menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mollenplaag

Ga naar meest recente reactie

jcjab

Jcjab

Wat doe ik verkeer?
Zoals zovelen heb ik last van mollen in mijn gras. Ik heb vergeefs een dierenvriendelijke aanpak geprobeerd met mottenbollen, ben dan, eveneens vergeefs, overgestapt op het gebruik van klemmen (2 soorten: eerst draadklemmen, dan zwaarderen - zie foto's). Ik heb dan ook vergeefs stukken glas in de galerijen geplaatst.
De mollen hebben blijkbaar geen last van mijn aanpak.
Nochtans plaats ik zorgvuldig de klemmen (diep genoeg en afgeschermd), maar na een week heb ik nog steeds geen resultaat, zelfs als de klemmen dichtgeklapt zijn en dat de mol dus duidelijk in de omgeving gegraven heeft.
Wat kan ik nog beter doen?


[afbeelding verwijderd niet-https][afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 8 juli 2009 - 10:45
Thuja49

Thuja49

[afbeelding verwijderd niet-https]

Weet niet wat je verkeerd doet , mss kan je ééns proberen met bepaalde planten die de mollen zouden weghouden .
Keizerskroon (Fritillaria imperalis),
Kruisbladwolfsmelk (Euphorbia lathyrus),

groetjes
thuja
woensdag 8 juli 2009 - 13:19
miriam

Miriam

wou hier net ook de keizerskroon aanbevelen
woensdag 8 juli 2009 - 14:21
lentemode

Lentemode

Wat een vréééééééééééééselijke middeleeuwse marteltuigen uit de middeleeuwen van Godfried van Bouillon !!!
woensdag 8 juli 2009 - 14:31
printemps

Printemps

Ik dacht dat motteballen in de gangen leggen ook hielp

Sinkt wel,vooral als het warm is

mvg
woensdag 8 juli 2009 - 14:41
hugo

Hugo

Fritillaria Imperialis Lutea,, deze helpt tegen mollen,, de andere soorten niet;; (woel)muizen kou je d'er echter niet mee weg

groetjes
woensdag 8 juli 2009 - 18:02
miriam

Miriam

een prachtige bloem trouwens ook zonder mollen
woensdag 8 juli 2009 - 18:04
jcjab

Jcjab

Bedankt voor de reacties, al zijn ze niet altijd positief zoals bv deze van lentemode, en ik vraag me wel af of hij/zij wel beseft welke ravage mollen kunnen aanrichten.

Ik vind het gebruik van mollenklemmen ook verschrikkelijk, maar zoals vermeld heb ik dierenvriendelijke middelen eerst geprobeerd, zonder resultaat.

Planten heb ik tot nu toe niet overwogen omwille van de veel negatieve reacties in dit forum.
Zijn er wel mensen die daar resultaten mee gekregen hebben???

donderdag 9 juli 2009 - 12:36
Thuja49

Thuja49

Ik kan me voorstellen dat als je een mooi aangelegde tuin hebt je met de handen in het haar zit als je ziet wat die lieve , schattige en ook wel nuttige diertjes kunnen aanrichten .
Zal hieromtrent ook niemand met de vinger wijzen er gebeuren tenslotte veel ergere dingen in deze wereld.
Als je al vanalles geprobeerd hebt kan ik er ergrens wel inkomen dat je ze al lang zo schattig niet meer vindt .

groetjes
thuja
donderdag 9 juli 2009 - 13:20
jcjab

Jcjab

Bedankt voor je begrip.
Helaas heb ik ook geen resulttaat met klemmen, de mol is me blijkbaar nog steeds te slim af, en de klemmen zijn gevaarlijker voor mijn vingers dan voor hen. Ze weet precies waar ze aan toe is als ze in de omgeving van een klem komt, en passeert ernaast.
Ik las dat mollen lokpoeder de kans op vangst met 500% zou verhogen, maar ik vind die slechts te koop op internet, en de vervoerkosten zijn 3* duurder dan het produkt.
Heeft er iemand ervaring mee?
dinsdag 14 juli 2009 - 09:08
spruce

Spruce

Toen ik nog klein manneke was gebruikte mijn vader soms mollenfuzee's. Dat is een soort stick die vuur en rook geeft. Ik denk dat de mollen daar zo bang van zijn dat ze migreren zonder boe of ba. Je moet die dingen in de gang steken.

Maar of dat effectief was weet ik want mijn vader had een beproefde methode. De wacht nemen met de spade en als de mol "steekt" - steek je terug met de spade.

Resultaat = mol dood.

Vandaag gebruikt hij een soort ondergronds claxon. Twee maand geleden heeft hij zo'n ding aangschaft - maar ik weet niet of het echt effectief is.
vrijdag 17 juli 2009 - 20:33
jcjab

Jcjab

Bedankt voor de tips maar alle dierenvriendelijke werden vergeefs geprobeerd, en op de mol wachten met een spade is niets vooer mij.
Daar de klemmen ook geen resultaat geven zou dus een oplossing moeten gezocht worden met mollen lokpoeder. Dit produkt vind ik slechts op internet (site rjtools) en ik vraag mij af of iemand daar ervaring mee heeft, en of er iemand weet van welk merk dat produkt is. De photo is wazig, maar ik krijg ze niet beter afgebeeld.
Voor alle duidelijkheid, dit is geen vergif.

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 19 juli 2009 - 10:48
Paronoto

Paronoto

Als ik alle bovenstaande lees ...heb dat allemaal doorgemaakt en uitgeprobeerd en uiteindelijk de raad van een mijner buren gevolgd : Euphorbia, de hele lengte langsheen het gaanpad in mijnen hof, om de 5m ene links en dan ene rechts en sedertdien geen spoor meer van mollen...al 2 jaar te reke. Wel op letten dat de massa zaad zich NIET gaat verspreiden, op tijd uitknippen, enkele bewaren voor hernieuwd zaaien, het jaar nadien. Oppassen voor het giftig, plakkerig melksap!
woensdag 12 augustus 2009 - 21:21
jcjab

Jcjab

Ondertussen heb ik wel resultaat met klemmen, en dit zonder lokpoeder.
De kunst is in feite genoeg geduld hebben, en de klemmen iedere dag zorgvuldig terugplaatsen. Na 2 maanden vergeefse pogingen om ze te verjagen en 2 maanden, bijna dagelijks bezig zijn geweest met klemmen is de mol gevangen.
In september plant ik keizerskronen, en daarmee hoop ik dat ik mijn klemmen niet opnieuw zal moeten gebruiken.
vrijdag 14 augustus 2009 - 10:01
Etienne45

Etienne45

Inderdaad enige oefening en je hebt prijs. Toch blijven opletten want de gegraven gangen kunnen gebruikt worden door nakomelingen of door woelmuizen.
Als je keizerskroon plant nabij de perceelsgrenzen moet je dit wel doen in groepjes van drie knollen en op regelmatige afstand van mekaar.
De fout die vaak gemaakt word met het plaatsen van de klem is dat het plaagdier er onder door kan....en zo heb je enkele meters verder toch weer een hoopje zand...
vrijdag 14 augustus 2009 - 11:11
risatje

Risatje

hiermee ben ik van mijn mollen afgeraakt

http://c336dlumbhmz9x7cqpy8ta0-0u.hop.clickbank.net/
dinsdag 25 augustus 2009 - 17:35
Verminator

Verminator

Geduld en de juiste klemmen gebruiken voor het juiste soort dier.
Mollen vangen is a waiting game !!

Misschien kunm je een foto plaatsen van je klem ?

Groet

Verminator
woensdag 19 augustus 2015 - 13:05
Wannus

Wannus

Indien je de molshoopjes zorgvuldig bewerkt , zijn ze in enkele maanden
terug dichtgegroeid . Ik heb het al eens in een vroeger bericht vermeld hoe
ik tewerk ga . Dus niet nodig om ze te doden .
woensdag 19 augustus 2015 - 20:15
Wannus

Wannus

Gras bijzaaien op de hoopjes is ook niet nodig , ik heb het willen bijvoegen in mijn
bericht hierboven , maar het lukt helaas nog niet .Een foto plaatsen lukt ook nog niet.
Nog even wennen aan deze vernieuwde site .
woensdag 19 augustus 2015 - 21:21
sunjet

Sunjet

ik heb iets in het tuincentrum gehaald
het product stinkt fel naar look
woensdag 19 augustus 2015 - 23:11
Verminator

Verminator

Foto' s plaatsen lijkt wel onmogeljik op dit forum, veel van mijn berichten komen niet goed door. Het lijkt wel alsof de server gewoon niet gereageerd.

Dus Wannus je bent niet alleen !!

Groetjes Vermi
donderdag 20 augustus 2015 - 02:03
vrouwtje

Vrouwtje

Katten zijn uitstekende mollenjagers, ze verslaan de heer des huizes met zijn klemmen met gemak en vangen er tien voor iedere mol die hij vangt... Er zijn ergere dingen dan mollen, woelmuizen bijvoorbeeld, veel talrijker en moeilijker te bestrijden. En veel schadelijker. Be careful what you wish for...
donderdag 20 augustus 2015 - 07:35
servises

Tekst aangepast

Servises

Wij wonen in Frankrijk en hebben 1 hectare land met natuurlijk ,,,,, mollen, niet veel maar zij vernielen het gazon !!
veel geprobeert om ze te verdrijven,,, bv. oude bramen takken plaatsen in het gangestelsel,het werkt mits de takken vertikaal geplaatst zijn,de mol krijgt een snijwond en sterft door bloedverlies.
Nu hebben wij een ander middel ingezet,,,, een soort van bermbom genaamd "le détaupeur" niet te koop in Nederland,,,,,dit werkt beter en sneller dan een klem,,,direct dood !!
Mollen hebben een groot gebied nodig dus,op ons terrein hebben wij er ongeveer 4 stuks.
Mollen graven een tunnel langs de rand van ons terrein en komen in het midden molshopen maken, je kunt in een van de middelste molshopen een bermbom plaatsen en daarna het gangenstelsel opzoeken aan de haagkant en daar een bermbom plaatsen,om de opvolger te doden ,,,,,, succes verzekerd ,,, maar blijf opletten.0
woensdag 1 februari 2017 - 15:07
Tuinprins

Tuinprins

Als je op zo'n bermbom gaat staat, ga je dan zelf ook de lucht in ?
woensdag 1 februari 2017 - 20:36
servises

Tekst aangepast

Servises

Ik noem het een bermbom omdat het van de uitvinder dit idee daar vandaan heeft ,,, en terecht ,, zeer gevaarlijk maar dodelijk voor mollen mits goed geplaatst !!! niet voor niets niet te koop in Nederland.
woensdag 1 februari 2017 - 22:41
servises

Tekst aangepast

Servises

Ik geef alleen maar een oplossing voor het mollen probleem ,,,, sorry.
woensdag 1 februari 2017 - 22:42
satomi
vrijdag 3 februari 2017 - 12:34
servises

Servises

Ik heb een bom geplaatst en die heeft gewerkt ,,,,,,,, geen mol meer op mijn terrein te vinden.
Voorlopig geen molshopen meer en nu er voor zorgen dat mijn grasveld weer hersteld kan worden.
vrijdag 3 februari 2017 - 22:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon