menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe begin ik daaraan

Ga naar meest recente reactie

triske

Tekst aangepast

Triske

hallo iedereen
ik hoop dat iemand me kan helpen met hetvolgende probleem.
ik heb sinds kort een zeer grote tuin en het achterste deel ( ongeveer 30 op 30 m ) is geheel verwilderd, het staat vol oude braamstruiken, allerlei groot onkruid en hopen hoog gras.
Nu had ik graag deze boel opgeruimd gekregen, maar gewone onkruidverdelgers werken blijkbaar niet.
Ik wil daar met de tijd gewoon gras met hier en daar een laagstam fruitboompje op
Iemand enig idee hoe ik daar aan begin en in welke volgorde en welke produkten ?
alvast reuze bedankt
groetjes
triske
donderdag 14 september 2006 - 13:42
Tine

Tine

Ik denk dat op zo'n oppervlak het het beste door een vakman gedaan kan worden. Zelfs op een klein oppervlak is het weghalen van bramen al heel moeilijk. Jullie zullen er een hele klus aan hebben.
Sterkte ermee.

Tine.
donderdag 14 september 2006 - 20:40
hugo

Hugo

denk dat je hiervoor best een loonwerker met een minikraan laat komen,, zorgen dat alle wortels weg zijn, anders schieten die bramen gegarandeerd terug uit, wachten tot het voorjaar en kijken of er nieuwe scheuten bovenkomen en dan een bespuiting uitvoeren

groetjes
donderdag 14 september 2006 - 20:48
triske

Triske

hallo

bedankt voor julli reactie en ik weet dat het niet simpel zal zijn, maar denken julli dat het mogelijk zou zijn moest ik met een bosmaaier alles weghalen en daarna iets te spuiten zodat de wortels kapot gaan ? of zal ik zeker moeten afgraven ?
Of éérst iets opspuiten zodat de hoeveelheid al minder is ?
Ben redelijk wat gewent ook het werken met grote frees enzo is me niet onbekend ! kweet alleen de volgorde niet goed en de produkten ( ken alleen bofix van op mijn weiland à
reuze bedankt
alle tips zijn welkom
groetjes
triske
donderdag 14 september 2006 - 20:55
Fons

Fons

Spuiten met een produkt zal hier niet helpen,als ge het toch zelf wil doen begin dan met alles weg te maaien en af te voeren,daarna met een plaggenzeis de grasplaggen verwijderen, met de spade de wortels uit de grond spitten,dit zal een werkje van lange adem zijn, daarna met een frees de grond loswoelen resterende wortels verwijderen, kompost onderwerken ,egaliseren, gras zaaien.

Groetjes Fons.
donderdag 14 september 2006 - 21:20
deHaan

DeHaan

Ga er met een klepelmaaier over.
Dan frezen.
Egaliseren
aanrollen
Zaaien
Eerste jaar trouw maaien, en niets planten.
donderdag 14 september 2006 - 22:46
triske

Triske

bedankt voor de reactie

ik ga zeker een poging doen en lukt het niet tja dan toch maar loonwerker !
Ik hoop 1 van de weken te kunnen starten en hou julli op de hoogte
nogmaals bedankt
groetjes
trisike
vrijdag 15 september 2006 - 13:00
Tine

Tine

Triske, sterkte ermee en succes. Ik zal duimen dat je niet al te veel blaren aan je handen zult krijgen.

Tine.
vrijdag 15 september 2006 - 14:27
triske

Triske

merciekes tine we hopen op het beste hihi

groetjes
vrijdag 15 september 2006 - 15:47
Victor44

Victor44

Ik heb vroeger een stuk verwaarloosde boomgaard van 28 are, waar oude pruimenbomen en bessen en daarbij helemaal vol met bramen en verschillende eiken op stonden ,proper gemaakt.Met hak en bijl alles uitgekapt,een hele winter hard aan gewerkt.Na de winter toen alle onkruid terug uit kwam geproeid met product tegen de bramen en een ander product tegen de grassen.Vragen bij erkende handelaar in sproeistoffen,alles was kapot.In de zomer grond laten opfrezen en daarna laten ploegen,ook het jaar nadien nog regelmatig gefreesd en voor de winter terug geploegd en bomen op geplant.Heb nooit geen braam meer op het ganse perceel gezien.Tot daar mijn bevindingen!
Grtj.Victor
vrijdag 15 september 2006 - 19:33
triske

Triske

hallo victor

reuze bedankt voor je advies.
Ik ga beginnen met grote bosmaaier alles leeg te maken en ja iets spuiten.
Heb ook al iemand gevonden met zeer zware frees die wil komen helpen dus heb er goede hoop op en nu ik u verhaal lees helemaal ( ze zijn dus kapot te krijgen )
Heb jij soms nog de naam van die produkten ? of mag ik dat hier niet vragen ?
alvast reuze bedankt hoor !!
groetjes
triske
vrijdag 15 september 2006 - 19:39
Victor44

Victor44

Triske, spijtig genoeg weet ik de naam van de herbeciden niet meer.Ikheb ze gekocht bij een grote handelaar in sproeimiddelen,ik heb hem uitgelegd welke onkruiden en bramen er op stonden en hij heeft mij toen twee sproeistoffen gegeven met de vermelding alles zal wel kapot zijn.En inderdaad nooit geen braam meer gezien.
Grtj.Victor
zaterdag 16 september 2006 - 17:06
Jo1

Jo1

Garlon is een herbicide dat werkt tegen moeilijke onkruiden, ook houtachtige zoals bramen. Het werkt systemisch (gaat met de sapstroom mee, vernietigt ook de wortels). Behandelen op het 'volle gewas' (dus niet eerst maaien), bij groeizaam weer (géén oostenwind en niet té warm).
Grassen worden niet bestreden, maar daar zijn oplossingen genoeg voor.
zondag 17 september 2006 - 19:58
triske

Triske

hallo

Beide bedankt voor de reactie, ik heb de naam genoteerd en zal hier ne keer informeren.
U zegt op het volle gewas gebruiken, kan dit nu nog of wacht ik dan beter tot de volgende lente ?
reuze bedankt

groetjes

triske
maandag 18 september 2006 - 14:47
Jo1

Jo1

Triske,

september is normaal gezien een ideale maand om te behandelen omdat het weer dan al wat milderd en de dagtemperaturen ideaal worden (20-25°C). Je hebt (normalerwijze) meerdere dagen met een hogere relatieve vochtigheid: Het onkruid groeit nog volop en zal daardoor ook makkelijk en (relatief) snel het herbicide opnemen. Wel behandelen op een droog 'gewas'.

Groetjes
maandag 18 september 2006 - 21:55
triske

Triske

hallo

reuze bedankt dan ga ik proberen er een lap op te geven hihi
ik hou je op de hoogte
groetjes
triske
dinsdag 19 september 2006 - 15:10
triske

Triske

hallo hier ben ik dan weer

toch maar iemand met een klepelmaaier laten komen en alles is plat nu
moet ik nu al dat los maaisel eraf halen ? volgens die man mag het blijven liggen maar het is wel dik hoor.
Komt het gras eronder dan terug gewoon piepen ? en kan ik die stukken dan gewoon mee maaien ? liggen wel redelijk ongelijk.
die man zei ook wanneer de bramen terug komen piepen ik dan op die jonge planten moet spuiten.
Wat denken juli hiervan dit alles.
De kanten van het stuk heb ik ondertussen ook vrij gekregen, al de bramen zijn daar weggesnoeid en amaiiiiii nu zie ik pas hoe groot dat stuk eigelijk is hihi
groetjes en alle sugesties zijn natuurlijk welkom.
triske
vrijdag 29 september 2006 - 16:01
deHaan

DeHaan

Leg aan een loonwerker je probleem voor.
Hij kan het frezen/egaliseren en voor je inzaaien.
Het is niet de goedkoopste manier, maar veruit het beste.
zaterdag 30 september 2006 - 21:43
Adrienne

Adrienne

Of er zit misschien een boer in je buurt die het voor je wil doen !!!
zaterdag 30 september 2006 - 22:57
triske

Triske

hallo

ja ik heb de man die met de klepmaaier is geweest een mailtje gestuurd maar tot op heden zonder antwoord dus ik wacht nog effe af.
reuze bedankt voor de reacties
groetjes triske
zondag 1 oktober 2006 - 12:24
kerstenmoed

Tekst aangepast

Kerstenmoed

oud bestrijdingsmiddel,tw garlon,is dodelijk voor bramen.dit is echter niet meer overal te koop
zaterdag 24 juni 2017 - 14:06
triske

Triske

Dank u voor de reactie
zondag 25 juni 2017 - 18:57
sugar

Sugar

Na 11 jaar nog een reactie? Om dan een middel aan te raden dat al jaren verboden is voor particulieren?
zondag 25 juni 2017 - 19:22
triske

Triske

Hihi
Het probleem bestaat ook al lang nietmeer maar blijf beleefd he misschien had hij ni gezien dat het een oud topic is lol
maandag 26 juni 2017 - 12:24
laurensvl

Laurensvl

hoe heb je de bramen dan uiteindelijk weg gekregen?
zondag 5 februari 2023 - 22:38
Esem

Esem

Ik bgrijp niet dat jullie gif willen gebruiken,er is al vergif genoeg in de natuur.
Nu zolang er wortels van de bramen in de grond aanwezig zijn, zal je nooit van de bramen af geraken.
Deze moeten allemaal verwijderd worden zo niet,staan ze in de kortste tijd meer mooi te bloeien op je perseel.
Gr E
donderdag 9 februari 2023 - 16:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon