menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Lindeboom hol maar ook rot

Ga naar meest recente reactie

greenfriend

Greenfriend

Onze monumentale lindeboom van 100 jaar is hol en staat dicht bij het huis. Nu hebben we in de holte kunnen kijken en hebben daar een behoorlijk rottingsproces aangetroffen. Het binnenhout is helemaal weggerot/ (tot pulp/ bruine modder) tot op grond/ wortelhoogte en de bast is +- 10/15 cm. Ook zit er een zwam bij de voet van de holte.
De omtrek is op de grond 3,70 m en op 1 meter hoogte 3,20 m. Hij is 22 tot 25 meter hoog. Ruime dikke takken.

wie heeft een advies mbt snoeien en of omgang met veiligheid.


met vriendelijke groet,

greenfriend
woensdag 1 februari 2017 - 11:41
c j de k

C j de k

Je kunt hiervoor het beste contact opnemen met de bomen wacht , www bomenwacht.nl
Of een ander deskundig persoon op dit gebied , ik denk niet dat je zo'n oude boom zomaar mag rooien .
woensdag 1 februari 2017 - 12:22
Marei

Marei

Afgezien of het mág, als die boom dood is of dood gaat móét het wel.....maar dit moet je zeker aan een deskundige overlaten!
woensdag 1 februari 2017 - 16:11
deHaan

DeHaan

Dat hij hol is hoeft geen probleem te zijn.
Die zwammen kunnen wel een probleem zijn.
Haal er een boomdeskundige bij.
woensdag 1 februari 2017 - 17:13
greenfriend

Greenfriend

Dank jullie wel, mbt de lindeboom, deze is niet dood maar wel behoorlijk hoog en groot en zwaar, ik lees veel terug over het mogelijk afbreken van de kruin. Ik hoop dat iemand iets weet over het bereken van de sterkte van de holle schacht omdat je niet wenst dat ie met volle kruin het loodje zou leggen. Ik zal een foto nemen van de gevonden zwam en die bij het item plaatsen zodat iemand hier wellicht kennis van heeft. wellicht vind ik ook iets bij een site voor boomziektes?

dank greenfriend

Struiken & Bomen

vrijdag 3 februari 2017 - 01:20
deHaan

Tekst aangepast

DeHaan

Die zwam is het probleem, haal er een boomdeskundige bij.
Ik heb wel geleerd hoe deze zwam heet, maar ben de naam kwijt.
vrijdag 3 februari 2017 - 09:56
satomi

Satomi

Korsthoutskoolzwam misschien?
vrijdag 3 februari 2017 - 12:49
deHaan

Tekst aangepast

DeHaan

Echte tonderzwam.
Boom gaat op termijn er aan dood.
Een deskundige ziet de boom en kan er meer over vertellen.
vrijdag 3 februari 2017 - 18:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon