menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Een tuin "reset"

Ga naar meest recente reactie

Humanalien

Tekst aangepast

Humanalien

Goeiedag,

ik heb een klein stadstuintje (-+50m²) dat noord gericht is, tijdens mijn verbouwing van 2j heb ik hier niets is gedaan, tot nu. Aangezien er overal bulten en putten zijn moet de tuin gefreesd worden om daarna egaal te trekken en terug mooi gras op te laten groeien.
De tuin is vergeven van zevenblad, twee weken terug heb ik reeds het meeste met wortel eruitgehaald, maar dit komt steeds terug.

Na wat gelezen te hebben ben ik vandaag begonnen met alle bladgroei van het zevenblad te verwijderen. Tot zover ben ik redelijk goed bezig denk ik? Maar ik zou graag eind September de tuin gefreesd hebben om nog voor eind September de tuin terug in te zaaien.

Dan nu de vraag:
Is er een (ecologische) manier om de tuin op een paar weken volledig dood te krijgen om dan te kunnen beginnen frezen?
En ook zeer belangrijk, ik zou mijn katje en die van de omwonenden liefst niet vergiftigen. Nu heb ik gelezen dat chemische producten na 3u geen probleem meer vormen voor dieren, maar wil gerust drie uur de wacht staan.

Ik voeg zo snel mogelijk nog foto's toe.
dinsdag 1 september 2015 - 04:44
Tuinprins

Tuinprins

Zevenblad is op korte termijn alleen dood te krijgen door te spuiten met chemische middelen. Het heeft m.i. niet zoveel zin de tuin te laten frezen als het zevenblad niet dood is. Zevenblad is een wortelonkruid. Als je je tuin met (niet-dood) zevenblad laat frezen, maak je nieuwe zevenbladplantjes. Je freest de wortels kapot en ieder stukje wortel gaat weer opnieuw uitlopen.

Als je eind september gras wilt zaaien, zul je de komende dagen het zevenblad dood moeten (laten) spuiten. Of chemische producten na 3 uur geen probleem meer vormen voor dieren is open voor discussie. Ik zou in ieder geval 1 dag wachten alvorens de katten weer in de tuin te laten.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 1 september 2015 - 07:56
jdcoster

Jdcoster

Vijftig vierkante meter is maar iets groter dan de gemiddelde leefkamer. Ik zou dat stukje volledig omwoelen met een viertand en ieder stukje wortel er nu eens grondig uit halen.
Als je daarmee klaar bent hoeft dat frezen ook al niet meer.
Vergeet niet van in diezelfde bewerking ook een laag compost in die grond te mengen.
dinsdag 1 september 2015 - 09:14
Humanalien

Humanalien

De tuin:

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 1 september 2015 - 14:33
Humanalien

Humanalien

Het onkruid, is dit eignelijk wel zevenblad?

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 1 september 2015 - 14:34
Humanalien

Humanalien

Alvast bedankt voor de snelle reacties! Heb net twee foto's toegevoegd, het onkruid heeft onderaan echt een "boomachtige" stam, zeker toen het er meer als een jaar gestaan heeft, en toen heb ik eigenlijk ook niet die witte bloempjes gezien die zevenblad zouden moeten krijgen..

@ Tuinprins: dat van die wortels weet ik, maar ik heb ergens gelezen dat zelfs de haarworteltjes terug kunnen opschieten, gaan die dan niet sneller opschieten als het nieuwe gras dat ingezaaid gaat worden? Zit er niet mee in dit kleine stukje handmatig te behandelen, maar als ik dit moet doen wanneer de tuin eigenlijk niet betreden mag worden is dit wel een probleem lijkt me.

@ Jdcoster: zoals nu op de foto te zien is, hebben er ook kiezeltjes rondomrond gelegen, hier ben ik al uuuuuuuren mee bezig geweest om deze eruit te harken, zeven, spoelen, spitten (probeer daar maar eens een (slechte) spa in de steken...) zou dit jaar tevreden zijn als ik gewoon één groot stuk egaal gras heb, waar ik later bloemen perkjes kan uitsteken.
dinsdag 1 september 2015 - 14:42
deHaan

DeHaan

Takje wat je laat zien is van een wilg.
Tuin 3 steek diep spitten.
Door de bovenste laag compost werken.
Egaliseren.
Vasttrappen, maar de voeten niet te dicht bij elkaar zetten, er blijft dan en randje grond staan wat je nodig hebt.
Egaliseren, eventueel nog een keertje vasttrappen en egaliseren.
Inzaaien
Zaad licht inharken.

De 2 struiken die je hebt staan even ergens neer zetten zodat je er geen last van hebt


dinsdag 1 september 2015 - 15:08
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

Ik zie daar nergens zevenblad en het afgebeelde onkruid is dat beslist ook niet.
Als ik de staat van het huidige gras zie, zal een dikke laag grondverbeteraar of compost zeker nodig zijn.
De kiezeltjes (of grint?) schep je best grondig weg. Je kunt dat wegbrengen naar het afvalcontainerpark of stapelen in grote bakken. Ze kunnen eventueel later nog dienen als substraat voor rotstuinplanten of om een paadje aan te leggen bijvoorbeeld.
Kijk ook of er daar geen harde of al te verdichte lagen onder zitten (een 60 cm diep graven). Nu ik de tuin zie, ben ik er eerder voorstander van, om het tuintje zeker een (goede :0015spade diep te spitten. Daarmee reken je al voldoende af met de meeste onkruiden.
dinsdag 1 september 2015 - 15:12
Humanalien

Tekst aangepast

Humanalien

EDIT: door refresh dezelfde reply gepost
dinsdag 1 september 2015 - 16:01
Humanalien

Humanalien

Ok, ben al een heel stuk slimmer geworden, bedankt!

Ben net een goede spade gaan kopen, weet niet wat een 0015 spade is, maar het is er één die onderaan breder is dan in het midden om dan terug breder uit te lopen met een stevige voetsteun, klein testje gedaan, en dit gaat als boter in de grond, oef!

Ik ga nu (één van de dagen) met de riek en spade aan het werk om zoveel mogelijk wortels opvoorhand al weg te krijgen, de kiezeltjes haal ik zo veel mogelijk weg en gooi ze dan op de oprit, daar mag wel een laagje bij.

Maar drie spaden diep schuppen, is dat niet extreem? omgerekend moet je dan bijna 40m3 zand verschuppen..
dinsdag 1 september 2015 - 16:37
jdcoster

Jdcoster

Ik wou het een beetje 'humaan' houden voor jou. Drie lijkt me ook erg veel.
Zeker toch 40 cm diep spitten hoor. Veel hangt af van de soort en doorlatendheid van de grond en van wat je daar nog meer aan wortels en afval zult ontdekken onder die bovenlaag.
Meng de compost zo fijn mogelijk in de bovenlaag, anders krijg je later kleine verzakkingen door de vertering en meer- en minder groene plaatsen plaatsen in het gras waar de compost op hoopjes zit.
dinsdag 1 september 2015 - 16:52
Humanalien

Humanalien

Oh, ivm de stat van het gras, ik heb gisteren het gras gemaaid en laten liggen, normaal ziet dit wel mooi groen, de extreem rosse plek is een plek waar reinzand gemorst is.
dinsdag 1 september 2015 - 16:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon