menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tekenbeet

Ga naar meest recente reactie

Mamamia

Mamamia

Wat pruimen afplukken en,,, hopsa, een beet die je echt wel voelt.Een miniem klein wondje maar
met een héél klein zwart puntje in het vlees.Puntje eruit gehaald en ontsmet.Was dit nu een
tekenbeet of iets anders? Kan dat beestje vliegen of springen?
Wie geeft mij raad.
Mamamia.
vrijdag 27 juli 2007 - 09:25
corrielat

Corrielat

Hallo,
Mij lijkt het eerder een wespensteek, zeer pijnlijk ja, een tekensteek voel je niet en het beestje is niet makkelijk te verwijderen, mocht het toch een tekenbeet zijn GOED IN DE GATEN HOUDEN,
als je een harde rode schijf gaat zien rond de beet, zou ik toch naar de huisarts gaan, ziekte van lyme,
voorkomen is beter dan genezen, laat je iets horen?
vrijdag 27 juli 2007 - 09:30
nientje

Nientje

denk idd ook dat dit geen tekenbeet was, een teek zal blijven zitten en zich vastzuigen, is volgens mij niet zo dat dit even op je lichaam komt en onmiddellijk terug afvalt, heb er al zoveel verwijdert bij mijn honden dat ik zeker ben dat deze goed blijven vastzitten hoor. Zou het daarom wel zoals corrielat zegt in de gaten houden, oké??
nientje
vrijdag 27 juli 2007 - 09:40
Grietje

Grietje

bij een tekenbeet met een tekentang het diertje verwijderen en dan ontsmetten met alcohol,nooit met de hand uittrekken,want dan kan er een stukje blijven steken en dat een doktersbezoek worden,in het oog houden dat je geen rode kring krijgt rond het wondje,want dat kan duiden op een besmette teek.Ik spreek uit ervaring,ik heb een paar weken geleden nog een gehad en mij man is al tweemaal bij de dokter mogen gaan,een klein maar gevaarlijk beestje,maar het doet zeker geen pijn als het in uw huid kruipt.Hopelijk ben je met deze informatie iets.

Groetjes van Grietje
vrijdag 27 juli 2007 - 10:03
Lungsey

Tekst aangepast

Lungsey

Hoi,

Als ik jou was zou ik de beet/steek voor de zekerheid behandelen als tekenbeet, dus inderdaad het advies van de anderen (goed opletten wat er nu gebeurd) volgen. Wat me een beetje zorgen baart is dat je zegt dat er een heel klein zwart puntje op je huid zat en dat je dit puntje hebt verwijderd. Het zou kunnen dat dit de hele teek was, teken kunnen echt miniscuul klein zijn. Als je gestoken was door een wesp, had je volgens mij geen zwart puntje moeten zien, zeker niet een puntje dat je weg kon halen. Dit ken ik in ieder geval niet van wespesteken. Als je gestoken was door een bij, dan had je een angel moeten verwijderen en geen zwart puntje. Volgens mij: als het een wesp of bij was, of een ander insekt dat je gestoken heeft, dan zou je nu een jeukende bult moeten hebben. Als het toch een teekje was, dan zou je nu een rood vlekje, waarschijnlijk zonder jeuk moeten hebben. Mocht je het zekere voor het onzekere willen nemen:
- schrijf de datum van de beet op, over een paar weken kan je ineens verandering zien in het wondje en dan is het onmogelijk om nog de precieze datum terug te halen, maar is wel belangrijk voor verdere behandeling/antibiotica.
- voor symptomen van de ziekte van Lyme etc zie http://www.lymenet.nl/info/basisinfo-ziekte-van-lyme.htm
- een andere goede site over teken en Lyme is http://www.tweevoeter.nl/teken.php

Hopelijk is het helemaal geen tekenbeet, en bedenk ook dat als je door een teek wordt gebeten, je niet automatisch de ziekte van Lyme hoeft te krijgen. Maar toch: voorkomen is beter dan genezen, dus mocht je niet helemaal zeker zijn van wat je ziet bij het wondje, kun je m.i. beter naar de huisarts gaan. Hoe eerder je met antibiotica begint, hoe beter de genezing. Succes!

O ja, en teken kunnen niet vliegen. Ze zitten vaak in struiken of ook gras, en laten zich vallen op geschikte bloeddonoren (dat zijn dan de "gastheren", kunnen hierop dagen en wekenlang blijven zitten). Lekkere beestjes he, teken?
vrijdag 27 juli 2007 - 13:17
Jeannette1

Jeannette1

Ja beste mensen, neem het zeker voor het onzeker.
Daar wij natuurmensen zijn, moesten wij in het bos wel eens boven zo'n paalke hangen om de behoefte kwijt te raken.
Nu wilde het gebeuren, dat Ger een akelig gevoel had toen hij de volgende dag onder de douche vandaan kwam en zich aan wilde kleden.
Nadat ik gekeken had, moest hij van mij naar de dokter om geen risico te lopen.

Want let op Corielat!!!
Ger had een teek aan zijn ZAADBOLLEKES.
De arts stuurde hem direct naar het ziekenhuis voor geval dat...
Daar hebben zij de teek verwijderd en direct een of andere injectie gegeven.
Nu wil ik geen mens bang maken, maar een vriendin van mij is echt blind geworden door een tekenbeet, zij kreeg WEL de ziekte van LYME.

NEEM GEEN RISICO's, maar let goed op of ga naar een dokter!!!

Groetjes, Jeannette
vrijdag 27 juli 2007 - 14:18
Mamamia

Mamamia

Hallo aan iedereen die geantwoord heeft op mijn topic betreffende de tekenbeet.
het is nu al een tijdje geleden en we hebben het goed in de gaten gehouden.
Er gebeurde helemaal niets meer nadat we het zwarte puntje hadden verwijderd
en onstmet, geen rode ring of iets dergelijks. Gelukkig hé, het had anders kunnen
aflopen. Dit wou ik nog even kwijt aan allen die bezorgd waren.
Bedankt en tot mails,
Mamamia.
woensdag 8 augustus 2007 - 21:02
Jeannette1

Jeannette1

Hai Mamamia, onthoud wel onze adviezen A.U.B., want alle ongedierte en insecten zijn tallozer dan ooit!!!

Ik ben in ieder geval blij, dat alles goed is gekomen!!!

Houden zo.

Groetjes, Jeannette
woensdag 8 augustus 2007 - 22:32
Jeannette1

Jeannette1

Dank je wel Suzan, dit is nuttige informatie waar een ieder van ons wel iets aan heeft.
Groetjes,
Ger en Jeannette
woensdag 17 januari 2018 - 09:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon