menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Luizen: wanneer komen ze?

Ga naar meest recente reactie

rickzhu

Rickzhu

Hallo,


De afgelopen weken hadden we heel veel luizen op de takken van ons wilgenbosje. Het waren erg grote grijskleurige exemplaren. Ze trokken Lieveheersbeestjes maar ook veel wespen aan. Dit jaar kwamen er meer wespen op af dan andere jaren.

Die luizen daar is een jaarlijks terugkerend fenomeen. Kan iemand vertellen, of ze altijd in dezelfde periode zich zo manifesteren en zo ja, wanneer is dat? Zodat we het probleem wellicht sneller de kop in kunnen drukken.

Ik heb ze bespoten met een mengsel van spiritus en vloeibare groene zeep en warm water, maar daar lieten ze zich niet echt door wegjagen. Niet genoeg om die 'behandeling' regelmatig te herhalen.

Afgelopen vrijdag (11 aug.) zaten er nog ontzettend veel luizen op de takken (en wespen). Echter, afgelopen maandag 14 augustus waren veel van die luizen zwart en dood (geen idee hoe ineens). Het lijkt er dus op dat het probleem nu vanzelf oplost. Ook bijna geen wesp meer gezien. Maar wanneer treedt dit op en hoe vaak per jaar (wij hebben dat nog nooit precies bijgehouden, echter nu er zoveel wespen op af komen, willen we dit probleem bete beheersen).


Groeten Rick

Allemaal Beestjes

dinsdag 15 augustus 2017 - 17:13
Polplastron

Polplastron

In principe zijn luizen een normaal fenomeen in het late voorjaar en de vroege zomer.
Als je de luizen op dat moment niet bestrijdt (ook niet met huis-tuin-en-keuken-middeltjes), komen er binnen de kortste keren een massa natuurlijke vijanden in je tuin. Waar eten is, is het voor hen immers goed toeven. Waar geen eten is ...

De natuurlijke vijanden die ik hier het meeste waarneem zijn mezen, sluipwespen (verschillende soorten) en lieveheersbeestjes. De "plaag" wordt op die manier binnen een paar weken onder controle gebracht. Toekomstige luizenplagen zullen sneller worden aangepakt gezien er nu massa's dieren in je tuin zijn die het werk voor je doen.

Onderzoek wijst uit dat zelfs in een betonnen plantenbak naast de weg voldoende natuurlijke vijanden voorkomen om het werk te doen zonder bestrijdingsmiddelen.

Dit jaar is wel een vreemd jaar want in mijn ecologische rozentuin vind ik ook nu, einde augustus een massa luizen op bepaalde planten. Mijn Helleborus zit helemaal vol, maar ook hier zie ik massa's sluipwesjes hun grappige patrouille doen over de bladeren. Komt dus wel goed!

Groeten,

Pol
donderdag 24 augustus 2017 - 08:30
Polplastron

Polplastron

Wat wespen op de planten betreft: die komen om twee redenen: wespen zijn in principe vleeseters en zullen dus hier en daar wel een luisje opeten. De andere reden is (en dat speelt op dit moment veel meer) dat de luizen een zoet stofje afscheiden dat het blad gaat bedekken; hier kunnen dan wespen op af komen, maar je zult dan ook vooral mieren vinden.
In principe zouden de wespen geen probleem mogen zijn; ze hebben immers eten!

Nog een aanvulling over het tijdstip van de luizen; in tuinen waar men met bestrijdingsmiddelen werkt zal men bestrijding moeten herhalen (afhankelijk van het type product en de duur van de werking); natuurlijke vijanden zullen immers weinig eten vinden in dit soort tuinen en bijgevolg niet meteen paraat staan bij een volgende plaag.

Groeten,
Pol
donderdag 24 augustus 2017 - 08:36
rickzhu

Rickzhu

Bedankt voor jullie reacties!
vrijdag 25 augustus 2017 - 10:21
Patrikc

Patrikc

willen we dit probleem beter beheersen


In een bosje van inheemse wilgen moet je dat problem niet beheersen, het is zelfs geen probleem. Wellicht zijn die bladluizen zoals je zelf vastgesteld hebt geparasiteerd door één of andere natuurlijke vijand.

En ik durf wedden dat niemand van je huisgenoten een wespensteek gehad heeft.
vrijdag 25 augustus 2017 - 10:32
Polplastron

Polplastron

En ik durf wedden dat niemand van je huisgenoten een wespensteek gehad heeft.


Over het algemeen hebben mensen schrik van wespen en wordt het gevaar ervan enorm uitvergroot terwijl de meeste mensen inderdaad nog maar zelden of nooit een wespensteek gehad hebben. In mijn hele leven kan ik het aantal wespensteken op één hand tellen en nochtans heb ik altijd in de tuin en in het bos gespeeld en gewerkt ...

Mits een aantal voorzorgen heb je van wespen niets te vrezen; leer kinderen (en volwassenen!) dat je niet moet slaan naar wespen, dat je je (suikerrijke of alcoholische) dranken steeds uit een doorzichtig glas moet drinken, dat je dat glas best afdekt op het moment dat je er niet van drinkt en dat je best even oplet wat je in je mond steekt in de zomer zodat er zeker geen wesp op zou zitten. En als je dat niet kan opbrengen, eet dan binnen.

"Zomaar" zullen wespen nooit steken. Dus door te spelen, te wandelen of te werken in de tuin ga je normaal gezien geen problemen met hen krijgen tenzij je natuurlijk een nest verstoort.

Overigens durf ik "lastige" wespen wel eens vangen met een glas (Gewoon even er over zetten; die beesten zijn zo zelfzeker dat ze niet eens geneigd zijn om snel te vluchten) en ze na de maaltijd terug vrij te laten.

Groeten,
Pol
vrijdag 25 augustus 2017 - 10:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon