menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snoeien van een bolprunus

Ga naar meest recente reactie

Benny01

Benny01

Ik heb hier sinds 10 jaar enkele bolprunussen staan die inmiddels te groot(breed) geworden zijn.
Nu was mijn vraag mag ik gewoon vanaf de geënte stam(waar al de takken vertrekken) een 50 cm naar de buitenkant meten en de takken afzagen tot ik terug een bol heb met een diameter van 1 meter i.p.v 3 meter ?
dinsdag 17 februari 2015 - 12:46
deHaan

DeHaan

Welke bolprunus is het?
Graag een foto.
dinsdag 17 februari 2015 - 15:57
Benny01

Benny01

Ik hoop dat je hier meer mee bent.

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 18 februari 2015 - 09:58
Patrikc

Patrikc

Prunus fruticosa 'Globosa' , als ie te groot wordt moet je iets doen , maar een pasklare snoeioplossing heb ik niet, Prunus houdt daar niet zo van.
woensdag 18 februari 2015 - 10:33
deHaan

DeHaan

Wat je voorstelt kan en mag, niemand die het verbied.
Maar ik zou het niet doen, je houdt een hele lelijke boom over en zoals Patrikc zegt, Prunus houd hier niet van.
Op dit moment heeft de boom een mooie vorm.
Waarom vindt je hem te groot?
woensdag 18 februari 2015 - 12:28
Benny01

Benny01

Enkele meters ernaast staat er nog één die nog groter is en een stuk over de scheiding hangt waardoor de buren er last van hebben.
Dat is eigenlijk de reden.
woensdag 18 februari 2015 - 21:20
Tuinman65

Tuinman65

Wil je hem houden, snoei hem dan niet want dan had dat al veel eerder moeten gebeuren (ik bedoel wel enkele jaren)
Wil je hem dood of ziek (zoals ik er zo vele zie) dan snoei je maar
Praat eens met je buren, zo veel last geeft die bolboom toch niet.
Leo
woensdag 18 februari 2015 - 22:57
JMO

Tekst aangepast

JMO

Vorige week heb ik uit een bolprunus een heleboel dode takken afgebroken en er uit gezaagd.
Volgens u had ik dat dus niet mogen doen, moet je dan al die dode takken laten zitten? Je kunt nu wel weer door de boom heen kijken, er valt weer enorm veel licht in.
Hij is volgens mij weer heel mooi maar hij is niet meer bolvormig maar de takken zijn haast allemaal aan de Noord-Oost kant er uit gehaald.
Zou het prijs stellen als u mij toch commentaar wilt geven op het geen ik gedaan heb.
dinsdag 25 april 2017 - 19:44
JMO

JMO

Zie de foto van de Bolprunus.

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 25 april 2017 - 19:59
satomi

Satomi

Dood hout mag je altijd verwijderen, dus dat is prima.
woensdag 26 april 2017 - 15:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon