menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Privacy op mijn terras

Ga naar meest recente reactie

Hilde Douliez

Hilde Douliez

Hallo, Ik zou graag meer privacy in mijn tuin willen. Onze buren links kijken recht op ons terras van uit hun badkamerraam en slaapkamerraam. Mijn vraag is, hoe hoog moeten de planten of een schutting worden om de inkijk te verhinderen. Hoe bereken je dit?
Bedankt!
donderdag 16 februari 2017 - 12:26
Polplastron

Polplastron

Koop of "vind" een aantal lange bamboestokken o.i.d. en plaats deze naast je terras.
Ga nu zitten of staan op de plekken waar je meestal zit of staat en waar je liefst hebt dat de buren je niet constant zien.
Kijk nu naar de stok en duidt aan tot waar deze moet komen om inkijk te voorkomen.
Op deze manier kan je de hoogte precies bepalen. Eventueel kan je hulp inroepen van een kennis om even een strikje te binden waar je hoogste punt moet komen.

Je kan deze opstelling gerust een aantal dagen laten staan zodat je eventueel nog kunt bijsturen.

Kijk ook wel na of er in de regels van je gemeente geen zaken staan m.b.t. de maximale hoogte van een haag of schutting.
Heel vaak worden afscheidingen tot op zo'n 180 à 200 cm hoogte geplaatst. Wil je iets hoger, dan moet je misschien ook met je buren overleggen (overigens is dat ook in alle andere gevallen wenselijk).

Groeten,

Pol
donderdag 16 februari 2017 - 12:50
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

Soms is het eenvoudiger van het terras te overdekken met een begroeide pergola of een pergola met schuin geplaatste dwarslatten die in de ene (schuine) richting het zicht belemmeren en in de andere richting het licht door laten.
Een strategisch geplaatste boom kan soms ook dienstig zijn.
donderdag 16 februari 2017 - 13:39
LT

LT

Behalve verhuizen, zie ik maar één oplossing:
Overkapping maken. Dan kun je wel nog van jouw eigen tuin genieten vanaf het terras.
donderdag 16 februari 2017 - 15:59
Polplastron

Polplastron

Veel hangt hier natuurlijk af van de situatie; als het hier een rijhuis betreft is overkappen misschien de enige oplossing, maar in het geval van open bebouwing is er met een haag of leiboom veel te doen hoor!
donderdag 16 februari 2017 - 16:05
Pouketie01

Pouketie01

Leibomen is ideaal, kan je ook beuk voor gebruiken.
vrijdag 17 februari 2017 - 14:52
Liesette77

Liesette77

Hoe hoog je de afsluiting of haag wil is natuurlijk afhankelijk van je eigen wensen en in geval van een haag ook afhankelijk van het onderhoud dat je eraan wil geven. In dat opzicht is een afsluiting natuurlijk onderhoudsvriendelijker. Dat plaats je en afhankelijk van het gekozen materiaal heb je er weinig tot geen werk meer aan. Natuurlijk moet je wel zien dat je een afsluiting kan vinden met de gewenste hoogte.
dinsdag 21 februari 2017 - 10:15
jdcoster

Jdcoster

Met een foto van de situatie zou Hilde al veel duidelijkheid scheppen. Ik had het gevoel dat het inkijk van bovenaf betrof, daar helpen geen afsluitingen tegen als als het rijhuizen zijn, hagen en leibomen ook niet.
Waar blijft Hilde trouwens? Halloooo ...
Dit is hier geen antwoordrobot hoor. Hier zitten mensen mee te denken, mensen die een beetje waardering wel op prijs stellen en graag weten of hun raad of mening dienstig was.
dinsdag 21 februari 2017 - 12:09
Hilde Douliez

Tekst aangepast

Hilde Douliez

Goede morgen,

Bedankt al voor jullie reacties, sorry Jdecoster voor de late reactie (hele drukke periode momenteel). Ik ben er nog steeds niet goed uit, dus hierbij stuur ik een foto. Ik kan mij niet veroorloven om hoge beplanting tegen de tuinscheiding te zetten, want daar zou mijn buur niet mee akkoord gaan. Ik moet dus minstens 2 meter afstand behouden, maar ook kruinen zullen op 2 m afstand moeten blijven. Over een overkapping heb ik ook al nagedacht, maar de buur zit aan de zonnekant..
Het tuinpad aan de zijkant sluit aan op het terras, dus dichtmaken is niet ideaal.. Er zijn heel veel mooie en leuke ideeën te vinden, maar de hoogte baart mij toch wat zorgen. Indien ik een structuur/beplanting zou plaatsen vlak naast het terras (waar het lage haagje nu is), moet ik minstens naar 4 m hoogte gaan. Indien ik een structuur zou plaatsen in het verlengde van de gevel, heb ik minstens 3 à 3.5 m hoogte nodig voor het beoogde resultaat. Het probleem is vooral dat het huis van de buren een stuk meer naar achter staat dan het onze, zodat de inkijk echt rechtstreeks is.

Groetjes, Hilde

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 22 februari 2017 - 09:56
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

Ik zou dus kiezen voor een pergolakonstructie, in de lijn van het huis en ter hoogte van de dakgoot met een paal waar het gras begint en een paal waar die kruiwagen ongeveer staat.
Onder die pergola hang je dan een smalle trellis over heel die breedte, die de zichtlijn naar het terrras juist voldoende onderbreekt en waar men nog vlot onderdoor kan lopen.
In de situatie op de foto kan er enkel een klimplant geplaatst worden vanaf het gras. Het zou dus veel tijd vergen voor dat volledig begroeid is. Maak je een plantgat in het terras, tegen het huis en een ter hoogte van die kruiwagen, dan heb je al meer mogelijkheden.
Als beplanting zou ik bijvoorbeeld kiezen voor een Wisteria, een liaanroos, een Clematis montana, een druivelaar, ... bladverliezende planten dus die in de winter de zon wel doorlaten.
Als pionierplanten in afwachting dat de definitieve klimmers groot genoeg zijn, kun je de eerste twee jaar bevoorbeeld Ipomoea of pronkbonen gebruiken. Tegen juli of augustus zouden die al helpen tegen die inkijk.

Twee leilinden of leiplatanen in dat terras planten zou ook een mogelijkheid zijn. De mensen beschouwen een bestaande toestand te vaak als definitief en als een vast gegeven. Met wat out-of-de box-denken en een relatief kleine ingreep kom je soms tot verrassende oplossingen.
woensdag 22 februari 2017 - 10:51
Polplastron

Polplastron

Ik zou het wel weten! Een pergolaconstructie naast of in het terras met daartegen een boel mooie klimrozen!

Joël heeft in elk geval wel een punt: houd niet te hard vast aan de bestaande situatie en durf te veranderen. Gezien er al een haag staat hoeft het gegeven onderaan niet helemaal dicht te zijn en is dus een pergola naast het terras of een lijn leibomen perfect mogelijk en zelfs interessanter dan één hoge haag. Met een onderaan open constructie of leibomen krijg je immers meer gevoel van ruimte.

Groeten,

Pol
woensdag 22 februari 2017 - 11:21
Pouketie01

Pouketie01

Nu ik de foto zie, zou ik zeker voor de luchtigheid van leibomen gaan en als je beuk hiervoor neemt (bladhoudend) heb je in de winter geen kale takken.
Ik heb hetzelfde probleem gehad door inzicht van buren in 1 van mijn vorige tuinen, en het was de ideale oplossing, groen, meer privacy en luchtig.
woensdag 22 februari 2017 - 17:55
Hilde Douliez

Tekst aangepast

Hilde Douliez

Goede middag,

Plantgaten in het terras, daar heb ik idd niet aan gedacht.. Dat ga ik eens uittekenen..
Bedankt alvast voor de tips!!

Groetjes, Hilde
donderdag 23 februari 2017 - 12:06
Hilde Douliez

Tekst aangepast

Hilde Douliez

Hey, hier nog effe een vervolg: ik heb getekend, gekleurd.. en dit is het geworden. Deze tekening ga ik met de schrijnwerker bespreken! Links, tegen de gevel zou ik graag een wandje plaatsen, waar ik dan een werktafel kan neerzetten om te zaaien en te verpotten!!
Bedankt voor de fijne tips! Als de kost niet te hoog is, hoop ik binnenkort een foto te kunnen versturen van de realisatie!!

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 3 maart 2017 - 13:59
LT
vrijdag 3 maart 2017 - 14:11
Floris35

Tekst aangepast

Floris35

Je zou als je bang bent dat het plantgat een kattebak word,of een modderpoel met regen ook wat anders kunnen doen.
Koop 2 grote (kunstof) vierkante bloempotten en verwijder daar de bodem uit,maak je plantgat in de bestrating zo groot dat de pot er strak inpast.
Plaats de bloempot bovenop dat plantgat zodat je bloempot bodem net onder de bestrating komt (beetje verzonken dus)
Vul de potten grond en je planten naar keus,het ziet er fraaier uit en een bende kan het niet worden
Doordat je een bodemloze plantenbak hebt kan je plant gemakkelijk bij de volle grond eronder komen.
Het is zomaar een idee,wellicht kan je er iets mee.
vrijdag 3 maart 2017 - 18:30
Hilde Douliez
zaterdag 4 maart 2017 - 10:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon