menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tuinaarde en potgrond

Ga naar meest recente reactie

gilfraguil

Gilfraguil

Wij gaan onze tuin opnieuw aanleggen en tegelijk de grond ophogen op sommige plaatsen en de structuur verbeteren.


Weet iemand waar ik in de buurt van Gent tuinaarde en/of potgrond in bigbag kan bestellen.
Na wat googlen zien we door het bos de bomen niet meer

vr gr
maandag 30 januari 2017 - 08:34
Polplastron

Polplastron

Potgrond hoort in potten en niet in de tuin ...

Probeer eens contact op te nemen met een tuinaannemer in je buurt: die kan eventueel de aarde wel leveren en dan zie je zelf of je de tuin zelf wil egaliseren of dat je dat laat doen.
maandag 30 januari 2017 - 11:08
jdcoster

Jdcoster

Ik kocht al een paar keer materiaal bij De Witte in Lochristi. Zij verkopen zowat alles dat kan dienen bij tuinaanleg. Je moet maar eens kijken op hun website.
Potgrond zou ik daar niet voor gebruiken, dat is te duur en zal op termijn ook nog verder verteren.
maandag 30 januari 2017 - 11:10
Tuinprins

Tuinprins

Voor het ophogen van de tuin gebruik je goede 'zwarte grond' (zo heet dat in NL, weet niet of ze dat in Vlaanderen ook zo noemen). Bij het kopen hiervan is het oppassen want bij de aanbieders zitten er een aantal die het niet zo nauw nemen met de kwaliteit. Hoe vaak ik al niet verhalen gehoord en gelezen heb van mensen die zwarte grond kregen met een hele zooi stenen en onkruid erin of een mengeling van zwarte en gele grond. DUS NOOIT ONGEZIEN ZWARTE GROND KOPEN, ALTIJD EERST TER PLAATSE GAAN KIJKEN WAT JE KRIJGT. Ik schrijf dit in hoofdletters zodat je later niet kunt zeggen dat je niet gewaarschuwd was ...

Voor het verbeteren van grond gebruik je een goede kwaliteit compost of potgrond. Compost moet (zoveel mogelijk) vrij zijn van verontreinigingen (plastik, stenen etc.).

Gegroet, de tuinprins
maandag 30 januari 2017 - 20:29
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

Je kunt ook een lading VLACO-compost als grondverbeteraar laten leveren van de vestiging Van Gansewinkel uit Eeklo of van De Bree uit Eke. lhttps://www.ivago.be/sites/default/files/u3/bestanden/magazines/MAG%20GENT%20juni%202010.pdf
Ik gebruik dat heel royaal maar pas ook weer op voor het verder verteren van de compost. Leg het niveau van het mengsel grond en compost wat hoger dan het moet. Het zal later nog wat zakken.
maandag 30 januari 2017 - 21:45
gilfraguil

Gilfraguil

Iedereen bedankt voor de tips.
We gaan er volgende week achteraan.

vr gr
dinsdag 31 januari 2017 - 09:14
Dany

Tekst aangepast

Dany

Je kan ook eens info vragen bij Snebbout in Kaprijke. Ze leveren in bulk, big bags en zakken van 70L en je kan zelf de samenstelling van je grond maken als je wilt. Zij maken ook de potgronden Structural.
http://snebboutstructuralpotgrondpellets.be/nl/ms/ms/turf-potgrond-kaprijke-9970/ms-69437-p-3/
http://www.structural.be/nl/prod_amat.php
dinsdag 31 januari 2017 - 18:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon