menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boomstronk verwijderen of frezen

Ga naar meest recente reactie

HaVoll

HaVoll

In een stuk van 1600 m2 staan nogal wat overgebleven boomstronken, elk zowat 30 cm diameter. Verwijderen met kraan of zaag wordt nogal duur.
Bovendien komt er als die hele lap schoon is nog 30 cm. ophoging zwarte aarde op. Zou uitfrezen tot zowat 20 cm. voldoende zijn? Zo'n frees is te huur.
zondag 1 juni 2014 - 16:00
sophora

Sophora

Ze komen hier volgende week ook een zestal boomstronken uit freesen.Ik vind dat de beste oplossing. Het hangt er natuurlijk van af wat je met die grond gaat doen. Als er later moet geploegd worden is het natuurlijk wel gevaarlijk maar voor een gewone beplanting is er geen enkel probleem.
zondag 1 juni 2014 - 20:49
deHaan

DeHaan

Er bestaan speciale stronkenfrezen die ongeveer 2 meter breed meenemen.
Als er veel stronken van bomen en struiken staan is dit een goede oplossing.
Anders een gewone stronkenfrees gebruiken.
zondag 1 juni 2014 - 23:33
HaVoll

HaVoll

Dat zijn al goede antwoorden.
Maar ik ga nog een stap verder, De gerooide bomen hebben ook heel wat takken etc. achtergelaten. Die kan ik versnipperen, maar kan ik dan alle houtafval van stronken en snippers gewoon laten liggen als ze afgedekt worden met zowat 30 cm. nieuwe zwarte grond voor het ophogen van de hele lap?
maandag 2 juni 2014 - 05:48
deHaan

DeHaan

Dat kan je allemaal laten liggen, maar de nieuwe grond en de oude grond + de snippers wel goed mengen.
Je kan dan gelijk eventuele storende lagen breken.
maandag 2 juni 2014 - 10:12
jdcoster

Jdcoster

Als het de bedoeling is van later gras te hebben met mooie heksenkringen en met hier en daar al eens een verzakking en met donkere en bleke vlekken, kunt u er dat gerust allemaal laten in zitten.
maandag 2 juni 2014 - 10:16
vloeiende

Vloeiende

Als je de grond met 30 cm gaat ophogen, hoe ga je dit doen? Als je dit met een kraan zou doen zijn die wortels er zo uitgetrokken en hoef je die frees niet te huren. Organisch materiaal kan je beter niet onverteerd de grond inwerken, je ziet dat vaak na het bouwrijp maken een perceel wordt alles ondergespit met de kraan, soms dikke lagen verhakseld hout en stuk gefreesde wortels. Dit hoort niet in de (onder)grond. Ik heb het hier niet over een gazon dat je gewoon omspit natuurlijk.
Ophogen is ook niet zonder risico als er al planten staan, de meeste bomen beginnen na enkele jaren (of vlugger) te kwijnen terwijl dan de oorzaak vaak elders wordt gezocht.
Ik weet natuurlijk niet wat je achteraf met die 1600m² gaat doen.
zondag 13 juli 2014 - 18:35
Gijsverber

Gijsverber

Ik heb met ongeveer hetzelfde probleem gezeten, maar ik heb ervoor gekozen om het meteen goed te laten doen en niets achter te laten wat nog kan verteren. Ik heb mij laten adviseren door een bedrijf met wie ik in contact ben gekomen via http://www.vergelijkhoveniers.nl/boomstronk-verwijderen/. Zij hebben mij uitgelegd dat wanneer ik bijvoorbeeld de boomwortels achter zou laten en de bestrating laat aanleggen er verzakkingen kunnen ontstaan. Dat geldt ook voor bijvoorbeeld een gazon. Kortom, mijn tuinadvies is. Doe het in één keer goed. Wanneer je half werk laat verrichten dan krijg je de kosten waarschijnlijk op een later tijdstip gepresenteerd.
donderdag 8 december 2016 - 12:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon