menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe compost gebruiken?

Ga naar meest recente reactie

Jamal

Jamal

Hi all,

Onlangs heb ik Pokon bemeste tuincompost gekocht. Nu vraag ik me af of ik dit compost op de border kan strooien i.p.v. te vermengen met de bestaande grond?

Ik zie jullie reacties met onderbouwingen graag tegemoet.

grt,


Jamal

zondag 26 maart 2017 - 17:01
Polplastron

Polplastron

Ik strooi compost altijd als een dunne (of soms dikkere) mulchlaag tussen de planten. Het bodemleven (o.a. regenwormen) werken het wel voor je de grond in. Een border met verse compost als mulchlaag ziet er ook meteen netjes uit. Zo'n laagje houdt tevens de bodemvochtigheid op een goed peil.

Compost inwerken lukt volgens mij vooral goed als je nieuwe beplanting gaat doen en een hele border omspit. Compost in een plantgat doen, doe ik nooit; volgens sommige bronnen zou dit zelfs eerder schade toebrengen dan dat het baat, maar er is discussie ...

Groeten,
Pol
maandag 27 maart 2017 - 08:59
mmgull

Tekst aangepast

Mmgull

Zo'n laagje houdt tevens de bodemvochtigheid op een goed peil.


Dat zegt men, maar mijn compost ligt er kurkdroog bij
Om vocht op te houden gebruik je beter bentoniet of klei.

Compost in een plantgat doen, doe ik nooit; volgens sommige bronnen zou dit zelfs eerder schade toebrengen dan dat het baat, maar er is discussie ...


Kan geen kwaad, alleen worden op die manier de wortels gestimuleerd om niet verder dan het plantgat te groeien.

Kan enkel kwaad als het niet verteerde compost is, dan verbranden de wortels.

maandag 27 maart 2017 - 15:25
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Dat zegt men, maar mijn compost ligt er kurkdroog bij


Polplastron heeft het dan ook over de bodemvochtigheid, niet over de vochtigheid van de laag compost...

Kan enkel kwaad als het niet verteerde compost is, dan verbranden de wortels.


Dat is een kwakkel die je vaak hoort/leest, en die nergens op slaagt.
Landbouwers ploegen al 100-den jaren stalmest onder (hoewel in deze tijd minder en minder maar daar gaat het hier niet over), dat is toch per definitie niet verteerde compost, nochtans hebben ze nooit last van 'verbrande' wortels aan hun gewas, als dat al zou bestaan.


Compost mengen in plantgaten: bij kleigrond is het geen goed idee, kleigrond houdt heel goed vocht vast en de compost kan daar een waterige brij worden waar wortels kunnen in rotten.
In zandgrond die goed draineert en zowiezo weinig vocht vasthoudt, kan het geen kwaad, integendeel het kan het watervasthoudend vermogen van de bodem iets verbeteren.
(maar dan ook weer niet tot op het punt dat je in de situatie zoals bij kleigrond terecht komt ).


Om vocht op te houden gebruik je beter bentoniet of klei.



Bereken eens het volume of het gewicht aan grond in je tuin, laten we zeggen de bovenste 30cm, en vergelijk met de bentoniet die je toevoegt, dan besef je dat het eigenlijk zinloos is. Eigenlijk kan je alleen met flinke hoeveelheden compost je bodem verbeteren.
Adviseren van bentoniet toe te voegen aan tuinbodems is alleen maar goed voor het zakencijfer van bentonietverkopers (tuincentra) en die zijn op die manier verantwoordelijk voor nog veel meer algemeen aanvaarde doch foutieve veronderstellingen.
maandag 27 maart 2017 - 16:56
Patrikc

Patrikc

Betreffende de originele vraag:

Je kan je duur product uitstrooien, maar de gebruiksaanwijzingen op de verpakking zeggen van het in te werken. Het is een mengeling van compost en divers organisch material vermengd met een beetje meststof, ik schreef hierboven al iets over mengen van compost in de grond... Bovenop strooien is altijd goed.

Hier bij ons op het containerpark kost compost 1 cent per kilo, dat is een veel betere aankoop. Volgens mij heb je je laten vangen door de tuinmarketeers.
maandag 27 maart 2017 - 17:19
Jamal

Jamal

Hi all,

Bedankt allemaal. Ik heb het lekker makkelijk gedaan, het compost heb ik gewoon uitgestrooid. Hopelijk wordt hiermee het bodemleven beter en zorgt het voor voeding voor de plantjes. Ik heb een kleine tuin en daarom heb ik gelukkig niet echt veel compost nodig.

maandag 27 maart 2017 - 22:49
Patrikc

Patrikc

Ah ja, als je niet veel nodig hebt dan is het inderdaad misschien niet de moeite om naar het containerpark te gaan voor compost

Was even vergeten dat niet iedereen op dezelfde schaal tuiniert.
Ik heb de voorbije weken 10 ton compost uitgestrooid.
dinsdag 28 maart 2017 - 08:38
deHaan

DeHaan

In je eigen tuin?
dinsdag 28 maart 2017 - 12:11
Patrikc

Patrikc

Ja.

Tuin en boomgaard
dinsdag 28 maart 2017 - 13:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon