menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Algen en mossen op dakterras

Ga naar meest recente reactie

rickzhu

Rickzhu

Hallo,

we hebben hier een dakterras waar de tegels en ook de houten tuinmeubelen nogal onder de algen/mossen zitten. Echter, de zon komt hier regelmatig. Het is dus niet alleen in de schaduw.

We willen het dakterras nu definitief inrichten, maar zijn bang dat na een tijdje alles weer onder de algen en mossen zit.

Wat zouden we hier aan kunnen doen?

Rick

Allerlei Vragen ivm de Tuin

dinsdag 28 februari 2017 - 10:21
rickzhu

Rickzhu

De tegels zijn er gewoon glad...

Allerlei Vragen ivm de Tuin

dinsdag 28 februari 2017 - 10:22
Polplastron

Polplastron

Je zal na de winter je terras en tuinmeubelen echt wel eens moeten schoonschrobben, daar ontkom je niet aan. De "mossen" bovenop je meubelen zijn overigens geen mossen, maar korstmossen en die groeien net zo goed in de zon. Korstmossen groeien gelukkig slechts heel traag, dus als je de boel goed proper schrobt, duurt het een hele tijd eer ze terug zijn!

Het mos aan de zijkanten is op gelijkaardige manier te verwijderen, maar groeit vooral op die plekken waar schaduw is. Hiervoor zou je eventueel de tafel af en toe eens kunnen draaien. 's Winters groeien mossen overigens ook goed in de zon hoor!

Groeten,
Pol

dinsdag 28 februari 2017 - 10:59
rickzhu

Rickzhu

Dank u.


Komt het ook doordat hier nooit iemand loopt? Beneden is het alg en korstmos-vrij, maar daar wordt wel gelopen.

Dus als we het (hogedruk)schoonpspuiten en er gebruik wordt gemaakt van dit dakterras zal het al minder snel terugkomen?


Rick
dinsdag 28 februari 2017 - 12:35
jdcoster

Jdcoster

"Dus als we het (hogedruk)schoonpspuiten en er gebruik wordt gemaakt van dit dakterras zal het al minder snel terugkomen?"
Dat zal even snel terug komen maar doordat u dat terras vanaf nu veel vaker zult schrobben en die tafel eens goed zult behandelen met een geschikt houtbeits zal dat minder opvallen

Wees voorzichtig met hogedrukspuiten op het hout. Ze maken het zeer ruw en nog meer geschikt voor korstmossen.
Moest u schoonmaakproducten gebruiken daarbij tak dan even de regenwaterafvoer af, tenzij het niet gebruikt wordt en in de riool loopt.
dinsdag 28 februari 2017 - 12:53
Liesette77

Liesette77

Ik geef Jdcoster gelijk, wees zeker voorzichtig met de hogedrukreiniger om te voorkomen dat het materiaal nog poreuzer wordt. Vermijd ook javel en chloorwater (sterke geur, milieuonvriendelijk, agressief en dus niet goed voor je meubels en terras).

Wanneer het mos verwijderd is, kan je de aanslag in de toekomst ook beter voorkomen dan genezen. Dus voldoende schrobben en zorgen voor een goede afwatering. Plassen die lang op je terras blijven staan, geven net aanleiding tot groene aanslag.
dinsdag 28 februari 2017 - 14:32
Polplastron

Polplastron

Hogedrukspuit kan je inderdaad best NIET doen!
Javel is slecht voor het milieu, maar het doet wel heel goed z'n werk en als je er niet te veel van gebruikt is het misschien wel te verantwoorden.
dinsdag 28 februari 2017 - 15:34
rickzhu

Rickzhu

Mensen,

bedankt voor alle tips.

Ik had wellicht even moeten vermelden, dat de oude houten tafels op dat dak niet in gebruik waren en ook afgevoerd gaan worden. Er komen nieuwe tuinmeubelen.

De betonnen tegels liggen op rubber hoekmatjes op een plat dak met (teer)dakbedekking. Er zullen gene plassen blijven staan, hooguit onder de tegels (er zit ruimte tussen de tegels en het dak). Wel zit ik er aan te denken, om er een mat van kunstgras (meer plastic-achtig, niet vilt-achtig) neer te leggen. In gedachten heb ik het dakterras (voor ons personeel) al omgedoopt tot 'Club Tropicana' met (kunst)palmbomen, maar de baas wil dan echte planten in een pot. Dan vrees ik, dat ze ook liever ECHTE flamingo's wil in plaats van kunststof die ik in gedachten had hiervoor...

Oh, we willen de ballustrade (glas in een metalen frame) bekleden met een scherm van bamboe of iets dergelijks (van een meter hoog). Hebben jullie hier nog praktische adviezen voor?
donderdag 2 maart 2017 - 10:16
Polplastron

Polplastron

Ik zou toch ook voor échte planten gaan hoor: die plastic planten zijn een ramp voor het milieu en zouden eigenlijk al jaaaaaren moeten meegaan eer ze hun "voetafdruk" verantwoorden. Helaas worden die plastic planten na een tijdje buitenstaan al snel lelijk en worden ze maar al te vaak afgevoerd naar het kringlooppark.

Echte planten zijn beter voor het milieu, maar zijn ook goed voor de mentale toestanden van het personeel! Als je terras enigszins beschut is, zou je zelfs echte palmbomen kunnen zetten of eventueel wat bananenbomen.

Die plastic flamingo's vind ik wel te verantwoorden! Hihi!

Groeten,

Pol
donderdag 2 maart 2017 - 10:23
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

Om wat inspiratie op te doen ... .

http://www.bbc.com/news/uk-england-london-28667730

https://www.youtube.com/watch?v=ftMxzbEeYrQ

Planten langs de buitenkant plaatsen om de puntbelasting klein te houden.
donderdag 2 maart 2017 - 11:17
rickzhu

Rickzhu

Ha! Geweldig!!!

Misschien moeten we het niet te gezellig maken... er moet tenslotte ook nog gewerkt worden!

Maar zeker prima inspiratie.
vrijdag 3 maart 2017 - 09:02
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

Heidematten of bamboematten zien er in relatief korte tijd niet zo mooi meer uit. Het lijkt dan al vlug een beetje 'goedkoop'
Ik weet natuurlijk niet hoe hoog dat terras daar is. Moest het maar op de eerste verdieping liggen dan zou ik klimplanten( Wisteria, Clematis montana, Druiven ...) naar boven leiden en daar boven dan horizontaal leiden langs enkele draden. Dat kan ook vanaf het terras en in bakken, maar je hebt al gauw wat volume grond nodig voor een goed resultaat en ... dat weegt nogal.
vrijdag 3 maart 2017 - 15:30
rickzhu

Rickzhu

Vooralsnog ligt het dakterras er zo bij (de Flamingo was nog niet leverbaar) :

Allerlei Vragen ivm de Tuin

dinsdag 18 april 2017 - 14:47
Roeli

Roeli

Prachtig, alleen, regent het bij jullie nooit ?
dinsdag 18 april 2017 - 15:24
rickzhu

Rickzhu

Het regent hier ook wel eens we krijgen een hoes welke over de loungeset past.
donderdag 20 april 2017 - 13:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon