menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Water sparen

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

Geen idee hoelang de droogte nog gaat aanhouden. We hebben een regenwaterput en een paar regentonnen. Dat water houden we graag, enerzijds voor de groententuin (een aantal vierkantemeterbakken) en anderzijds voor de echt belangrijke planten (hagen, jonge fruitbomen, vaste planten met emotionele waarde).
Ons mini-vijvertje krijgt dagelijks 3 liter water uit de kraan. Een aantal andere schalen vragen nog eens zoveel. Er komen zoveel dieren drinken en baden dat ik met plezier zelf een miniplonsbadje neem om het goed te maken.

Ik wilde aardbeien wassen. I.p.v. ze gewoon onder de kraan te spoelen en het water weg te laten lopen, zette ik er een kookpot onder. Die vulde zich veel sneller dan ik verwachtte. 'k Heb de resterende aardbeien in de kookpot gewassen. En er daarna ook nog de aardappelen in gespoeld. Uiteindelijk is dat water in de tuin terecht gekomen.

Hoe gaan jullie om met water?
maandag 19 juni 2017 - 02:12
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

volgens dit artikel komt er nog steeds geen einde in zicht aan de droogte.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170618_02930138

ik heb maar 2 ibc vaten van elk duizend liter zijn leeg.
maar water opvangen van iets af te wassen zo ver ga ik niet.
met een tuin van 33 are zou ik daar toch niets mee water kunnen geven.
het drinkwater komt van grondwater en dit is nog lang niet op.

nu komt het gevaar van bosbranden om de hoek kijken.
maar als het echt droog blijft is het toch gedaan.
de mayas zouden ook door de droogte uitgestorven zijn.
nu is er wel grondwater maar je kan nooit iedereen 100 jaar lang daar mee eten geven.
verhuizen naar een streek waar het wel nog regent zal ook moeilijk zijn met zo veel volk.
dit is precies wat ik eens heb gezien op tv over syrië .
daar zou de droogte de oorzaak zijn dat ze vluchten.
http://www.dewereldmorgen.be/artikel/2015/03/03/klimaatverandering-deed-mee-bom-syrie-barsten

maandag 19 juni 2017 - 05:16
Pouketie01

Pouketie01

Ik heb een regen waterput van een 5000 liter, hiermee geef ik water aan de tuin. Verleden jaar ben ik juist toegekomen, maar als het zo droog blijft zal het dit jaar niet wezen!
Alvorens dat het water voor de douche warm is kan ik een emmer van 10 liter vullen, dit water gebruik ik om het toilet door te spoelen en met het tanden poetsen laat ik het water niet lopen.
maandag 19 juni 2017 - 07:44
LT

LT

Ik ben een zondaar....Als het niet van boven komt, gebruik ik twee vaten (samen 1200 ltr), daarna de slang...
maandag 19 juni 2017 - 08:09
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Zo spoelde ik mijn toilet deze winter met overtollig regenwater. Tot ik een keer de emmer tegen de pot stootte en ik kon dweilen. Nu spaar ik mijn rug.
maandag 19 juni 2017 - 10:29
zuurtje

Zuurtje

water...... de dompelpomp in de sloot voor 3 tuinen ( 2 vakantie tuinen) te besproeien. de ene tuin heeft gelukkig ook een buitenkraan, de andere ook maar wil hem niet gebruiken, lekker is dat ...... 3 vijvers ....... ben al 1x gestruikeld, in de rozenstruik blijven hangen, een rare bult die jeukt, klamboe over de kersenboom, ben het zat, zaterdag komen ze thuis, hoop dat het naar wens is.......

Ineke
maandag 19 juni 2017 - 14:40
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Oei, oei Zuurtje, maar de vakantiegangers hebben een zonnige week. Mijn buurvrouw is ook even de hort op. Deze keer heeft ze de potten onder een afdak in de schaduw hoop ik. En notabene nog water in de regenton. Hoe ze dat heeft gehad!! Maar ik herken het wel.
maandag 19 juni 2017 - 14:52
zuurtje

Zuurtje

was het maar 1 week, 18 hete dagen, maar ja eind in zicht.............
Ineke.
maandag 19 juni 2017 - 16:25
Roeli

Roeli

Volgens mij heeft een week maar 7 dagen , Ineke. Jij telt de tropenjaren zeker mee.
Maar ik ben blij dat ik alleen mijn eigen planten van water moet voorzien, daar heb ik werk genoeg mee.
maandag 19 juni 2017 - 17:25
zuurtje

Zuurtje

Zal toch geen zonnesteek hebben,
Ineke
dinsdag 20 juni 2017 - 16:14
Dunya

Dunya

Ik weet ook niet wanneer de regenput leeg zal zijn. Ben heel spaarzaam en besproei niet met de tuinslang. Ik ga iedere avond of morgen langs met de gieter en geef water met de tuit rechtstreeks waar de wortel van de plant zit. Zo weinig mogelijk verspilling.
woensdag 21 juni 2017 - 09:27
zuurtje

Zuurtje


Ineke
woensdag 21 juni 2017 - 10:16
pplakke
woensdag 21 juni 2017 - 15:39
Roeli

Roeli

Alleen de pot - en kuipplanten krijgen bij mij water en dat zijn er meer dan 100, de hangplanten meegerekend, nog steeds regenwater, maar dat duurt niet lang meer, dan zijn mijn tonnen leeg.
En een paar nieuw aangeplanten.
Verder vertel ik ze elke dag dat ze wortels hebben en dus maar wat verder naar beneden moeten zoeken.
Maar als ik er dan met de gieter langs ga zie je ze denken....wat is dat mens gemeen.
Helaas, ik kan het ook niet helpen.
woensdag 21 juni 2017 - 15:51
Polplastron

Polplastron

Mijn gras hoef ik gelukkig niet meer te sproeien: dat ziet al zo'n maand helemaal bruin. Maaien hoeft ook niet meer ... 's scheelt werk zeker?!

De planten in de border moeten hier altijd al hun plan trekken en dat is ook nu niet anders.

Enkel de kuipplanten, ... die krijgen inderdaad nog net wat ze nodig hebben, maar ik probeer ze wel zo veel mogelijk te dompelen zodat ik het water nog opnieuw kan gebruiken.

De vijver ... die heb ik gisteren nog wel bijgevuld want de vogels die hebben toch ook dorst hoor en met hun gebadder spat er toch heel wat water weg ...

Grts,
Pol
woensdag 21 juni 2017 - 15:58
LT

LT

Water geven is nog altijd goedkoper dan van alles nieuw kopen. Ik ben in principe een natuurvriend, maar denk als de MEESTE MENSEN eerst aan me zelf. Kan niet ieder jaar veel geld uitgeven omdat ik de planten mensonwaardig zou behandelen....
woensdag 21 juni 2017 - 16:29
zuurtje

Zuurtje

haha Roelie je gaat ook in jezelf praten, dat krijg met dit weer
Ineke,
woensdag 21 juni 2017 - 16:48
zuurtje

Zuurtje

.En nu? met een lekker koud biertje in de schaduw, kijken, kijken wegkijken, morgen nog warmer, ik denk dat ik vannacht opblijf en morgen in mijn bed blijf.....................dus
Ineke
woensdag 21 juni 2017 - 16:51
Roeli

Roeli

Jakkes , Ineke, in bed is het ook zo warm.
Wat je ook uit doet of open zet, het blijft warm.

Tuinbabbel

woensdag 21 juni 2017 - 17:23
LT
woensdag 21 juni 2017 - 17:53
leerling

Leerling

@Roeli


Daarnet ook nog regen- en recuperatiewater gegeven aan planten die in bloei staan of waar nog bloemen aan moeten komen. Heel veel bloemen zijn verwelkt. Dit gaat de bijen en hommels weer geen goed doen.
woensdag 21 juni 2017 - 22:50
Boerke

Boerke

Wij geven enkel water(regenput) aan de planten in de serre en de tomaten- en paprikaplanten buiten.
En wat met onze vijver. Als je die moet bijvullen is dat wel met leidingwater. En zelfs nog water van voor de waterverzachter. In de beginjaren had ik onze vijver eens bijgevuld met regenwater uit onze put. Enkele dagen later een 50 tal vissen dood. In de winkel hadden ze mijn fout vlug gezien. Het water van een put verzuurd en woekeren veel bacteriën in. Dus.als ik hem moet bijvullen zal ik leidingwater gebruiken.En dan nog liefst vanop een kleine hoogte boven het water laten inkomen. Zo gaat er nog wat zuurstof mee in het water.En doe ik het niet dan zal ik aanzien worden als een dierenbeul.
donderdag 22 juni 2017 - 09:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon