menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Watvoor insect is dit?

Ga naar meest recente reactie

Zerachiel

Zerachiel

Vond vandaag een aantal van deze beestjes op mijn balkon op 3 hoog er zaten er ook een paar in verschillende plantenbakken die ik op het balkon heb staan.
Mijn vraag nu is wat voor insect dit is en of ik er iets aan moet doen om ze weg te halen of kan ik ze gewoon lekker hun gang laten gaan.
De beestjes zijn 1,5-2cm groot.
Zat eerst aan een miersoort te denken, maar daar zijn ze wel erg groot voor en bij mieren en mieren hebben meestal een kop die groter is.

Allemaal Beestjes

dinsdag 4 juli 2017 - 16:16
Zerachiel

Zerachiel

Hier nog een andere foto van de bovenkant.

Allemaal Beestjes

dinsdag 4 juli 2017 - 16:16
LT

LT

Denk toch aan een groter soort mier...Zullen vanzelf wel weer verdwijnen. Of heb je daar bv bladluizen in de aanbieding
dinsdag 4 juli 2017 - 17:06
Zerachiel

Tekst aangepast

Zerachiel

De bladluizen zijn zo goed als allemaal al opgegeten door de lieveheersbeestjes en hun larven.
Maar ik hou ze in de gaten, tot nu zie ik ze alleemaal rondlopen en af toe stoppen ze om hun snoet te wassen, zoals op de foto's (was het enige moment dat ze stil genoeg zitten om een foto te maken).

Zouden het misschien bevruchtte koninginnen mieren kunnen zijn, aangezien ze geen vleugels habben, die op zoek zijn naar een nest locatie?
dinsdag 4 juli 2017 - 17:26
LT

LT

Zou héél goed kunnen....
dinsdag 4 juli 2017 - 18:47
c j de k

C j de k

Voor een mier heeft hij volgens mij een paar pootjes te weinig ??
Zou het soms een platkopwesp kunnen zijn ???
dinsdag 4 juli 2017 - 21:12
Polplastron

Polplastron

Voor een mier heeft hij volgens mij een paar pootjes te weinig ?? Zou het soms een platkopwesp kunnen zijn ???


Hoeveel poten zou een mier dan volgens jou moeten hebben? Ik tel er toch netjes zes hoor ...
dinsdag 4 juli 2017 - 21:23
Zerachiel

Zerachiel

Dit beestje heeft inderdaad 6 poten, de voorpoten zijn wat lastig te zien, doordat ze tijdens de foto de kop aan het wassen zijn.

Ben wat verder aan het speuren geweest met als idee dat het een koninginnen mier zou kunnen zijn en kwam deze foto tegen met 2 koninginnen, 1 met vleugels en 1 zonder en die lijken er toch wel heel erg veel op. (de koningin verliest de vleugels, nadat ze bevrucht zijn).
http://www.meneerspoor.nl/uploads/1/7/4/7/17471559/304078_orig.jpg
dinsdag 4 juli 2017 - 22:12
c j de k

C j de k

Leve de koningin
dinsdag 4 juli 2017 - 22:24
zuurtje

Zuurtje

.... zucht, wat een taille ,,,,,
Ineke
woensdag 5 juli 2017 - 20:47
Roeli

Roeli

Tsja, Ineke, het is een mier, maar ze heeft een wespentaille.
woensdag 5 juli 2017 - 21:12
zuurtje

Zuurtje


Ineke
donderdag 6 juli 2017 - 09:33
Polplastron

Polplastron

Behoren die diertjes dan ook niet van ver tot de zelfde groep?
donderdag 6 juli 2017 - 16:22
Roeli

Roeli

Om circa 5 uur vanmiddag keek ik naar buiten en was het net of het mistig was.
Geen mist, maar ontelbaar veel vliegende mieren die van het terras opstegen. Er kwam geen eind aan.
Nooit geweten dat er zo veel mieren onder mijn terrastegels zaten.
Ik hoop echt dat ze nu allemaal weggevlogen zijn.

gr. Roeli
donderdag 6 juli 2017 - 19:20
nieuwplantjenieuwleven

Nieuwplantjenieuwleven

Een mierenkoningin die wss bevrucht is. Na het paren in de lucht verliezen ze hun vleugels en gaat opzoek naar een nieuw nest om een nieuwe kolonie the stichten
woensdag 4 april 2018 - 12:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon