menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Afgraven en opnieuw aanleggen voortuin

Ga naar meest recente reactie

Rene838

Rene838

Beste mensen,

Ik wil mijn voortuin graag drastisch veranderen.
Op bijgevoegde foto's is te zien in welke staat onze tuin zich nu bevind (oude foto's) en dit wil ik graag tot straatniveau afgraven (+- 10 a 15 kuub) en dan 85 m2 gazonzoden aanleggen.
Langs de randen dus om de tuin heen wil ik graag een liguster of beukenhaag aanleggen en 7 leibomen.
Als laatste wil ik de oprit naar het huis toe opnieuw laten straten +-20 m2

Ik heb hiervoor 2 offertes laten uitbrengen wat beide rond de 9000 euro zat ( hartverzakking)

Nu ben ik dus van plan het zelf te gaan doen en ik heb het volgende uitgevonden;
1. de ligusterhaag/beukenhaag zal ik een stuk of 150 plantjes van nodig hebben deze kosten ongeveer 80 cent per stuk dus dat is nog geen 150 euro in totaal (kale wortel).
Tevens denk ik dat het de beukenhaag gaat worden, deze zou namelijk beter klein gehouden kunnen worden (+-80 cm) en zou niet zo vaak gesnoeid hoeven te worden.

2. de leibomen (linde 5legger) kosten met kale wortel +-120 euro, deze wil ik ook zelf aanplanten.

3. de grond afgraven en afvoeren is ook het grootste kostenplaatje niet, even googlen leerde mij dat een 10 m3 container ongeveer 250 euro kost inc afvoeren grond.
Ik twijfel alleen of ik het met de hand zal uitgraven of een minigraver het zal laten doen.
Ik heb er geen haast mee, maar er zitten wel 2 flinke boomstronken in de tuin.

4. Het straten naar de voordeur en langs het huis zal ik laten doen, dit kan ik namelijk niet zelf.


Nou zijn mijn vragen;
1. Zou het te doen zijn de tuin met de hand uit te graven, en de boomwortels ook ?

2. moet ik de tuin iets schuin afgraven naar de straatkant toe ?

3. De grond op straatniveau is een soort natte kleiachtige grond (zuid limburg, er loopt een soort beekje door het dorp) kan ik hier meteen de graszoden op leggen of heb ik een andere ondergrond nodig ?

4. Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden wat ik zo gauw even niet heb opgenoemd ?

Ik ben niet zo handig met dingen verwoorden, maar ik hoop dat jullie mijn verhaal een beetje kunnen begrijpen.

Alvast bedankt voor de antwoorden

Groeten Rene

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 28 november 2015 - 22:08
Tuinprins

Tuinprins

Wat mij zo te binnen schiet:

-- gazon doet het alleen goed als het voldoende zon krijgt

-- gazon is zeer arbeidsintensief omdat het in het groeiseizoen wekelijks of tweewekelijks gemaaid moet worden

-- er ligt een laag grind in de tuin. Hoe dik is die laag? Omdat er met de hand uit te krijgen is een klote werk. Aan afvoeren van grind hangt een ander prijskaartje dan afvoeren van schone grond.

Gegroet, de tuinprins
zondag 29 november 2015 - 08:19
Rene838

Rene838

Hallo Tuinprins,

Bedankt voor de reactie,
Dat er veel gemaaid moet worden daar was ik van op de hoogte en daar heb ik niet zo veel problemen mee.
De grindlaag word door de buren eruit gehaald, dat willen ze namelijk hebben.

Maar heb je enig idee of ik de tuin gewoon recht kan uitgraven of moet het een beetje aflopen ?
En hoe krijg ik de tuin recht afgegraven, zijn daar tips of trucs voor ?

Groeten Rene
zondag 29 november 2015 - 19:36
c j de k

C j de k

Hallo Rene838
Afgraven met de hand is een flink karwei , heb het zelf jaren geleden laten doen door een loonbedrijf met een grote kraan .
Die hebben ook gelijk de grond afgevoerd , daar hebben ze meestal wel een liefhebber voor.
Ze zijn nog geen uur bezig geweest en de kosten waren zo'n 225 euro.
En als soms last hebt van overtollig regenwater zou ik gelijk een of meerdere drains aanleggen.
Of boor gaten met een flinke grondboor en stort die vol met grint of schelpen.
En tenslotte is gras zaaien nog altijd een stuk goedkoper dan graszoden.
Succes

Groet C j de k
zondag 29 november 2015 - 22:30
Rene838

Rene838

Hallo C j de k,

Dat is zeker het geld niet, voor dat bedrag hoef ik eigenlijk ook niet na te denken.
Maar dan zit ik met de volgende vraag, moet ik dan een extra stukje afgraven en met een ander soort grond bijvullen ? zoja wat voor grond en hoeveel centimeter ?
Of kunnen graszoden gewoon op elk soort grond gelegd worden, oh en mijn vriendin wilt zoden leggen en zij is de baas
maandag 30 november 2015 - 00:58
c j de k

C j de k

Hangt er vanaf hoe hoog je het gazon wil hebben of je nog grond moet bij vullen.
En wat voor soort grond hangt er natuurlijk vanaf wat voor grond je nu hebt.
Wat je eventueel moet bijvullen weet je zoden leverancier je wel te vertellen.

Groetjes.
maandag 30 november 2015 - 12:22
Rene838

Rene838

Ok, ik denk dat ik genoeg weet.
Als ik begin volgend jaar de nieuwe tuin erin heb liggen gooi ik wel even een fotootje erop.
Bedankt voor het meedenken!

Groeten Rene
dinsdag 1 december 2015 - 01:24
leerling

Leerling

Nog een bedenking: ga je met het afgraven en horizontaal op straatniveau maken niet de fundamenten van het huis bloot leggen?
woensdag 2 december 2015 - 23:56
Woumen

Woumen

Als je het zal afgraven tot straatniveau dan gaat je fundering zeker bloot liggen.
Waarom vooraan geen hogere keerwanden en dan kan je die ovullen met goede aarde mooi horizontaal tot aan de rand. Ofwel in trappen werken. Maar u plan zal niet lukken vrees ik.
donderdag 3 december 2015 - 20:50
deHaan

DeHaan

Grind eraf.
gronddoek eraf.
Paaltjes langs de straat weg
Als de grond niet zeiknat is kan je verder.
Goed laten spitten met machine en deze machine kan het gelijk glooiend op niveau brengen.
Zo te zien zit er niet veel hoogteverschil.
Compost door laten werken.
Haag planten.
Voorbewerking voor graszoden/gras zaaien.
Gras zoden leggen of gras zaaien.

donderdag 3 december 2015 - 22:18
Rene838

Rene838

Hoi,

Duidelijk stappenplan DeHaan,

Dat is zo als ik het idd wil aanpakken.
Wat betreft het blootleggen van de fundering, dit is niet het geval.
De tuin ligt namelijk gewoon een stuk opgehoogd en als ik tot straat niveau afgraaf kom ik mn onderste 3 of 4 rijen roze stenen tegen.

Wel is de grond iid heel erg nat als ik een paar centimeter graaf, net zoals jij aangaf DeHaan, wat kan daar de reden van zijn ? of gewoon de vele regenval de laatste tijd ?
Moet ik dan nog ergens rekening mee houden ?

Groet Rene
vrijdag 4 december 2015 - 12:34
deHaan

DeHaan

Kleigrond is van nature erg sopperig als het veel regent.
En knetterhard als het een tijdje droog is.
Kleigrond is een heel goede grond, het is alleen zo beroerd te bewerken.
Als er geen storende laag in de grond zit is er niets aan de hand.

Plant de beukenhaag en de bomen niet te diep, is belangrijk.
Liguster doet daar niet zo moeilijk over.
vrijdag 4 december 2015 - 18:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon