menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Welk dier haalt de "groeven" tussen terrastegels weg?

Ga naar meest recente reactie

Margine

Margine

Zoals op de foto te zien is, is het zand tussen de terras tegels weg gehaald. Dit is afgelopen nacht gebeurd, maar ook overdag.

Als we buiten zijn, zien wel geen mieren. Ook heeft het niet geregend.

Heeft iemand een idee wie dit kan doen?

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 30 augustus 2016 - 17:40
zuurtje

Zuurtje

Wat een aardige dieren, heb je ook geen onkruid (grapje hoor)
dinsdag 30 augustus 2016 - 18:15
Margine

Margine

Eindelijk heeft manlief ze op heterdaad betrapt. Het blijken eksters te zijn.
donderdag 1 september 2016 - 07:59
Dunya

Dunya

Wat hebben eksters daar te zoeken?
donderdag 1 september 2016 - 08:28
Roeli

Roeli

mieren ?
donderdag 1 september 2016 - 15:50
leerling

Leerling

@Margine
Het kan zijn dat eksters daar zitten te pikken, maar ik zie niet hoe ze met hun zware bek het zand tussen zo'n smalle voeg kunnen weghalen...
donderdag 1 september 2016 - 19:02
Dunya

Dunya

Inderdaad in zo'n geval zijn het meestal mieren. Maar dan moet je ze zien bij warm weer.
vrijdag 2 september 2016 - 08:24
Margine

Margine

Het zijn geen mieren. Die zien we niet lopen en het zand ligt ook niet op hoopjes. Het zijn echt de eksters die pikken in de voegen. Wat ze zoeken is nu de volgende vraag wormen waarschijnlijk. ..
vrijdag 2 september 2016 - 09:21
Roeli

Roeli

Ik bedoel dat de eksters die mieren oppikken.
vrijdag 2 september 2016 - 10:04
Dunya

Dunya

Mieren maken geen hoopjes op de tegels hoor. Het zand ligt er gewoon naast. Ik kan ervan meespreken op mijn terras. Nu is het gestopt maar vanaf april-mei toteind juli zie ik wat voorbijkomen aan mieren.
vrijdag 2 september 2016 - 14:29
brigitteho15

Brigitteho15

Bij ons gebeurde dit ook, maar dan ‘s nachts. Geen idee ????
maandag 11 oktober 2021 - 19:17
leerling

Leerling

Vul eens een bloempot met potgrond en zet die op de tegels. Als er mieren zitten, dan zullen die graag gebruik maken van die pot. Wacht een week of 2 en kijk dan eens onder de pot. Als je mieren ziet, laat dan nog een een paar weken staan. Met wat geluk heeft het nest zich dan grotendeels verplaatst naar die bloempot.
Als ze je hinderen kan je de pot dan verplaatsen naar een deel van je tuin waar ze rustig hun gang kunnen gaan.

Mieren hebben een slechte reputatie, maar het zijn vooral nuttige insecten. (Zoek maar eens op "mieren nuttig".)
En ja, we hebben hier ook verschillende nesten. 2 zelfs op minder dan 1m van de voordeur. Een ervan is ondertussen ruim 20cm hoog.
Heel af en toe zien we wat mieren in huis. Maar we houden de zandgrond rond onze gevels droog en onkruidvrij en daar huizen heel wat mierenleeuwen. Vermoedelijk genoeg om binnenshuis overlast te vermijden.
dinsdag 12 oktober 2021 - 01:41
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Fantastische tips tuinprins, en iets nieuws geleerd, nog nooit van mierenleeuwen gehoord! Zet je ze dan ook uit? Ik heb ook heel wat droge zandgrond hier, nog nooit een mierenleeuw gezien (ze zijn wel maar even volwassen blijkbaar)
zondag 17 oktober 2021 - 07:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon