menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stappenplan grond na verwijderen heesters/bomen

Ga naar meest recente reactie

Nicholas H.

Nicholas H.

Dag iedereen

Wij hebben vorige zomer een stuk overwoekerd tuin volledig laten vrijmaken. Twee kwee's werden machinaal uitgegraven, alsook twee grote sparren, een kerspruimboompje en Seringen. En heeeel veeeel klimop. Vermoedelijk stonden alle planten daar al tientallen jaren vrolijk en ongestoord door mekaar te groeien.

Nu alles weg is blijven er natuurlijk een hele hoop putten achter. We willen het stuk gedeeltelijk heraanplanten, en gedeeltelijk bezaaien met gras.

Ik ben op zoek naar een goed plan van aanpak. Er wordt gezegd dat we in onze streek (Laarne) goeie grond hebben. Maar ik weet niet goed waar ik kwalitatieve grond vind met een gelijkaardige samenstelling. Moet ik eerst de zuurtegraad van de bestaande grond bepalen? Moet er compost door de nieuwe grond? Hoe kan ik weten of de aangevulde grond wel degelijk goeie grond is?

Bedankt voor de tips!
zaterdag 25 februari 2017 - 08:11
pplakke

Pplakke

een plaatselijke grondwerker zal je daar wel mee kunnen helpen.
tegenwoordig verkopen sommige zwarte grond die al gemengd is met compost.
dit gaat het probleem niet zijn die graafmachine die geweest is is erger.

dit is eigenlijk een slecht begin omdat zo een zware machine de grond kan verdichten.
en gaat nieuwe aanplant het niet goed doen wegens vochtig en zuurstofgebrek.
hier staat nog info
http://www.onlinetuinieren.nl/tuinaanleg/grondwerk/storende-grondlagen-in-de-tuin.html
zaterdag 25 februari 2017 - 19:07
Nicholas H.

Nicholas H.

Pplakke: dat is jammer om te horen. Het ging wel om een klein graafmachientje. Echt wel de kleinste soort. En dat was voornamelijk nodig om de kwee eruit te krijgen. De rest werd grotendeels met de hand uitgegraven.

Bedankt voor de info!
zaterdag 25 februari 2017 - 21:12
pplakke

Pplakke

misschien is het dan zo erg nog niet.
als je eens een beetje graaft op verschillende plaatsen.
ergens waar je niet en ergens waar je wel gereden hebt.
kan je misschien zien of het al dan niet vastgedrukt is erdoor.

zaterdag 25 februari 2017 - 21:25
Nicholas H.

Nicholas H.

Hoe maak ik die grond nu best onkruidvrij? Ik zou zaken als Roundup willen vermijden. Gewoon schoffelen en daarna frezen?
dinsdag 14 maart 2017 - 22:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon