menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kleine boom

Ga naar meest recente reactie

baron

Baron

Beste, ben op zoek naar een kleine boom, ongeveer 2 tot 3 meter hoog, die kan schaduw geven in mijn kippenren van 4 x 8 m groot. Dacht aan een kleine treurwilg.
Iemand een idee? Alvast bedankt voor het meedenken
groetjes,baron
zondag 15 oktober 2017 - 15:29
Polplastron

Polplastron

Een kleine treurwilg lijkt me niet geheel realistisch gezien die dingen, tenzij ik me sterk vergis, over het algemeen afschuwelijk hoog worden.
Ik heb geen idee wat voor grondsoort je hebt, hoe vochthoudend de grond is en of het hier een plek betreft in volle zon of toch eerder halfschaduw, maar voorlopig zou ik (als we al die dingen even vergeten) eerder denken aan een Cornus kousa of een Viburnum plicatum.
zondag 15 oktober 2017 - 20:18
WiPe

WiPe

Een kleine treurwil is bv Salix caprea 'Kilmarnock'. Maar je kiest misschien beter voor Salix integra 'Hakura Nishiki'. Ik vermoed dat de Kilmarnock wat kleiner zal blijven. Bovendien wordt die tegenwoordig minder aangeboden dan 'Hakuro Nishiki'
zondag 15 oktober 2017 - 20:33
Wannus

Wannus

Treurberk , Betula Pendula 'youngii .
Kun je geent kopen op vb : 1,80 of 2,00 m
Komt vroeg in blad en houd lang zijn blad in het najaar .

Struiken & Bomen

zondag 15 oktober 2017 - 21:29
Polplastron

Polplastron

Aha ... Ik dacht bij het woord "treurwilg" natuurlijk weer enkel aan Salix x sepulcralis hé! Foutje van mij ...
zondag 15 oktober 2017 - 21:29
Patrikc

Patrikc

Ik heb in de kippenren 3 simpele knotwilgen staan die ik elk jaar terugknot op ongeveer 1meter hoogte, daar moet ik mij niet voor bukken noch voor omhoog reiken en de 1-jarige takken zijn gemakkelijk met een goede snoeischaar te snoeien. Tegen dat er schaduw nodig is hebben die al terug een mooie kruin.

De wilgentenen worden gedroogd en nadien door mijn kinderen gebruikt om marshmallows te roosteren. Kippen blij, kinderen blij, papa blij.
(Mama iets minder blij wegens rookgeur in kleren en haren )
zondag 15 oktober 2017 - 21:46
baron

Baron

beste gasten, beetje laat,maar....
bedankt voor jullie reactie's.
het voorstel van Wannus is zeer geschikt voor hier.
groetjes,baron
dinsdag 17 oktober 2017 - 20:03
WiPe

WiPe

Perfect, veel plezier met je nieuwe boom.
dinsdag 17 oktober 2017 - 22:11
zourky

Zourky

Ik wil hier niemand kwetsen geen treurberk en ook Wannus niet,wij hebben jaren een treurberk gehad omdat het een mooie boom was hij stond in het gras voor de deur,twee jaar geleden heb ik hem uitgedaan ik was het beu in het voorjaar als er bladeren aan komen enkele weken later begonnen er bladeren geel te worden en vielen af,de schuld was bladluizen de boom sproeien tegen bladluizen was goed voor een paar weken en dan herbegon het weer,nu boom weg en bladluizen weg
Als ik zou kiezen voor een schaduw plant bij de kippen,een vlinderstruik men heeft er bloemen aan en je kunt er goed aan snoeien,en goed voor de vlinders.
Groetjes zourky.
woensdag 18 oktober 2017 - 07:56
leerling

Leerling

Een Mespilus germanica (mispel) is ook een mogelijkheid.
Wordt dikwijls geënt op een onderstam van meidoorn, zodat die het zowat overal goed doet.

(Ik heb een boon voor die boom en vind het jammer dat je die nog maar zelden ziet.)

woensdag 18 oktober 2017 - 21:45
WiPe

WiPe

Mispel heeft op een onderstam van meidoorn sterk de neiging om om te vallen.
donderdag 19 oktober 2017 - 10:10
leerling

Leerling

@WiPe
Hoezo?
De onze staat er nu 4 jaar en buiten het weghalen van zijscheuten die de meidoornstam maakt, schijnt die het goed te doen.
De ent werd geplaatst op zo'n 1,6 m hoogte.

Moet ik me alsnog aan problemen verwachten?
donderdag 19 oktober 2017 - 23:42
WiPe

WiPe

Niet per definitie. maar de kans bestaat.
vrijdag 20 oktober 2017 - 21:38
leerling

Leerling

@Baron
Mijn excuses. Het is niet mijn bedoeling om uw topic te kapen, maar

@WiPe
De enige reden die ik zie waarom zo'n bomen de neiging zouden hebben om om te vallen is dat ze te lang in pot hebben gestaan en/of dat de wortels bij het planten niet zijn uitgespreid. Maar dat geldt voor elke boom die in pot is gekocht.
Toch graag een woordje meer uitleg dus.
vrijdag 20 oktober 2017 - 22:50
WiPe

WiPe

Mespilus germanica vormt een bredere, zwaardere kruin dan Crataegus monogyna. Daardoor is dat wortelgestel onvoldoende stabiel op termijn. Hetzelfde zie je trouwens met Sorbus aria op meidoorn. Die hebben ook sterk de neiging om scheef te zakken of om te vallen op termijn. Ik heb x Crataegomespilus dardarii staan op een onderstam van meidoorn. Die is ook scheefgezakt.
zaterdag 21 oktober 2017 - 06:58
baron

Baron

Leerling, geen sorry hoor, we leren graag bij nietwaar.
aan allen bedankt!
groetjes,baron
zaterdag 21 oktober 2017 - 13:58
leerling

Leerling

Bedankt voor je duidelijke antwoord, WiPe.
zaterdag 21 oktober 2017 - 15:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon