menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hakselaar Eliet Neo

Ga naar meest recente reactie

Gunny_vds

Gunny_vds

Hoi iedereen,
door het vele snoeiwerk ben ik van plan om samen met mijn vader een hakselaar aan te kopen.
Ik lees wel veel verschillende ervaringen over "goedkopere" hakselaars,
waardoor ik uitkwam bij de Eliet Neo.

Volgens de lokale verdeler (die veel te duur is btw) is dit wel een goeie optie voor een mengsel van zowel takken als groenafval, snoeisel, enz...

Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die ervaringen hebben met de Neo of andere degelijke hakselaar?
We hebben een budget van ongeveer 500€ aangezien de gemeente een premie van 150€ voorziet, wat dus zou neerkomen op een kleine 200€ per persoon voor de aankoop van die Neo.

Alvast bedankt voor de input
zaterdag 28 april 2012 - 21:14
Jan1980

Jan1980

Geen ervaring met elektrisch. Wel goed de voorwaarden voor de premie nakijken. Vaak staat er een beperking in het aantal decibel bij. Zeker navragen/nakijken om nadien niet tot vervelende verrassingen te komen.
zondag 29 april 2012 - 11:10
ERWIN52

ERWIN52

Beste,
Ik echter heb wel enige ervaring met hakselaars op electrische basis van verschillende merken en naar mijn "persoonlijke ervaring" is dat systemen die werken op het "plet-wals" systeem voor mij een voorkeur genieten. Ik heb daar de beste resultaten mee. Wanneer men echter gaat naar het systeem van "Eliet" dan zit men mijns inziens wel bij de rollsroice of mercedes ... der systemen maar ... je moet ze wel DUUR betalen. Persoonlijk vind ik het systeem te duur. Ik heb gekozen voor het "plet-wals" systeem zoals te koop is bij Gamma of Hubo en nog anderen. Daar kost dit systeem ± 150 euro. Aan u de keuze.
Groeten, Erwin
zondag 29 april 2012 - 14:26
Gunny_vds

Gunny_vds

Hoi Erwin,

de reden waarom ik naar de Eliet zou gaan is omdat ik zeer verschillende berichten opvang over de plet-wals systemen of die met een mes.
De ene zijn zeer goed voor takken maar als je er iets van gewoon groen afval door steekt, dan bakken ze er niet veel van.

Als je bvb moet kiezen tussen een Bosh ATX 25 D of TC en de Neo, welke zou dan je voorkeur genieten?
zondag 29 april 2012 - 16:14
ERWIN52

ERWIN52

Hey,
Ik heb géén ervaring met de Boch noch met de Neo ... daarin kan ik u géén raad geven. Ik heb wel ervaring met verschillende merken die een schijf hebben waarop messen het ganse zooitje moeten fijn-haksellen. Doch deze verstopten regelmatig. OOk zacht goed zoals bladeren en fijne takjes zullen stroppen in beide systemen. Het fijn-goed doe ik gewoon op de composthoop. De takken tem 4 cm gaan gewoon door de wals-plet hakselaar en deze is niet al te duur, zoals eerder is gezegd. Heb je natuurlijk er voldoende geld voor over dan zijn de machines van Eliet veruit de beste. Je betaalt er ook naar, alles hangt mijns inziens af ...hoe dikwijls gebruik je zo'n machine ?
Groeten, Erwin
zondag 29 april 2012 - 18:31
Gunny_vds

Gunny_vds

Thanks Erwin voor de info. We zullen dus nog eens bekijken wat er voor ons belangrijk is en welk budget we daaraan willen uitgeven
zondag 29 april 2012 - 18:45
snowdog

Snowdog

Ik heb een eliet minor op benzine werkt heel goed , maar zoals met iedere machine moet je er met leren werken. Dit wil zeggen dat je er hout heel goed gaat maar als je er groenafval doorsteekt moet je goed afwisselen nat en droog om versmachting te vermijden als dit gebeurd houd dit enkel in dat u de machine moet stilleggen ,leeg maken ,terug opstarten wat wel verveelend werkt als je niet graag tijdverliest.

Vgt, Snowdog
vrijdag 11 mei 2012 - 22:34
Esem

Esem

snowdog,hebben ze je dan niet verteld dat wanneer je bladeren en fijngroen wil hakselen dat je onderaan het stuk met gaatjes waardoor het gehakseld materiaal doorkomt,moet vervangen door een grover gedeellte waardoor je geen verstopping meer krijgt.

Het zijn geen gaatjes meer, maar grotere vierkante openingen waardoor er niets meer stropt.

Ikzelf werk ook met dit type en ben er zeer tevreden over.
Maar zoals al is aangehaald, de prijs is er natuurlijk ook maar.
Als ik me niet vergis het het een kleine 1500 €

Niet weinig als je het maar af en toe moet gebruiken.

Gr E.
zaterdag 12 mei 2012 - 00:00
Gunny_vds

Gunny_vds

Eventjes een update voor de mensen die eventueel ook op zoek zijn naar dergelijke hakselaar:

Sinds een goeie week is de Eliet Neo2 in ons bezit.
Het ging hier over een speciale aanbieding via hun webshop waar je in feite de Neo koopt met de behuizing van de Neo2 (dus lange nek).
Het leek me dat dit een goeie oplossing is, aangezien die met de lange nek slechts een rubberen afdekking heeft ivm de harde bescherming voor de handen van de korte.
Hierdoor kan je zonder probleem een pak bladeren of snoeiafval van een haag er in steken.

Ik had net twee Taxus haagjes staan die wat te hoog aan het groeien waren,
deze ingekort en al het snoeiafval door de Neo.
Resultaat: zeer mooi fijngemalen groenafval zonder ook maar één hapering.
Natuurlijk blijft er nu en dan wel eens een pak van die taxus in de nek hangen,
maar als je dan met een tak die wat verder duwt, pakt de Neo het zonder probleem en vermaalt alles netjes.
Ook snel eens getest met wat snoeiafval van onze druivelaar en een klein bundeltje takken van de Catalpa's van de snoei dit voorjaar: allemaal zonder problemen en zonder tegenstribbelen er door.

Dus in het kort: een zeer goeie aankoop die ik iedereen kan aanraden.

Ook het feit dat ie op degelijke wielen staat maakt het simpel om te verplaatsen,
alhoewel de Neo wel wat weegt, wat zich laat voelen bij het "opplooien".

Groeten
maandag 27 augustus 2012 - 21:10
iecee

Iecee

kijk eens op nederlandse internet winkels want vaak zijn dit soort dingen in nedeland veel goedkoper en ze sturen ze gratis op

mijn grasmaaier schelde ong150 € met Belgie
er zijn vergelijk sites

vrijdag 14 september 2012 - 12:13
cecemel

Cecemel

misschien een late reactie. 2-3 jaar geleden, ik heb Bosch AXT 25 en bosh axt rapid 2000 gekocht. van de axt 25 ben ik tevreden, juist van de rapid niet. ik heb vorig jaar de eliet neo 1 gekocht en in het algemeen er tevreden van. had ik eliet eerder gekend dan had ik eliet maestro of major gekocht, een zwaardere modeltype.
vrijdag 9 juni 2017 - 10:44
Gunny_vds

Gunny_vds

Wij zijn nog altijd zeer tevreden van deze hakselaar!
Je moet er leren mee werken, maar finaal een zeer goeie koop!
dinsdag 13 juni 2017 - 11:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon