menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

"Nieuwe" woning, tuin verwaarloosd

Ga naar meest recente reactie

JStruijk

JStruijk

Wij zijn een gezin van 4 bestaande uit mijn vrouw, 2 kids en ikzelf uiteraard. Sinds kort eigenaars van een "nieuwe" woning met bijbehorende tuin.
Deze tuin is ongeveer 10j lang verwaarloosd en heeft geen onderhoud gehad. Helaas was het meerendeel niet meer te redden en zijn er maar 2 stuks beplanting overgebleven. De vorige bewoner heeft een poging gedaan te snoeien om de ruimte zichtbaar te maken, waarbij ik hoop dat er niet teveel schade is toegebracht.
Het betreft de volgende 2 stuks planten:


De eerste heeft/had een flinke omvang. De stam heeft aan de basis een omtrek van zn 70cm. Hij is echter ook flink gesnoeid zoals je ziet. Ik heb echter geen idee wat het nou precies is. Er lag nog een losse tak bij:

Volgens de buurvrouw zou het mogelijke een soort flamingo kunnen zijn?

De 2e is volgens mij ook flink uit de kluiten gewassen. Die is ongeveer 2,5 - 3 meter hoog en staat nu helemaal vol knoppen. Ook hiervan weten we niet precies wat het is. Er wordt gesproken over een soort pioen. Er komen in ieder geval grote rode bloemen in lijkend op rozen, aldus de buurvrouw.
Deze zou wat ons betreft best een beetje kleiner mogen. Niet omdat het niet mooi is, maar alleen al omdat hij al flink richting de buren aan het groeien is en we eea beheersbaar willen maken/houden.

Als iemand hierover wat advies zou kunnen geven zouden wij zeer geholpen zijn!
Mvg Joris
woensdag 25 oktober 2017 - 15:52
JStruijk

JStruijk

Ik zie dat de foto's niet doorgekomen zijn. Dan maar even zo.
De toegetakelde boom:

Struiken & Bomen

woensdag 25 oktober 2017 - 15:54
JStruijk

JStruijk

En het restant takje hiervan:

Struiken & Bomen

woensdag 25 oktober 2017 - 15:55
JStruijk

JStruijk

En de 2e

Struiken & Bomen

woensdag 25 oktober 2017 - 15:55
JStruijk

JStruijk

Vol met knoppen:

Struiken & Bomen

woensdag 25 oktober 2017 - 15:56
LT

LT

De 1e lijkt wat op een perzikboompje.
De 2e is een Camellia, ik denk de C. japonica. Voor de juiste cultivar zul je op de bloei moeten wachten. Zie voor meer info bijgaande link:
https://www.tuinadvies.be/plantengids/1528/camellia-japonica
woensdag 25 oktober 2017 - 16:18
JStruijk

JStruijk

Alvast bedankt voor de info! De 2e lijkt inderdaad een japonica te zijn als ik daar de foto's van bekijk.

Wat betreft het toegetakelde geval, ik heb nog een foto gevonden toegezonden door de vorige eigenaar tijdens zijn tuin "renovatie". Wellicht dat deze meer duidelijkheid geeft.

Struiken & Bomen

woensdag 25 oktober 2017 - 16:39
c j de k

C j de k

1e is nu duidelijker , het is eenSalix integra Hakuro Nishiki
Die gaat hoogstwaarschijnlijk wel weer mooi uitlopen .


Foto bijgevoegd uit mijn tuin , Salix op stam .

Struiken & Bomen

woensdag 25 oktober 2017 - 17:04
JStruijk

JStruijk

Aha, dan is ook dat vraagstuk beantwoord. Dank u!
Is het overigens verstandig om de Salix Integra nog verder terug te snoeien, of is dit beter zo?

En voor de Camellia wachten we tot na de bloei om deze netjes terug in behouden vorm te snoeien.
Wat betreft de overvloedig aanwezige knoppen, zijn dit reeds de knoppen voor komend bloeiseizoen of is dit aan gevolg van de warme dagen en zullen deze niet meer openen?
woensdag 25 oktober 2017 - 17:27
LT

LT

De Camellia's hebben NU de knoppen, die jou straks gaan verwennen. Geniet maar al op voorhand, Gr. Lou
woensdag 25 oktober 2017 - 17:41
c j de k

C j de k

Aan Salix nix meer doen
woensdag 25 oktober 2017 - 18:22
Joukje Smeding

Joukje Smeding

De salix kun je volgend jaar zomer rustig iets terugsnoeien. Dan krijg je een voller bolletje. Ik snoei hem drie keer in een jaar, maar dat hoeft dus niet.
woensdag 25 oktober 2017 - 21:44
Tuinprins

Tuinprins

Die Salix integra Hakuro Nishiki ziet er verschrikkelijk uit. Onderaan is de bast beschadigd, vorm is drie keer niks. Rooien en er iets fatsoenlijks voor terug planten (ik hoop dat er nog wat geld over is .... ) Ik denk bijvoorbeeld aan Viburnum tinus. Wordt nu massaal aangeboden tegen zeer schappelijke prijzen. Of een Portugese laurier (Prunus lusitanica) waar je door regelmatig snoeien een mooi wintergroen boompje van maakt.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 25 oktober 2017 - 22:02
JStruijk

Tekst aangepast

JStruijk

Bedankt voor de tips!! We laten het nu zoals het is en gaan vanaf het voorjaar weer verder.
En z'n oude boom met haar imperfecties vind ik wel charme hebben, dus als hij weer wat netter in vorm is ben ik weer happy
donderdag 26 oktober 2017 - 08:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon