menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Wespennest in de garage

Harry54

Harry54

Dag allen,
Vanmorgen ontdekt: een vuistdik wespennest in de garage.
Is laten hangen tot het najaar een optie of is het beter het nu te verwijderen in verband met komende overlast?

groet
Harry
donderdag 22 juni 2017 - 21:16
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Bedankt om hier eens te polsen voor je een beslissing neemt.

Als ze in de garage zitten, zal de brandweer, of een firma die ongedierte verdelgt, ze op verzoek zeker komen verwijderen of doden.

Maar tenzij er iemand in je gezin of onmiddellijke buurt zwaar allergisch is aan wespengif, wil je misschien toch overwegen om gewoon niets te doen.

* Wespen zijn absoluut nuttige dieren.
Ze helpen een beetje met het bestuiven van bloesems en bloemen, maar zijn vooral uitstekende insectenvangers (muggen, vliegen, rupsen, sprinkhanen...) en kadaveropruimers. Ze hebben de eiwitten nodig om hun larven te voeden. (Zelf scheiden die larven een zoetstof af, die de volwassen werksters van energie voorziet.)
Zonder wespen zouden we heel wat (meer) insectenplagen hebben.

* Een wespennest wordt maar 1 jaar gebruikt. Waarschijnlijk om parasieten te ontlopen. Buiten de koninginnen overleven wespen de winter niet.
In de winter kan je dus het nest veilig wegnemen en bewonderen. Want zo'n nest zit echt wel prachtig in elkaar.

* Wespen worden vooral als lastig ervaren als het laatste broed geen zoetstof meer afscheidt. Dan gaan de werksters op zoek naar andere zoetigheden. Je glas limonade of wijn, een open vuilnisbak, rijp fruit.. zijn dan heel aantrekkelijk voor hen. Een bierviltje of ander afdek materiaal doet wonderen voor drankjes. Voor andere zoetigheden is het even uitkijken voor je het in je mond steekt.
Dit is de periode dat je veel reclame ziet voor wespenvallen. Als daar alleen maar werkster-wespen in terecht zouden komen, zouden die nog niet zo'n ramp zijn, maar helaas verdrinken daar ook heel wat andere nuttige insecten in.
Misschien kan je in die periode, op een veilige afstand van je terras/barbeque, de wespen weglokken door hen andere zoetigheden aan te bieden?

* Wespen steken wanneer zijzelf of hun nest in gevaar komen.
Als kind (en nu soms nog) deed ik limonade aan mijn vingers en ging dan de wespen voederen.
Misschien huiver je bij de gedachte, maar die kriebelpootjes en de vleugeltjes die de lucht deden trillen: het voelde gewoon fijn aan. En ondertussen kun je zien hoe mooi die beestjes wel zijn. Nooit een steek gehad.
Een van onze kinderen had minder geluk. Er zat een wesp op de sport van een klimtuig en net op het moment dat ik die zag, zette hij er zijn handje op. Wettige zelfverdediging van de wesp, maar ongetwijfeld erg pijnlijk voor ons zoontje.
(Zelf ben ik al een aantal keer gestoken door bijen. Telkens tussen de tenen. Omdat ik het maar niet afleer om met open sandalen door ons klaverveldje te lopen. Al doe ik dat ondertussen wel bedachtzamer.)
Vooral niet proberen de wespen weg te jagen door met je handen of ander materiaal te gaan wapperen. Dan voelen ze zich bedreigd.

Een paar links die je hopelijk mee helpen overtuigen:
https://www.kijk-op-ongedierte.nl/bestrijding-wespen/limonade-wespen
https://library.wur.nl/ojs/index.php/bijenhouden/article/download/12007/11510
donderdag 22 juni 2017 - 23:59
Harry54

Tekst aangepast

Harry54

Heb/had er inderdaad moeite mee om het te verwijderen. Tenslotte ook een stukje natuur. Voor zover ik weet is niemand allergisch en als de opvoeding van de jeugd een beetje geslaagd is ook niet al te panisch bij het zien van een wesp. En dus kan hij blijven zitten.
Dank
Harry.
vrijdag 23 juni 2017 - 09:40
leerling

Leerling

Heel blij om. Bedankt!
zaterdag 24 juni 2017 - 11:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon