menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Spierwit waterschaaltje dodelijk voor bijen en hommels?

leerling

Leerling

Met deze droogte zetten we op verschillende plaatsen in de tuin extra waterschalen en schoteltjes voor dorstige beesten/beestjes. Eentje ervan heb ik "gewied". Het was waarschijnlijk een schaaltje om onder een kamerplant te zetten, dat zoals zoveel andere rotzooi hier, uiteindelijk gedumpt (begraven) werd.

Het viel me op dat er net in dit kleine (zowat 20 cm doorsnede), spierwitte schoteltje zoveel bijen en hommels terecht kwamen. Een aantal kon ik gelukkig nog redden.
Ik heb het nu vervangen door een bruin exemplaar, en daar heb ik nog geen insecten in gevonden.

Toeval?

Een ander wit, maar niet spierwit, schaaltje levert tot nog toe geen problemen op.
woensdag 21 juni 2017 - 00:51
kerstkind

Kerstkind

Of dit toeval is weet ik niet, maar leg eens wat hout(takjes) in het waterbakje. Dan kunnen de bijtjes en hommels "zittend" drinken
groetjes José
woensdag 21 juni 2017 - 09:43
zuurtje

Zuurtje

Zelfde reactie als sneeuwblind?
Ineke
woensdag 21 juni 2017 - 11:59
leerling

Leerling

@Kerstkind
Goed idee. De meeste schalen hebben randen die heel geleidelijk aflopen. Dit witte heeft dat niet. Maar zijn vervanger ook niet.

@Ineke
Ik weet niet hoe het werkt, maar die oppervlakte lijkt me te klein om voor verblinding te zorgen.

Ik vroeg me af of het wat met de kleur te maken heeft. Onlangs las ik over zinkwitte lijmvallen die gebruikt worden in de fruitteelt om vervelende insecten weg te vangen. Die komen blijkbaar ook op die specifieke kleur af.

woensdag 21 juni 2017 - 22:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon