menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Help! Nieuwe tuin en weinig ervaring

*Rosemary*

*Rosemary*

Beste iedereen,

Wij verbouwen momenteel ons huisje en binnenkort zullen ook delen van de tuin grondig aangepakt worden.
Ik zou graag de meeste plantjes redden en al verplanten naar hun nieuwe vaste plaats.
Kan ik mijn sneeuwklokjes, paasbloemen,enz...nu ze in volle bloei staan verplaatsen? Ik ga ervan uit dat als ik er genoeg aarde rond laat ze het niet eens beseffen. Of ben ik mis?

Alvast bedankt!

Rosemary
woensdag 15 maart 2017 - 14:40
Polplastron

Polplastron

Kan ik mijn sneeuwklokjes, paasbloemen,enz...nu ze in volle bloei staan verplaatsen? Ik ga ervan uit dat als ik er genoeg aarde rond laat ze het niet eens beseffen. Of ben ik mis?
In ideale omstandigheden zou men bolgewassen tijdens de rustperiode moeten verplanten. Helaas is het dan erg moeilijk om ze terug te vinden gezien het loof dan geheel is afgestorven. Bovendien zit jij NU met de noodzaak om het een en ander te verplaatsen.
Ik heb in het verleden al meermaals gelijksoortige situaties meegemaakt en ging dan als volgt te werk. Ik knip de bloemen weg zodat de plant hier geen energie meer in moet steken. Ik haal de bollen of knollen voorzichtig met een spitvork uit de grond waarbij ik erop let dat ik zo weinig mogelijk de wortels beschadig. Vervolgens plant ik de bollen of knollen op de juiste plaats en op de zelfde diepte als ze voorheen stonden. Nu krijgen de planten een goede scheut water en een mulchlaagje compost en hopelijk hebben we volgend jaar weer mooie bloemen. In de meeste gevallen lukt dit goed, zeker met krokussen, narcissen en sneeuwklokjes.

Groeten,
Pol
woensdag 15 maart 2017 - 14:45
LT

LT

Sneeuwklokjes zeker nu. Net uitgebloeid, eventueel de pollen delen en opnieuw poten.
Gr. Lou
woensdag 15 maart 2017 - 16:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon