menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Woldopluis op hortensias

Ga naar meest recente reactie

Yoni

Yoni

Vandaag woldopluis ontdekt op 1 van m'n hortensia's, direct heel de tuin gaan afspeuren (het grootste deel beplanting hier zijn hortensia's), 3 planten gevonden met 'pluis' (3 x dezelfde hortensia soort).

Dus nu zit ik met enkele vragen :
1. Moet ik die beestjes eigenlijk wel bestrijden? Gaan ze hier heel de tuin overnemen als ik ze laat doen en alle hortensia's kapotmaken of is het allemaal zo erg niet ?

2. Na wat opzoeken gevonden dat je, om de beestjes te bestrijden, de planten best tegen de grond afsnoeit.
Ik heb hier 1 van de 3 aangetaste planten in pot staan en dat pluis plakt tot helemaal onderaan tegen het stammetje, gaat die plant dan niet gewoon terug van jan hebben ALS die terug uitgroeit? ALS, want er schiet dan zo weinig over dat ik er niet van zou verschieten moest de plant het geheel opgeven.
Voor die in de volle grond hetzelfde verhaal, ze lijken er nog niet té veel last van te hebben, maar het is moeilijk te zien zo laag bij de grond in de dichte 'bebossing'.
Kan ik dan al niet beter gewoon de bewuste planten eruit halen, onschadelijk maken en een nieuwe plant zetten ? (een nieuwe hortensia aanschaffen zal wss makkelijker, goedkoper en gezonder zijn dan gaan bestrijden)

3. Ik gebruik niet graag middeltjes tegen de beestjes. Is er iets onschadelijk, natuurlijk dat ik kan gebruiken? Zodat mens, kat en plant hier gezond blijven (en eventuele andere levende bezoekers)

Alvast bedankt voor het advies!
zondag 11 juni 2017 - 17:58
sophora

Sophora

Twee jaar geleden had ik ook een Hortensia die vol wolluis zat. Ik heb hem direct tot tegen de grond afgeknipt en nu is het terug een mooie gezonde struik vol bloemen. Dus pakt de snoeischaar maar. Als ik de moed had knipte ik al de Hortensia's af ( en dat zijn er heel wat)
Dat is een goede verjonging van de plant.
zondag 11 juni 2017 - 18:57
Yoni

Yoni

De 'infestatie' valt nog redelijk mee, aangezien m'n planten echt niet aan verjonging toe zijn, ga ik 1st eens huis-tuin en keuken insecticide proberen ( sopje van water, afwasmiddel en neemolie) in combinatie zoveel mogelijk eitjes wegplukken, hopelijk heeft het effect
maandag 12 juni 2017 - 17:31
lilyboskat5

Lilyboskat5

Ik heb een keer al het blad er af geplukt waar ze op zaten.
En als ze op de stam zaten had ik ze eraf gekrabd.
De planten zijn er weer bovenop gekomen.
Dit jaar nog niet gekeken, maar ik zou het zo weer doen.
maandag 12 juni 2017 - 20:59
Yoni

Yoni

super, ik hoop dat ze daar voorgoed weg zijn
hier al stevig zitten plukken, hopelijk krijg ik ze ook weg zonder teveel snoeien
maandag 12 juni 2017 - 21:30
lilyboskat5

Lilyboskat5

Succes er mee !
maandag 12 juni 2017 - 21:47
monicawyns

Monicawyns

Ik heb een hortensia die vol zit met wolluis. Als ik de hortensia snoei tot tegen de grond, wat doe ik dan met de afval? in de groenbak? vind ik nogal gevaarlijk om verspreiding, want groenafval wordt toch gecomposteerd.

Dus mijn vraag is: wat doe ik met de gesnoeide takken?
vrijdag 12 juli 2019 - 10:24
Roeli

Roeli

In een vuilniszak in de grijze kliko.
zondag 14 juli 2019 - 06:53
monicawyns

Monicawyns

Ik heb één hortensia eruit gewipt (heb wel spijt nu) en de andere tot tegen de grond gesnoeid.
en ja hoor de plant die tot tegen de grond gesnoeid is, komt goed en groeit. nu wel afwachten !
donderdag 12 maart 2020 - 15:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon