menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Catalpa is doodgegaan

Ga naar meest recente reactie

Anûsca

Anûsca

Wie weet raad
Toen wij ons huis kochten zo een 10 jaar geleden lag er lelijk grijs grint in de tuin. Een 4 tal jaar geleden heb ik dat allemaal weggeschopt, 5 cm uitgegraven en zo kwam ik er achter dat na de oorlog (bombardementen) de hele tuin vol ligt met gebroken bakstenen. onbegonnen werk om dat weg te halen. Ik heb toen beslist om er weer grint op te gooien deze keer wel mooi wit grint met een mooie rand voor planten zoals rododendron enkele appel en pruimenboompjes enz... die doen het allemaal prima.
Toen heb ik midden in het grint een Catalpa boom gezet maar die is helaas na 2 jaar dood gegaan de bladeren verdorden en vielen er allemaal af. Ik heb mij laten vertellen dat het geen zin heeft daar weer een Catalpa te planten want dat het in de bodem zit kan iemand mij adviseren wat voor soort boom ik daar wel kan planten?
Er is de hele dag zon in de tuin (tenminste al die wil schijnen) een beetje schaduw zou welkom zijn, en een beetje groen in de tuin heeft toch wel iets
Groetjes Anûsca,
Alvast bedankt om even mee te denken.
zondag 21 januari 2018 - 04:27
Tuinprins

Tuinprins

Je kunt daar een boom planten die niet gevoelig is voor verwelkingsziekte / verticillium. Gevoelig voor verwelkingsziekte zijn o.m. Esdoorn / Acer, Judasboom (Cercis), Es (Fraxinus) en Linde (Tillia) en dus af te raden. Op internet kun je lijsten vinden van bomen en struiken die weinig tot niet gevoelig zijn voor verwelkingsziekte..

Even voor de duidelijkheid: hoe is de plantplek waar die Catalpa heeft gestaan? Als het daar ook vol met stenen zit, is het toch beter om die stenen er op die plek uit te halen anders is dus kans dat een boom daar gaat kwijnen tamelijk groot (op een enkele uitzondering na dan, een winterharde vijg / Ficus carica kan met grond met stenen uit de voeten).

Ik vind het trouwens wel bijzonder dat je het grind hebt 'weggeschopt' ... Je schoenen zullen er wel onder geleden hebben



Gegroet, de tuinprins
zondag 21 januari 2018 - 08:21
WiPe

WiPe

Eerlijk gezegd zie ik die stenen in de grond niet echt als een probleem. Zeker baksteen niet, omdat die relatief poreus is, waardoor die steen overtollig water kan opnemen en bij droogte langzaam weer kan afgeven. Ik vermoed dat er nog wel wat anders aan de hand is.
Het zou me niks verbazen moest de bodem sterk verdicht zijn, waardoor de bodem - ondanks die baksteen - erg nat kan zijn. Verticillium is naar mijn ervaring doorgaans gerelateerd aan een slechte waterhuishouding.

Vijg is ook om die reden een vrij goede keuze, de soort verdraagt niet alleen een stenige ondergrond, maar ook een vochtige bodem. Vraag is alleen of de plant op die plek voldoende vorstresistent zal zijn. Maar het valt zeker te proberen.
zondag 21 januari 2018 - 10:02
Anûsca

Anûsca

Beste Tuinprins,
Ik heb de stenen daar inderdaad weggehaald om de boom te kunnen planten. Ik ga zeker op internet kijken naar een boom die niet gevoelig is voor verwelkingsziekte, bedankt voor de tip! Het weghalen van het grind was inderdaad een zwaar karwei, 6000 kg stenen weggehaald, ergens anders kunnen storten is dus al 12000 kg steentjes verplaatst en toen 6000 kg nieuwe steentjes met de kruiwagen gestort dus als je een beetje kunt rekenen, mijn schoenen, mijn rug en armspieren zijn danig op de proef gesteld maar ik heb nu wel een onderhoudsvriendelijke tuin Heb eens gekeken naar afbeeldingen van een vijgenboom maar die vind ik niet zo mooi ...lust ook geen vijgen maar zal zeker een mooie boom vinden met uw tip!
Bedankt
Groetjes Anûsca
zondag 21 januari 2018 - 12:52
Anûsca

Anûsca

Beste WiPe,
Bedankt voor uw reactie, ik zal die zeker ter harte nemen.
groetjes Anûsca
zondag 21 januari 2018 - 12:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon