menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Compost

Ga naar meest recente reactie

molleke32

Molleke32

Op het einde van de teelt wordt champignonmest gestoomd op 120 graden waardoor alle aanwezige champignons en zaden gedood worden , deze kunnen nadien ook niet meer opkomen in je gazon of moestuin .

Gewaarborgd gehalte organische stof: 10% pH +-9

Kan deze champignonmest ook dienen om te mulchen? of best de gewone tuincompost meenemen?
zaterdag 23 juli 2016 - 22:32
Tuinprins

Tuinprins

Vaak is het zoutgehalte in champignoncompost ('champost') aan de hoge kant en veel planten kunnen slecht tegen zout. Ik Geef de voorkeur aan gewone compost.


Gegroet, de tuinprins
maandag 25 juli 2016 - 07:34
molleke32

Molleke32

Misschien een onozele vraag. vorige keer toen ik compost onder mijn borders heb gedaan was er nog niets van beplanting. Nu heb ik 2 kuub compost besteld, ik wil die nu in de border gaan doen. blijven jullie rond de planten uit of mag daar gewoon een laag in de border en volledig over de planten die nu nog bijna niet zichtbaar zijn zoals vb phlox, monarda..
alvast bedankt!
zondag 12 februari 2017 - 08:08
Roeliee

Roeliee

Vind ik geen onnozele vraag... heb mij dit laatst ook zitten afvragen... Dus ook ik benieuwd naar het antwoord!
zondag 12 februari 2017 - 11:33
sugar

Sugar

Als je daar nu 10 cm compost op gaat gooien geeft dat een probleem. Maar je moet/mag maar een beetje compost toedienen, daar groeien de plantjes zo doorheen.
zondag 12 februari 2017 - 19:36
deHaan

DeHaan

Ik zou geen compost over de vaste planten strooien i.v.m kans op rotten.
Er zijn diverse planten die er wel goed tegen kunnen.
zondag 12 februari 2017 - 19:58
Polplastron

Polplastron

Ik mulch rondom de planten een laagje van zo'n 5 cm. Tussen planten die breed uitgroeien over de bodem "verkruimel" ik de compost lichtjes en doe ik veel minder.

Compost echt over planten doen die in blad staan is geen goed idee. En ook bij rozen pas ik tegenwoordig wel op; ik heb ooit een hele partij rozen verloren na de winter omdat ik compost tot tegen de planten had aangebracht en deze waren inderdaad beginnen schimmelen en rotten.

En je vraag i.v.m. compost of chamignonmest: compost natuurlijk! (En liefst zelfgemaakt hé! )
maandag 13 februari 2017 - 09:23
Roeliee

Roeliee

Okey, dan zal ik het wat van rond de planten moeten halen. Bij mij gaat het om verteerde stalmest van paarden, maar vermoed dat dit wel hetzelfde zal zijn. Dus best van rond de rozen en andere vaste planten halen Ik vermoed dat het vooral de basis van de planten is die vrij moet zijn van compost?
maandag 13 februari 2017 - 10:36
molleke32

Molleke32

oei dan moet ik het morgen ook een beetje van mijn rozenstammen afhalen. Heb het er wel rond gedaan maar het raakt de stengels toch wel. polplastron: helaas zelf maken zit er niet in. ik heb 2 kuub besteld . Als alleenstaande met verschillende shiften in het ziekenhuis , een zoon , huis en tuin onderhouden heb ik al meer dan werk zat Dank jullie wel voor de goede raad.
maandag 13 februari 2017 - 17:57
molleke32

Molleke32

een mulchlaagje compost op deze zalige dag

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 14 februari 2017 - 11:42
Polplastron

Polplastron

polplastron: helaas zelf maken zit er niet in. ik heb 2 kuub besteld .


Iedereen doet wat hij/zij moet naar eigen kunnen en mogelijkheden. 't Is dus absoluut geen schande om compost te kopen hé!
woensdag 15 februari 2017 - 08:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon