menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Muggen door hedera?

Ga naar meest recente reactie

marcelllll

Tekst aangepast

Marcelllll

Hallo,

wij hebben al jaren extreem veel last van muggen. Wonen gewoon in de bebouwde kom. Geen stilstaand water in de buurt (dat ik kan vinden iig). Nu hoorde ik ergens dat Hedera muggen aantrekt of huisvest. Weet iemand of dit zo is?
Dank voor de reacties alvast,

gr marcel
zondag 18 februari 2018 - 10:25
LT

LT

Geen idee...We hebben een vijvertje en een hederahaag...Geen last van muggen.
zondag 18 februari 2018 - 10:29
Polplastron

Polplastron

Groenblijvende planten worden door verschillende dieren gebruikt als schuilplaats voor de winter. In dat opzicht snap ik de "theorie" wel dat er een link zou zijn tussen muggen en Hedera. Dat Hedera muggen zou aantrekken is echter nonsens: als die muggen daar niet zouden kunnen schuilen voor de koude, dan lukt het hen heus wel ergens in keldergaten o.i.d.!

Je klimop verwijderen heeft dus geen zin tenzij je alle groenblijvende planten in de buurt zou gaan rooien, keldergaten zou gaan dichtstorten, oude zolders bijna luchtdicht zou gaan isoleren, ...

Bovendien mag je ook niet vergeten dat er ook heel wat nuttige dieren zich 's winters verschuilen in groenblijvende hagen en planten.

Het enige wat écht muggen aantrekt is stilstaand water: dit hebben ze immers nodig om eieren te kunnen leggen. Daarvoor is echter geen vijver nodig: een klein putje met water of een vergeten gieter is echt al genoeg. Dat je dus niet meteen een vijver of gracht vindt in de buurt wil niet zeggen dat er geen stilstaand water zou zijn.

En wat die muggenplagen betreft; dat heeft ook veel te maken met de klimaatverandering. Door de mildere winters overleven meer dieren de koude en ik vermoed zelfs dat de muggen in het voorjaar sneller actief worden en in het najaar langer actief blijven dan "normaal". Daar gaan we vrees ik mee moeten leren leven.

Groeten,
Pol
zondag 18 februari 2018 - 11:29
marcelllll

Marcelllll

Bedankt voor jullie reacties! Had gehoopt dat met het verwijderen van de hedera mijn muggen probleem weg was. ga wel even verder zoeken naar een oplossing.

De kelder is hermetisch dicht. De luchtsleuven dicht met hor materiaal. Nergens ook maar een emmertje. water. Maar toch vandaag weer twee muggen. Hartje winter...

zondag 18 februari 2018 - 20:00
Polplastron

Polplastron

De kelder is hermetisch dicht. De luchtsleuven dicht met hor materiaal. Nergens ook maar een emmertje. water. Maar toch vandaag weer twee muggen. Hartje winter...


Haha! Jouw kelder is wel dicht en in jouw tuin staat er vast geen water, maar al die buren ... hebben die ook hun kelders dichtgemaakt en alle water uit de tuin verwijderd? (Overigens is het nu niet het moment voor de muggen om zich voort te planten, dus vergeet nu dat water maar even!)

Als de muggen binnen zitten, is dat gewoon om te overwinteren: lekker warm hé! 's Avonds eens met de stofzuiger rondgaan werkte hier vlot om een paar honderd muggen weg te zuigen!
zondag 18 februari 2018 - 20:27
leerling

Leerling

Plasjes water vind je overal: op een plat dak, in een dakgoot, in een stuk plastic dat ergens in een hoekje is gewaaid, een holte in een boom, een scheur in een (geïsoleerde) muur... De plaatsen zijn eindeloos.

Maar zoals Polplastron al schreef: op dit moment van het jaar is dat niet echt een probleem.

Op https://www.tuinadvies.be/artikels/dieren_muggen_bestrijden vind je tips over planten die muggen zouden weren. (Ik schrijf 'zouden', omdat ik er zelf geen ervaring mee heb. Geen goede en ook geen slechte. Ik heb het gewoon nooit geprobeerd.)

Natuurlijke vijanden naar je tuin lokken helpt zeker.

In al onze tuinen was de hedera een broedplaats voor merels of mezen. Alleen mag je hem dan niet strak scheren en pas snoeien in augustus, als het laatste broedsel is uitgevlogen.
Eén vleermuis kan per nacht meer dan duizend muggen het hoekje om helpen. Als je er plaats voor hebt is een vleermuizenkast of vleermuissteen dus zeker een verrijking. Al zal ook dat nu niet helpen, want die beestjes houden nu hun winterslaap.
Spinnen helpen ook. Hier mogen ze hun gang gaan. (Om een of andere reden maken ze hier binnen geen webben, maar 's avonds durft een grijze huisspin al wel eens de vloer van de woonkamer oversteken.)

En ik vraag me af...
We hebben een paar mini-vijvertjes. Echt heel klein: nauwelijks een 0,5m x 0,5m op 0,3m diep. Daar komen heel wat dieren op af om te badderen (er ligt telkens een steen in die net onder water staat) en te drinken. 's Zomers verdwijnt er ruim 1 liter water per dag (zal ook wel deels verdampen) en wanneer ik de vijvertjes bijvulde, vroeg ik me dikwijls af waarom ik geen muggenlarven zag. Tot ik de libellen zag die er komen paren. Larven van libellen eten muggenlarven. En tot ik een plons hoorde van wat later een kleine pad bleek te zijn.
Niet zeker of het zo is, maar ik vraag me af of muggen die vijvertjes niet zien als ideale broedplaats, terwijl die libellenlarve en die pad ervoor zorgen dat ze dat net niet zijn. Een natuurlijke val voor muggen?
dinsdag 20 februari 2018 - 23:44
Polplastron

Polplastron

Wij hebben hier ook zo'n vijver van 9 m² waar geen vissen in zitten. Muggenlarven zie je ook nooit omwille van het hoge aantal libellen- en waterjufferlarven. Ook de bootsmannetjes, geelgerande watertorren en de salamanders zullen er wel iets mee te maken hebben.
Als ik echter een emmer met water laat staan, zit de boel al snel vol met muggenlarven en daar komen helaas geen predatoren bij.

Groeten,
Pol
woensdag 21 februari 2018 - 13:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon