menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Schade door bofix

Ga naar meest recente reactie

arnaudgillet

Arnaudgillet

Ik heb een paar dagen geleden mijn gazon met bofix gespoten. Maar ik denk dat mijn dosis te hoog was want er komen kale plekken in mijn gazon.
Ik denk tevens dat er enkele van mijn planten aangetast zijn, vooral rozen. De jonge blaadjes krullen naar binnen.
Hoe kan ik de schade beperken voor zowel mijn gazon als mijn beplanting???
Het zeer warme weer zal er waarschijnlijk ook geen goed aan doen. (dringend!)
dinsdag 30 juni 2009 - 11:42
jumperke

Jumperke

Op welk moment van de dag heeft U Uw gazon gesproeid?
Bofix doodt de tweezaddlobbigen (dicotylen) en laat de eenzaadlobbigen (monocotylen) staan, dus gras gaat hiervan niet dood (daarom dat boeren het ook gebruiken om tussen de mais en tarwe en dergelijke te sproeien tegen het onkruid)...
Het kan dat Uw beplanting er last van ondervindt, want dat zijn allemaal tweezaadlobbigen hé, enkel de grassen zijn eenzaadlobbigen.
Om de schade te beperken zou ik zeggen, geef alles veel water (niet in de volle zon, wacht tot de zon voldoende weg is -rond 19u of dergelijke).
Zo wordt de sproeistof verdund.

Maar als het om grotere oppervlakten gaat wordt dit natuurlijk moeilijk hé....

jerko
dinsdag 30 juni 2009 - 11:57
arnaudgillet

Arnaudgillet

Euh dat was denk rond 10u 's morgens.
Hoe komt het dan er dode plekken ontstaan op mijn gazon?
Ik heb hierjuist de bladen van de rozen die naar binnen krulde kort afgesneden, is dit een goed idee?
Ik ben nu volop aan het water geven maar het is een grote oppervlakte.
Ik hoop dat dit gaat helpen. Want anders mag ik waarschijnlijk al mijn rozen wegsmijten. Gaan mijn planten hiervan kapot gaan? Wat kan ik nog doen?

Arnaud
dinsdag 30 juni 2009 - 12:16
jumperke

Jumperke

Kan het zijn dat er nog resten van een vorige sproeistof in de sproeier aanwezig waren? Want dit zou kunnen de oorzaak zijn van de kale plekken.
Nu is het natuurlijk wel een slecht moment om water te geven, want nu is er volle zon hé, het zou kunnen dat alles verbrand als je nu water geeft.
Heb je je aan de voorschriften gehouden qua dosering?
Het zou kunnen dat de planten er een goede 'slag' van zullen krijgen, maar als het gaat om gewoon wat nevel die met de wind weg van het gazon is gewaaid op de planten zullen die dat wel overleven.
Maar het is nu echt een slecht moment om water te geven hoor, je zou nu beter wachten tot vanavond.

jerko
dinsdag 30 juni 2009 - 12:29
tomatenkweker

Tomatenkweker

bij mijn weten is bofix een selectief herbicide die gebaseerd is op hormonen, die de 2- zaadlobbigen zo sterk laten groeien op korte tijd zodat deze eraan sterven...
water geven heeft weinig zin, omdat na enkele uren de werkzame stof in de planten opgenomen is.
de aangetaste bladeren afsnijden zal het beste zijn.
de aangetaste plekken in uw gazon zullen waarschijnlijk zijn omdat de concentratie te hoog is (ook moet het gazon ouder dan 6 weken zijn, ik weet niet of dit van toepassing is)
anderszijds kan dit inderdaat zijn door spuitresten van een totaalherbicide die nog in de sproeier aanwezig waren.
de rozen zijn houtachtige planten en zullen normaal niet sterven.
in het ergste geval misschien een groeistoot geven.

Sybren
dinsdag 30 juni 2009 - 12:57
arnaudgillet

Arnaudgillet

Kgeef nu water ma zorg dat er geen water OP de platen komen. Ik leg de darm op grond, dan is er toch geen kans op verbranding?. Neen dit kan niet dat er resten inzaten van ander middel want ik spoel mijn rugsproeier telkens uit. Wat is eigenlijk de juiste dosering bij BOFIX?
Ik begin nu eigenlijk te twijfelen of de roselaars dit gewoon niet vertonen (de bladeren van de nieuwe scheuten krimpen naar binnen) door de extreme warmte. Dus volgens u kan bofix geen kwaad voor de roselaars?
Ik weet nu dat ik veel nauwekeuriger moet omspringen met die sproeistoffen.
dinsdag 30 juni 2009 - 14:25
tomatenkweker

Tomatenkweker

de roselaars zullen er wel wat schade van ondervinden maar niet van sterven denk ik.
bofix is wel een middel die door het blad opgenomen wordt, dus zal het meeste effect hebben als u het blad spoelt.
maar zoals ik zei, eenmaal opgenomen door het blad is er nog weinig aan te veranderen...

Sybren
dinsdag 30 juni 2009 - 14:29
jdcoster

Jdcoster

Hoe dan ook. ZONDER blijft gezonder.
dinsdag 30 juni 2009 - 15:05
corrielat

Corrielat

Ik spuit nooooooooooooooooooooit,

Het zal natuurlijk wel makkelijker zijn dan handmatig alle onkruiden te verwijderen,

maar als iedereen (blijft/ gaat) spuiten,
kan ons nageslacht straks geen vogel meer horen fluiten!!!!
dinsdag 30 juni 2009 - 17:31
tomatenkweker

Tomatenkweker

ik begrijp zeer goed jullie manier van redeneren hoor,
maar soms kan het toch echt niet anders...
denk maar aan de aardappelplaag bij tomaat en aardappel,
takluizen bij leilandii...

Sybren
dinsdag 30 juni 2009 - 17:37
deHaan

DeHaan

Schade van spuiten, die zichtbaar is geworden, kan je niets meer aan doen.
Dus afwachten en duimen draaien.
dinsdag 30 juni 2009 - 21:29
tomatenkweker

Tomatenkweker

inderdaat, ge hebt gelijk,
reeds na enkele uren is het door de plant opgenomen, zeker in mooi, zonnig weer

Sybren
dinsdag 30 juni 2009 - 21:41
spruce

Spruce

als je zo vroeg watergift doet op gras bestaat er kans dat je het gewas gaat inbranden.

Watergiften doe je in voorjaar best 's morgens en in de zomer best 's avonds als de zon (bijna) weg is.
dinsdag 30 juni 2009 - 22:59
arnaudgillet

Arnaudgillet

water geven kan gazon niet verbranden!! je mag water geven aan het gazon ook al schijnt de zon hard!! dit mag wel niet gebeuren bij planten!
woensdag 1 juli 2009 - 10:33
tomatenkweker

Tomatenkweker

daarmee zou ik opletten, bij zeer zonnig weer zoals wij hier de vorige dagen hadden, is er bij alles kans op verbranden als het nat is...
bij gras misschien wa minder maar toch bestaat de kans.

Sybren
woensdag 1 juli 2009 - 10:37
arnaudgillet

Arnaudgillet

Er bestaat een bijna algemeen voorkomend misverstand aangaande het besproeien van gazons terwijl de zon schijnt. Het gras zou hierdoor namelijk verbranden. Dit is echter een 100%-fabel! Bij ons en bij practisch alle andere graszodenkwekers wordt er in droogte- en hitteperioden ZOWEL overdag als 's nachts besproeid met water (uiteraard niet op dezelfde plek). ER IS GEEN ENKEL VERSCHIL te zien tussen gedeelten kweekveld die 's nachts water kregen en die overdag-ook in de felle zon- besproeid werden. Dit gebeurt reeds tientallen jaren... Wèl is het zo dat besproeien in felle zon + de hitte midden op de dag (voor de privé-tuinbezitter) in de meeste gevallen niet erg slim is, gewoon om de veel mindere efficientie. 's Morgens vroeg, 's avonds en 's nachts is er veel minder directe verdamping van het sproeiwater zodat bijna 100% van de gegeven hoeveelheid in de grond (en dus bij de wortels) terecht komt : zeer efficient dus. Ook mag je gerust stellen dat het voor EEN BESTAAND GAZON nooit zo dringend kan zijn dat het niet enkele uren kan wachten...Bijkomend practisch voordeel voor 's avonds begieten is de betere en gelijkmatige waterdruk van de waterleiding(Bij regenwaterschaarste spaar je het regenwater beter voor je planten, leidingwater voor het gras).
Geheel anders ligt het voor HET LEGGEN VAN GRASZODEN of grasmatten. Deze dienen onmiddellijk bij de plaatsing al flink water te krijgen , OOK IN DE VOLLE ZON!!! Bij felle zon, wind, hitte kunnen graszoden binnen het uur reeds gedeeltelijk verdrogen. Het is erg belangrijk om de pasgelegde gazonrollen vochtig te houden door meerdere keren per dag te besproeien. De eerste dagen neemt het nieuwe gras nog geen vocht op uit de bodem , eenvoudigweg omdat er dan nog geen doorworteling is.Daarom dient aanvankelijk de zaak 'van bovenaf' vochtig gehouden te worden
donderdag 2 juli 2009 - 12:28
tomatenkweker

Tomatenkweker

vergis ik mij nu of niet, maar u komt eerst aan met het probleem dat uw gras geel komt en uw rozen bespoten zijn,
en nu komt u ons vertellen dat u graszodenkweker bent...
begrijp ik het mis???

Sybren
vrijdag 3 juli 2009 - 12:59
Polplastron

Polplastron

Ook professionals kunnen een vraag hebben hé Sybren! Je bent nooit te oud om te leren!
vrijdag 3 juli 2009 - 14:39
tomatenkweker

Tomatenkweker

dat is waar
vrijdag 3 juli 2009 - 14:57
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik sproei mijn gazon ook rustig overdag en geef water aan bomen struiken en vaste planten door er met de slang tussendoor te gaan, zodat de bladeren droog blijven. Als je tomaten en aardappels ziek wil hebben, dan moet je ze 's avonds besproeien over het loof. Als de bladeren te lang nat blijven worden ze snel ziek. Enb zo zijn er ook wel vaste planten, die daar niet tegen kunnen b.v. Monarda
vrijdag 3 juli 2009 - 16:52
Gunsmoke007

Gunsmoke007

Euhmm, persoonlijk denk ik dat sproeien overdag op gazon niet echt gezond is. Je laat het gras vebranden waardoor het afzwakt. Een afgezwakt gazon is een prooi voor ziektes en plagen. Dus ik denk niet dat het verbranden op zich een probleem is maar wel de uitputting van uw gras.

woensdag 28 mei 2014 - 08:33
RdB

RdB

Natuurlijk is het verbranden van gras of andere planten als je midden op de dag sproeit niets anders dan een hardnekkig fabeltje. Immers als het waterdruppeltje als lensje zou moeten werken dan zou je juist verbranding moeten hebben vroeg in de morgen of laat in de middag. Ook de feiten weerspreken deze fabel. Er zijn geen verbrande planten na een regen of onweersbui waarna de zon weer ging schijnen, alle boeren hier sproeien dat het een lieve lust is midden op de dag etc. etc. Als particulier kun je echter beter vroeg of desnoods laat in de dag sproeien omdat er dan minder verdampt, maar kwaad kan het dus niet.

http://www.scientias.nl/planten-in-volle-zon-bewateren-geen-probleem/11145

Ruud
woensdag 28 mei 2014 - 12:16
Wannus

Wannus

Tussen een regenbui en zelf besproeien met water is er een groot verschil.
woensdag 28 mei 2014 - 12:30
RdB

RdB

Welk? Het is beide nat, er komt in beide gevallen zonlicht op de druppels, bovendien vergeet je de belangrijkste argumenten.

Ruud
woensdag 28 mei 2014 - 13:41
Wannus

Wannus

Ruud
Een regenvlaag doet wonderen , het is veel beter dat het eens een tweetal
uren gezapig regent , dan dat je enkele dagen naeen zelf een gazon besproeit,
of iets anders .
woensdag 28 mei 2014 - 17:55
Tuinman65

Tuinman65

Sproeien bij felle zon kan hoegenaamd geen kwaad.
Alleen bij temperaturen boven 30 graden zou ik het niet meer doen, maar dat gebeurt niet zo vaak.

Leo
woensdag 28 mei 2014 - 23:58
Gunsmoke007

Gunsmoke007

smorgends is de zon nog niet fel, dus die eerste zonnestralen op de ochtenddauw op het gras zal idd geen kwaad kunnen.

Maar bij zonnig weer op de middag heb ik nog nooit een boer GRAS zien spuiten.

Enige wat die spuiten zijn groenten of dergelijke

Op zich zal het volgens mij ook geen ramp zijn als je bij zonnig weer zou spuiten, alleen is het volgens mij gewoon beter om het niet te doen. De kans zal altijd groter zijn dat je problemen kan krijgen.
zaterdag 28 juni 2014 - 17:44
freddyd,ho12

Freddyd,ho12

is het slecht voor schapen koeien
vrijdag 23 juni 2017 - 11:38
kathy vanpoucke

Tekst aangepast

Kathy vanpoucke

Bij mij in mijn paardenweide sproeien nabije boeren ongevraagd hun gif. Deze week koliek. Verband??? Vraag me toch af voor enkele brandnetels of dit nu wel nodig is terwijl er dieren oplopen en ik alles herstel op biologische manier na uitspoelen dr verhogingen bij hen waarbij alles bij mij afloopt.
Wat eet een mens dan op het einde nog eigenlijk??? Er worden sproeistoffen verboden en ik krijg ze ongevraagd achter mijn omheining bij mijn dieren. Zij houden niet van mijn dieren. Wat kan hen eentje minder schelen.

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 10 juni 2018 - 11:27
pplakke

Pplakke

hier word de mais altijd gespoten als hij klein is en eten de hazen er van heb ik zelf al gezien.of ze daar meteen van dood gaan denk ik niet want dan zouden populaties sterk dalen. omdat er zo massaal met gif bespoten mais geteeld word.het kan wel zijn dat ze er op termijn kanker van krijgen. van glyfosaat word gezegd dat je er lymfeklierkanker van krijgt.nu de middeltjes die gras sparen worden niet verboden.enkel glyfosaat voor particulier weet eigenlijk niet of die ook verdacht worden ziektes te veroorzaken.in elk geval door de draad sproeien mag nooit.in een ander topic is eens gepost dat je Vlaamse Milieu Maatschappij hiervoor kan bellen.maar er werd ook gezegd dat ze niet voor kleinigheden komen.dus zeker kan ik dat niet zeggen. maar stel dat ze komen gaat je buur/boer niet blij zijn want dan nemen ze zijn sproei licentie af of krijgt een boete.dus dan zit je weer met ruzie hoogstwaarschijnlijk.zelf spuit ik ook niet meer en buren nog wel .er vliegt wel eens een beetje door de draad.maar uiteindelijk maak ik me daar niet meer druk in.sommige mensen willen blijkbaar zo graag van hun onkruid af. dat zelfs het grondwater vergiftigen geen probleem is.
zondag 10 juni 2018 - 20:53
Tuinprins

Tuinprins

Zo te zien gaat hier hier om brandnetels. Hoogstwaarschijnlijk zijn die gespoten met een onkruidbestrijder die MCPA bevat. MCPA dood wel diverse onkruiden maar geen gras dus daarom wordt het veel toegepast in weilanden.

Of paarden hier koliek van krijgen zou ik niet weten maar lijkt mij niet echt waarschijnlijk aangezien koliek niet direct in verband kan worden gebracht met bekende onkruidbestrijdingsmiddelen.


Gegroet, de tuinprins
zondag 10 juni 2018 - 21:51
kathy vanpoucke

Tekst aangepast

Kathy vanpoucke

Dankjewel voor jullie reactie. Ik heb biologische kruiden en medicinale gezaaid in de bermen die goed voor paarden zouden zijn. Als ze er van eten. Hhhmmm. Komende dagen bosmaaier erin. Kortwieken nu het nog warm is. Tip v oudere boerin zout er op en azijn.
Vind het zowiezo erg dat anderen op mijn weide sproeien en zonder vragen op mijn grond bij mijn dieren komen. Weide al uitgespoeld door hun zogenaamde verhoging waarbij hun grond 25cm hoger komt te liggen en ik overstroomd geraak. Dan willen ze er hooi op telen op afvalaarde met plastic in gedumpt en steenbrok. En ik vlinder en bijenbloemen zaaien????????
maandag 11 juni 2018 - 09:58
Wannus

Wannus

Destijds ging ik tweemaal per jaar bij een schapenboer zijn weiden gaan
bespuiten tegen netels en distels , de schapen mochten in de weide blijven.
Nooit iets opgemerkt dat die dieren er last van hadden .
maandag 11 juni 2018 - 20:21
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

je had in de berm dus ook wat wilde kruiden gezaaid.is natuurlijk nog een extra minpunt voor je boven dat de paarden er van eten.nu dat je weide nat ligt zal eerder aan de paarden liggen.die verdichten de toplaag en dan kan het water erg lang blijven staan.zeker als er dan ook nog eens extra water van het opgehoogde deel bij komt.eigenlijk kan je dit enkel wat oplossen door afschot te maken.als er al afschot is naar het opgehoogde deel.zou je daar een afvoergeul voor kunnen graven.zo dat het water van de harde laag weg kan lopen.maar dan moet er wel ergens een beek zijn waar je kan op aansluiten.
maandag 11 juni 2018 - 21:18
kathy vanpoucke

Kathy vanpoucke

Is inderdaad een goed idee. Maakte al kleine geul langs waar het in de beek vloeide. Alle distels en braam etc... alsook kliskruid komen vanuit die beek. Soms word daar wel vloeibare mest gedumpt. Vraag me af of dit toch daar ook niet mee te maken heeft. Gehalte stikstof. Denk vooraan nieuwe afvoergeul graven zodat het niet volledig over weide loopt maar erlangs.
Tja met al die hevige regenval.
Werk nu momenteel met bodemverbetering. Misschien maakt dit ook verschil.
dinsdag 12 juni 2018 - 10:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon