menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Engerlingen bestrijden

Fammechien

Fammechien

Lap, we hebben het zitten, een Engerlingenplaag. We hebben vorig jaar dit huis gekocht. De vorige bewoners hebben na ondertekenen van de akte de gazon een volledige zomer laten verwilderen, mogelijks is toen het kwaad geschiet. We proberen er nu iets van te maken en deels zien we vooruitgang maar bij het verticuteren was het duidelijk dat op vele plaatsen de toplaag volledig loskwam. Engerlingen te over. Pakweg een 100m² is momenteel zwaar beschadigd. Ik ben op zich vrij natuurgezind en stoor me niet aan een kale plek hier of daar maar de helft van mijn gazon gaat er een beetje over.

Indien ik met aaltjes wil bestrijden is het blijkbaar van belang dat ik weet welke engerlingen in mijn gazon zitten. De hamvraag is dus, hoe zie ik het verschil tussen de verschillende soorten engerlingen? Blijkbaar is het momenteel nog te vroeg om bv de Junikever te bestrijden maar indien niet nodig wil de 'behandeling' liever niet uitstellen tot in Juli gezien de toestand nu. Ik zou graag nog wat speelgazon overhouden voor de kinders. Dus afhankelijk van het soort engerling zou ik nu al aaltjes kunnen sproeien. Jammer genoeg geen idee hoe ik kan vaststellen de welke het zijn Iemand de ultieme tip?
vrijdag 5 mei 2017 - 20:55
leerling

Leerling

Mollen zijn dol op engerlingen. Als je wil mag je er hier een paar komen halen.

Kippen zijn ook heel efficient. Die eten zowel de eitjes als de larven.

En verder helpen ravottende kinderen enorm. Zoals je al aangaf is er maanden lang niet omgekeken naar die gazon. Een lekker rustige tuin. Wat wil je als engerling nog meer? Naar buiten dus met die kinders! En ja, dat helpt echt. Engerlingplagen krijg je niet op een
druk gebruikt grasveld.

(Hm, misschien moet ik mijn mollen toch maar hier houden. Die houden ook niet van veel heen en weer geloop.)

Niet echt een antwoord op je vraag. Al hoop ik dat die kindervoeten je wel hoop geven op beterschap.
Wat soorten engerlingen betreft kan je best een aantal exemplaren opdelven, daarna in google 'engerlingen' ingeven, dan op images (afbeeldingen?) klikken en dan beginnen vergelijken.
zaterdag 6 mei 2017 - 03:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon