menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gewone Es

Ga naar meest recente reactie

bartvanzin18

Bartvanzin18

Beste allemaal,

Dit jaar hebben mijn vriendin en ik een huis gekocht. Pal naast dat huis (op een dijk) staat een es. De boom was bij aankoop van de woning zo’n 15 meter hoog. Omdat ik grote nadelen zag en veel schaduw kreeg van de boom heb ik hem laten ‘terugsnoeien’ tot zo’n 3 meter hoog. De hele kroon is er dus uit. Er stond nog slechts een stam.

U begrijpt, ik ben inmiddels wijzer en besef dat dit pure onkunde was mijnerzijds. Ik besef dat dit gevolgen heeft voor de boom en zijn wortelgestel. Ik beloof plechtig dat ik het nooit meer zal doen en voortaan eerst zal inlezen of een deskundige zal inroepen.

De boom is weer flink gaan uitlopen en heeft er nu een meter of 3 ‘nieuwe toppen’ bovenop staan. Wat adviseren jullie? Laten gaan? Jaarlijks korthouden nu er disbalans is tussen wortels en kroon? Ik ben vooral bang dat de boom op zeker moment kan omwaaien omdat de balans verstoord is.

Bedankt!

Groeten,
Bart
maandag 30 oktober 2017 - 20:44
WiPe

WiPe

Het kwaad is nu geschied. Laten we hopen dat de boom volgend jaar niet alsnog afsterft, want dat kan nog. Het enige wat je in deze omstandigheden nog kan doen is de boom op regelmatige basis (laten) herknotten. Ik zou je aanraden om minstens om de drie jaar te knotten. Langer mag ook, maar dan wordt het ook duurder.
Maar wat ik me vooral afvraag is welke 'vakman' dat uitvoert. Het minste wat die had moeten doen is je wijzen op de gevolgen en uitleggen waarom je dat beter niet op die manier doet.
maandag 30 oktober 2017 - 20:52
Tuinprins

Tuinprins

Misschien is het beter om de boom om te zagen en er iets nieuws voor terug te planten.

Waarom?

Google op "essentaksterfte" en je begrijpt waarom.

Staatsbosbeheer gaat in NL aangetaste essen omzagen die gevaar voor mens en verkeer kunnen opleveren.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 31 oktober 2017 - 07:56
bartvanzin18

Bartvanzin18

Dank voor de reacties!

Essentaksterfte heb ik ook gelezen. Vraag me af of mensen die een es in de tuin hebben dat weten. De knot-optie vind ik zeker het overwegen waard.
dinsdag 31 oktober 2017 - 08:34
WiPe

WiPe

Tuinprins, hoewel essentaksterfte heel wat essen doet afsterven, is het geen vaststaand feit dat deze boom daar ook gevoelig aan is, en indien wel, dat hij er dood van zou gaan. Ik heb een jaar of drie geleden in Estland (waar de aantasting het eerst is vastgesteld) geezien dat er daar nog steeds essen staan die goed groeien. Sommige hebben last van taksterfte, maar slagen er al jaren in om voldoende vitaal shot te maken. Anderen lijken helemaal geen last te ondervinden.

Ik heb hierboven al gezegd dat de boom nog altijd kan dood gaan, maar laten we hem vooral niet veroordelen eer het zover is. Afzagen lijkt me in deze de allerlaatste stap.
dinsdag 31 oktober 2017 - 10:53
Tuinprins

Tuinprins

Eigenlijk vind ik de gewone es (Fraxinus excelsior) een saaie boom .....

WiPe je hebt gelijk als je zegt dat niet alle Fraxinus excelsior bomen last hebben van de essentaksterfte of er aan dood gaan. Het schijnt dat in een bosrijke omgeving de aantasting vaker optreedt dan in stedelijk gebied. Ik heb foto's gezien van bossen in Denemarken waar 90% procent was aangetast. Het zag er triest uit. Onlangs heeft iemand van Staatsbosbeheer gezegd dat een es er van de buitenkant nog redelijk goed kan uitzien maar door de essentaksterfte de stam van binnen al aan het afsterven is.

Gemeentes zijn de afgelopen jaren terughoudend geworden bij het aanplanten van Fraxinus excelsior en cultivars ervan. Nog wel veel aangeplant wordt Fraxinus angustifolia 'Raywood' die tot op heden resistent lijkt voor de essentaksterfte.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 31 oktober 2017 - 20:46
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Saai of niet saai, is een kwestie van goesting. Maar ik laat bezoekers wel eens de 'lelijkste' boom van de tuin zien. en dan zeg ik ze el eens dat dat geen reden is om die te kappen, want dan wordt een andere boom de lelijkste. Op de langen duur hou je dan geen bomen meer over.

Ik kan je voor de rest helemaal volgen, hoewel ik niet geloof dat 'Raywood' een goed alternatief is wegens veel kleiner en erg bros hout.

Maar wat ik niet begrijp is die uitspraak van 'iemand van staatsbosbeheer' dat die bomen al van binnen aan het afsterven zijn. Het lijkt me de bomen per definitie alleen aan de buitenkant echt leven en dat het kernhout per definitie niet meer deelneemt aan de levensprocessen in de boom. Het lijkt me dus normaal dat een boom van binnen al aan het afsterven is, hoewel ik het niet zo cru zou willen stellen.
dinsdag 31 oktober 2017 - 21:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon