menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Appelboom snoei

Ga naar meest recente reactie

Ken M

Tekst aangepast

Ken M

Hallo,
Ik zoek wat info over de snoei van een wat oudere appelboom.
Graag zou ik een dikke tak (2de stam) willen wegsnoeien omdat deze een beetje teveel plaats begint in te nemen.
Heb niet echt een idee over de ouderdom van de boom. De hoofdstam heeft een omtrek van 1 meter en de stam dat ik zou willen wegsnoeien heeft een omtrek van 50cm.
Nu vroeg ik me af of dit een probleem zou geven en eventueel waar ik het beste snoei?
Zal enkele fotos toevoegen dan ehbben jullie een beter idee.
(Het gaat om de dunste stam)
Als er wat meer info of fotos nodig zijn vraag maar.
Alvast bedankt
Ken

(Heb wat problemen met het toevoegen van de fotos)
maandag 25 december 2017 - 15:43
Ken M

Ken M



[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 25 december 2017 - 15:48
Tuinprins

Tuinprins

Die tak die je weg wilt snoeien is behoorlijk dik en de kans dat de snoeiwond gaat inrotten lijkt mij behoorlijk groot. Als je die tak toch persé weg wil hebben dan snoei je het beste in de periode december tot begin februari (mooi werk voor in de kerstvakantie!).

Het beste snoei je die tak in een paar delen eraf. Dat is meer werk maar voorkomt ongewenst inscheuren. Bij het snoeien eerste de onderkant van de tak een paar centimeter inzagen, dan aan de bovenkant beginnen.

Tijdens het groeiseizoen van volgend jaar iedere ongewenste nieuwe scheut die in de buurt van de snoeiwond verschijnt direct weghalen. Bij die oude snoeiwond op een van de foto's zie je ook dat er nieuwe scheuten zijn gekomen. In veel gevallen zijn die ongewenst en moeten in een zo'n vroeg mogelijk stadium worden weggenomen.


Gegroet, de tuinprins

maandag 25 december 2017 - 19:20
Ken M

Ken M

Bedankt voor de info.

Er zijn 2 redenen waarom ik die graag weg zou willen, ten eerste vind ik dat de tak te laag hangt en het is niet altijd handig om er te passeren.
Ten tweede, die tak is paar jaar geleden gesnoeid geweest door een kennis, nu blijft er nog een 2 meter lange tak over met enkel uitschieters. Sindsdien draagt deze tak geen vruchten, al de uitschieters verhinderen de rest van de boom erboven waar er wel vruchten zijn.
Ik weet niet of je het een beetje snapt, anders maak ik morgen nog vlug een foto zodat jet het beter kan zien.

Als ik die dan wegsnoei, op welke plaats is dit het beste? Zo dicht mogelijk tegen de grond of ongeveer daar waar de eerste scheuten te zien zijn?

Ken

maandag 25 december 2017 - 20:13
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Als ik het zou doen dan zo recht mogelijk naar beneden. Zodat de regen minder op de wond blijft zitten.

Struiken & Bomen

dinsdag 26 december 2017 - 14:25
Ken M

Ken M

Niet veek tijd gehad tijdens de feesten, mijn excuses.

Bedankt Joukje voor de suggestie. Dat was ook ongeveer mijn idee.
Ik dacht zelfs misschien iets hoger te snoeien, weet niet welk verschil het zu maken voor de boom zelf enkel dat er een grotere stronk overblijft en waarschijnlijk vaker de uitlopers zal moeten wegsnoeien.

Struiken & Bomen

dinsdag 2 januari 2018 - 15:07
WiPe

WiPe

Je kan veel beter alle uitlopers op die taak helemaal weg snoeien. Als je er dan voor zorgt dat alle nieuwe uitlopers op die tak weg gesnoeid worden, dan zal die tak langzaam afsterven. De tak gaat dan op een meer natuurlijke manier afsterven, wat voor de boom minder belastend is.
woensdag 3 januari 2018 - 10:33
Ken M

Ken M

Dankje WiPe!
Je hebt misschien wel gelijk, ga nog eventjes wachten met de tak volledig weg te snoeien en doen zoals je zegt.
Weet niet of het werkt maar is in ieder geval het proberen waard en zoals je zegt zal dit wel minder belastend zijn voor de boom.
Heb je eventueel enige informatie hierover, een artikel of dergelijk?

Ken
woensdag 3 januari 2018 - 15:39
WiPe

WiPe

Ik kan me niet direct een artikel herinneren waar dat in beschreven staat.
donderdag 4 januari 2018 - 09:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon