menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Is dit zaadbol van camelia

Ga naar meest recente reactie

hildavw

Hildavw

Vandaag zag ik opeens iets aan de cameliastruik.
Eerst dat ik dat het een opgerold blad was, maar toen ik dichterbij ging kijken zag ik een "bol".
Ik vermoed dat dit een zaadbol is.
Wat kan ik daarmee best doen? Is het mogelijk camelia te zaaien? wanneer en hoe dan?

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 5 september 2011 - 19:37
hildavw

Hildavw

Weet niemand hier een antwoord op???
zondag 18 september 2011 - 15:20
satomi

Satomi

Dit is een zaadbol van de Camellia japonica en je kunt ze vermeerderen door te zaaien. Ik weet dat je het zaad moet zaaien zo gauw de zaaddoos openbarst (september/oktober) en dat je het moet laten kiemen bij ong. 25 graden Celsius. Verder kan ik je ook niet helpen. Misschien dat Ton Hannink dat wel kan?

Als je googled en dan naar de vertalingen uit het Engels gaat, vind je een item met "Camellia Propagation" van camellia-ics.org. Ik vond hun uitleg duidelijk.

Veel succes en zaaiplezier!
woensdag 21 september 2011 - 13:46
hildavw

Hildavw

Hartelijk dank voor je tips en links.
Alhoewel ik bijna geen plaats heb om zaailingen te zetten bij een temperatuur van 25°, wil ik het toch eens proberen.
Nu zal ik regelmatig opletten of de zaadbol openspringt en dan begin ik er aan.

Het is wel een kwestie van geduld hebben, het kan enkele jaren duren vooraleer je een volwaardige plant hebt.
Maar, zonder geduld, komt niets tot een goed einde, nietwaar?

groetjes
woensdag 21 september 2011 - 16:09
hildavw

Hildavw

Toen, in 2011, heb ik er verder geen aandacht aan besteed.
Nu staat er weer 1 grote vrucht.
Dit jaar zal ik proberen er aan te denken.

Tuinbabbel

zaterdag 8 augustus 2015 - 20:43
satomi

Satomi

Da's een flinke dit keer, Hilda. Als het lukt, laat je het resultaat dan eens zien aub.?
maandag 10 augustus 2015 - 09:22
Maurizio

Maurizio

Zijn dit zaaddozen van de camellia?En moet je die laten zitten of eraf knippen.Als je ze laat zitten is dat niet ten koste van de plant dan.

Tuinbabbel

zondag 23 juli 2017 - 09:51
Maurizio

Maurizio

Hier nog een foto.
zondag 23 juli 2017 - 09:52
satomi

Satomi

Het lijkt er wel op. De plant heeft er geen last van zolang de conditie goed is. Dan kan je ze rustig laten zitten. Bovendien lijken het er maar een paar te zijn.
dinsdag 25 juli 2017 - 17:16
Paul Du Ville

Paul Du Ville

Zaadbol van Camelia;foto genomen in Maderia
dinsdag 25 juli 2017 - 17:42
Joos Mommers

Joos Mommers

Om de zaden van de Camelia Japonica zit een harde zwarte schil. In onze cultuur hebben we geen schimmel die deze schil oplost. Om de zwarte zaden aan de praat te krijgen moet je met een nagelvijltje deze schil van de zaden ontdoen. Daarna kun je ze zaaien. Krijg dit najaar weer volop zaden van de Camelia Japonica zo te zien.

Daarnaast is het mij gelukt om op de koude grond de Laurier Nobilis aan de praat te krijgen. Na 20 jaar stat hij bij mij nu plm. 6 meter hoog.. Hierbij de bloeiende Laurier Nobelis.

Ben op dit moment aan het experimenteren om ook de olijfboom op deze manier aan de praat te krijgen. Na 5 jaar staat deze nu bijna 3 meter hoog.

Tuinbabbel

vrijdag 24 mei 2019 - 11:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon