menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Leemgrond verbeteren

Ga naar meest recente reactie

Thea 2

Thea 2

Wij hebben leemachtige zandgrond en de meeste planten groeien niet goed en vallen open en de bloemstengesl zijn niet stevig, ook de rozen en de hortensias groeien niet goed.
Breng elk jaar compost en kali aan als ook een organische meststof, maar het haalt niets uit de grond word keihard waardoor de wortels niet diep genoeg kunnen wortelen denk ik en daarom vallen de bloemstelen om.
Is daar nog een oplossing voor want wil zo graag dat de planten het beter gaan doen.

Groetjes Thea
maandag 26 juni 2017 - 22:53
Wannus

Wannus

Wat je kan proberen is heel grof zand toevoegen (o,4) , compost en turf .
Dit allemaal oppervlakkig inwerken , vb met een spitvork .
Heb dit toegepast in mijn eigen tuin om een stukje moestuin te hebben ,ik zit met zeer zware grond , en dit stukje moestuin is nu zeer goed bewerkbaar .
dinsdag 27 juni 2017 - 23:43
sugar

Sugar

Test je bodem eerst eens. Leemgrond die hard wordt in de zomer is absoluut geen probleem voor plantenwortels. Misschien ben je wel aan 't overbemesten. Dus bodemanalyse doen.
Je hebt ook niets verteld over de vochtigeid van die bodem. Als die grond echt droog is, gaan hydrangea's het echt niet goed doen (maar dan zouden rozen het wel beter moeten doenà
woensdag 28 juni 2017 - 23:26
Thea 2

Thea 2

De grond is zeer droog, moet regelmatig sproeien maar nu is het natuurlijk al wel een lange tijd droog geweest maar dan nog moet ik regelmatig water geven.
Moet je leemgrond wel bemesten want ik lees wel eens dat kleigrond bijna geen bemesting nodig heeft.
woensdag 28 juni 2017 - 23:42
Wannus

Wannus

Ik bemest mijn eigen tuin niet meer , al sinds een aantal jaren . Wel maak ik gebruik van veel bodemverbeteraars . Ik heb eigen compost (koop er af en toe ook van Vlaco ) Heb ook bladcompost , deze haksel ik , zo zijn de bladeren sneller omgezet . Dit allemaal bewerk ik oppervlakkig in mijn borders met een spitvork ( 2 a 3 maal per jaar ) daarnaast geef ik ook gedroogde koemestkorrels ook 2 a 3 maal per jaar . Koemestkorrels ook op mijn gazon . Ondanks mijn zware grond is hij goed bewerkbaar .
donderdag 29 juni 2017 - 18:50
Thea 2

Thea 2

Is koemest dan beter dan organische meststof en is 2a3 maal per jaar dan niet overbemesting zoals ik hierboven heb gelezen?
donderdag 29 juni 2017 - 20:51
Wannus

Wannus

Gedroogde koemestkorrels worden niet beschouwd als bemesting ,of toch in mindere mate , maar is een goede grond verbeteraar . Om uit mijn vorig bericht nog iets aan toe te voegen gebruik ik wel paardenmest , verse paardenmest die ik dan een aantal maanden laat drogen tot dat het verkruimeld ( het ziet er dan uit als compost ) Dit spul werp ik dan ook tussen de struiken en planten en een beetje inwerken . En dit is ook uitstekend om in zware klei en leemgrond in te werken . Verse paardenmest meng ik ook met water en bedien er de bloembakken mee om de twee weken .
vrijdag 30 juni 2017 - 23:15
Thea 2

Thea 2

Dank je wel Wannus, maar hoe kom ik aan paardemest?
zaterdag 1 juli 2017 - 12:25
deHaan

DeHaan

Zoek iemand op die paarden heeft en vraag of je wat mest kan krijgen.
zaterdag 1 juli 2017 - 23:02
Wannus

Wannus

En t'is meestal nog gratis ook , maar bij de boeren weet je nooit !
zondag 2 juli 2017 - 08:32
Roeli

Roeli

Ik dacht dat paardenmest altijd 1 jaar moest blijven liggen voor je het gebruikt.
zondag 2 juli 2017 - 16:36
Wannus

Wannus

Dat kan juist zijn Roeli , heb dit ook al meermaals vernomen en gelezen .
Maar zodra het spul verdroogd en verkruimeld bewerk ik het tussen de planten , en ondervind hiervan geen hinder voor de planten , integendeel.
zondag 2 juli 2017 - 22:26
sugar

Sugar

Thea eerst je grond laten onderzoeken, dan pas starten met extra bemesting te geven.
zondag 2 juli 2017 - 22:32
Thea 2

Thea 2

Dank jullie wel! voor alle goede tips, wij hebben 10 jaar geleden een bodemtest laten uitvoeren en daar kwam uit dat wij de eerste 3 jaar goed kali door de grond moesten doen en dat doen wij nu jaarlijks twee keer, in het voorjaar . en najaar.
De zuurgraad zat toen op 7of 8 dus dat zat wel goed, maar door compost jaarlijks toe te voegen is het misschien ondertussen wel wat lager.
Vraag mij alleen nog af of ik ook nog kalk moet toevoegen?
maandag 3 juli 2017 - 15:36
sugar

Sugar

Zoals al aangegeven, eerst testen. Je hebt blijkbaar een probleem en je bent al jaren meststoffen op die plek aan 't gooien (misschien zelfs te veel)
maandag 3 juli 2017 - 18:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon