menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zwak gazon

maashar

Maashar

Goedemiddag,

vorig jaar heb ik in mei zelf mijn grasmatten gelegd. Vooraf de kleigrond gemengd met wat compost en vervolgens wat geschikte mest net voor het leggen van de zoden. De hele zomer zag het gazon er zeer goed uit, lekker dik en mooi groen. Sinds september/oktober heb ik het gevoel dat mijn gazon erop achteruit gaat.

Ik heb regelmatig gemest en begin januari heb ik nogmaals groene kalk op het gazon gestrooid. Het gazon is echter heel fragiel en zeer dun. De onderkant is overal bruin, terwijl de bovenzijde toch wel nog groen blijft. Kortom, van ver ziet het er vrij goed uit, maar van dichtbij maak ik mij toch zorgen.

In bijlage heb ik een foto toegevoegd die de situatie hopelijk wat kan verduidelijken. Ik ben reeds langs geweest in een lokaal tuincentrum. Daar weten ze mij te zeggen dat ik binnen een maandje grondig moet vetten. Ik wou echter graag nog eens wat extra adviezen van jullie ontvangen vooraleer ik het misschien nog erger maak,

Alvast bedankt.

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 14 februari 2016 - 15:14
Wannus

Wannus

Met dat regelmatig bemesten zou ik toch wat opletten , en niet altijd geloven
wat de tuincentra aanraden ! één keer bemesten in een seizoen is wel voldoende
denk ik .
zondag 14 februari 2016 - 16:47
Tuinprins

Tuinprins

Vetten is Vlaams voor mesten?


Ik zou er over een maandje flink met een bladhark over heen gaan zodat de bruine sprieten er uit komen. Niet verticuteren want dat lijkt me niet zo goed voor een gazon dat er nog niet zolang ligt. Eventueel kale plekken wat bijzaaien maar zorg er wel voor dat het graszaad hetzelfde is als het gras van het bestaande gazon. Dan eind april/begin mei bemesten.


Gegroet, de tuinprins
zondag 14 februari 2016 - 17:17
Tuinman65

Tekst aangepast

Tuinman65

Nee Wannus, zeker niet doen wat de tuincentra aanraden.
Maar dat doe jij wel als het over kalk strooien gaat.
Eén keer per jaar bemesten?
Wannus, met alle respect maar ik denk niet dat jij hier de ideale raadgever bent.

Leo
maandag 15 februari 2016 - 22:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon