menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kappen of niet?

Pond57

Pond57

De trots van mijn tuin een Sequioadendron van ongeveer 35 jaar had al een aantal jaren een afgestorven top. Een aantal zijtakken leken een nieuwe top te vormen maar de storm van vorige zomer deed een van die takken afbreken. Gelukkig kwam die zware tak terecht in mijn gazon nadat die zonder schade te veroorzaken over het dak van het huis vloog. Twee weken geleden echter bij een nieuwe storm braken de twee overblijvende toptakken af. Opnieuw gelukkig geen schade. Nu ziet het er naar uit dat de kans op nieuwe stormschade veel minder is. Mij werd echter gezegd dat de boom verder zal rotten waar de takken afbraken zodat het beter is de boom te vellen.
Mijn vraag is nu of er nog makkelijk iets nieuw kan groeien op de oude plaats wanneer we de wortel 30 tot 70 cm diep laten verwijderen?
zaterdag 4 maart 2017 - 22:02
Tuinprins

Tuinprins

Het beste kun je de boomstronk / stobbe laten uitfrezen door een stobbefrees. Het verpulverde hout verwijder je dan en het ontstane gat vul je op met zwarte grond (iets hoger omdat de grond nog wat inklinkt). Op deze plek kun je dan weer een nieuwe boom planten.

Als je het laten uitfrezen van de stobbe te duur vind kun je ook in de buurt van de stobbe planten. De wortels en de stobbe van de Seqoiadendron zullen langzaam verrotten (al kan dat bij deze boomsoort lang duren).


Gegroet, de tuinprins
zondag 5 maart 2017 - 07:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon