menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Stormschade

Ga naar meest recente reactie

timbur

Timbur

Hallo iedereen,

Door de storm van gisteren zijn 2 leibeuken geknakt.
Komt dit nog goed en kan ik ze helpen of moet ik nieuwe plaatsen?

Ze zijn nu ongeveer 1 jaar geleden geplant

Struiken & Bomen

vrijdag 19 januari 2018 - 11:14
Japanse tuin project

Japanse tuin project

Dit lijkt mij een verloren tak te worden ....
vrijdag 19 januari 2018 - 16:17
svoffel

Svoffel

Zou die er tussen uit halen en de wonde behandelen.
vrijdag 19 januari 2018 - 17:44
timbur

Timbur

Ja dat is het probleem, dit is de stam. Is nog een jonge boom dus vandaar nog een dunne stam...
vrijdag 19 januari 2018 - 18:28
lilyboskat5

Lilyboskat5

Even de boomdokter laten komen.
Misschien dat de wond weer dicht kan groeien en de sapstroom door kan lopen.
vrijdag 19 januari 2018 - 21:59
Tuinprins

Tuinprins

Nee, dit komt nooit meer goed. Zelfs een wonderbomendokter kan er niet voor zorgen dat de tak weer aan elkaar groeit.

Aangezien het hier om de harttak gaat kun je het beste een nieuwe planten. Ander mogelijkheid is om de gebroken tak af te knippen en het geheel zo laten. Nadeel is dan dat je een soort halve leibeuk hebt staan en in combinatie met de intacte andere leibeuken ziet er dat dan raar uit.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 20 januari 2018 - 08:32
lilyboskat5

Lilyboskat5

Maar als je occuleert heb je toch in principe hetzelfde effect ?
zaterdag 20 januari 2018 - 09:19
Carib

Carib

Ik vind het een beetje moeilijk te zien wat de ernst van de breuk is. Als het alleen een verticale scheur is, dan zou je nog kunnen hopen dat de sapstroom niet onderbroken is. De stevigheid van de stam is natuurlijk wel weg, want die scheur groeit niet meer vast. Maar dat zou je door een soort externe stevigheid te creëren met een nieuwe dikke bamboestok en die boven en onder de breuk vast te binden (niet te strak natuurlijk, anders kan de boom niet groeien) kunnen proberen op te lossen. Je zou het een seizoen kunnen proberen. Lukt het niet, dan kan vervangen altijd nog. Ik hou wel van een experiment en ik heb hier wel vaker dingen langs zien komen die niemand voor mogelijk hield.
zaterdag 20 januari 2018 - 15:26
Tuinprins

Tuinprins

@Lilyboskat: dit kun je niet vergelijken met enten/occuleren (benaamde soorten van beuken worden doorgaans geënt en niet geocculeerd).

1. Het gaat hier om een scheur en niet om een gladde insnede.

2. Bovendien is de scheur relatief groot in vergelijking met een inkeping bij enten.

3. Verder zitten we hier met omstandigheden buiten en niet in een schone kas met gereguleerde omstandigheden. Beuk-entjes krijgen in de eerste weken na het enten geen water maar worden afgedekt met doorzichtig plastic om verdamping tegen te gaan en de vergroeiing te bevorderen. De kans dat als bovenstaande beuk wordt gespalkt er water in de scheur komt is zeer groot want water is 'dun' en kan door minieme gaatjes sijpelen.


Bij een appelboom heb ik wel ooit gezien dat een scheur vergroeide (na goed te zijn gespalkt) maar een appelboom is qua groei en wondafdichting totaal anders dan een beuk.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 20 januari 2018 - 17:05
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Hola Paula, als een beuk qua wondafdichting en groei totaal anders is dan appel, zul je daar toch wat meer uitleg moeten bij geven. Ik denk echt dat je je hier in vergist..

In principe kan vergroeiing nog wel, op voorwaarde dat het cambium van beide delen perfect aansluit en dat dat cambium aan de randen niet uitgedroogd is, en ook na het spalken niet uitdroogt. Daar wordt doorgaans entwas voor gebruikt. Maar als de scheur alsnog zou vergroeien, moet je er rekening me houden dat die vergroeiing de eerste jaren minimaal zal zijn en alsnog kan uitscheuren.

Als de boom niet te zwaar beschadigd is, kun je eventueel een nieuwe top en nieuwe horizontale leggers opkweken, edoch, dat zal een aantal jaren duren vooraleer je daar niks meer van ziet. maar als je van een uitdaging houdt, is dat zeker een optie.
zaterdag 20 januari 2018 - 17:33
Tuinprins

Tuinprins

@ WiPe: wat ik bedoelde is dat een appel bij enten sneller en beter vergroeit als een beuk. Het slagingspercentage ligt bij appels hoger dan bij beuken. Dit is een van de redenen waarom geënte appelbomen een stuk goedkoper zijn als geënte beuken.


Gegroet, de tuinprins
zondag 21 januari 2018 - 08:03
svoffel

Svoffel

Ik lees mee en leer veel bij, super fijn is dat

Persoonlijk zou ik deze boom toch een 2de kans geven en zien hoe hij herpakt.


groetjes
zondag 21 januari 2018 - 09:08
WiPe

WiPe

Tuinprins, de reden ligt in het feit dat het cambium sneller indroogt bij beuk dan bij appel. Wanneer dat gebeurt kunnen cambium van ent en onderstam niet vergroeien. Met verschil in groei en wondafgrendeling heeft dat niet te maken.
zondag 21 januari 2018 - 09:55
Tuinprins

Tuinprins

Je hebt gelijk, ik heb de verkeerde bewoordingen gebruikt.

Gegroet, de tuinprins
zondag 21 januari 2018 - 21:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon