menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

TAXUSKEVER

Ga naar meest recente reactie

GEERT EN MR

GEERT EN MR

Beste, ik meen te weten dat er een site bestaat, waarop je je kan abonneren, waarmee je verwittigd wordt wanneer de taxuskever opduikt dus m;a.w. dat je verwittigd wordt om preventief te handelen. Klopt?
zaterdag 14 oktober 2017 - 17:10
LT

LT

Geen idee. Ik weet wel, dat ze het hele jaar actief zijn, wel met pieken natuurlijk. Iedereen wil je wat verkopen. Probleem is dat ze overal zitten en komen kunnen. Je kunt niet de hele wereld vergiftigen alleen om dat beestje. Wij, als ik mag generaliseren, maken al genoeg kapot. Zelf vind ik jaarlijks weer honderden bij de potplanten. Op dit moment vreten de larven al de wortels af bij de Echeveria's. Voordat die de winterberging ingaan worden ze gecontroleerd en om gepot. In één pot vind je soms wel 30 tot 100 larven....Ik verdrink die en geef ze dan aan de meesjes. Gr. Lou
zaterdag 14 oktober 2017 - 22:57
Tuinprins

Tuinprins

En met welk middel zou je de taxuskever dan willen bestrijden? In NL is er voor de consument geen middel beschikbaar dat de taxuskever om zeep helpt. Ik weet niet hoe de situatie in België is maar ik vermoed dat het daar niet veel anders is.

Het enige dat rest is de inzet van aaltjes tegen de larve van de taxuskever. Je kunt dit het beste toepassen in de periode september-begin oktober. De grond moet vochtig zijn en minimaal 2 weken vochtig worden gehouden. Op internet kun je genoeg vinden over de inzet van aaltjes tegen de larven van de taxuskever.

De taxuskever komt meestal te voorschijn in mei en blijft actief tot in september/oktober. De laatste jaren is de taxuskever echter ook al vroeg in het jaar gesignaleerd in kassen. Het gebrek aan echte winterkoude zal daar mee te maken hebben.


Gegroet, de tuinprins
zondag 15 oktober 2017 - 07:34
WiPe

WiPe

Voor zover mij bekend kun je je voor dat soort waarschuwingen abonneren bij het PCS. Maar dat is eerder bedoelt voor professionele kwekers en is dat niet gratis.
zondag 15 oktober 2017 - 07:50
GEERT EN MR

GEERT EN MR

Beste tuinliefhebbers, allen dank voor de reacties
dinsdag 17 oktober 2017 - 22:42
sugar

Sugar

Je kan via biogroei nematoden bestellen die de taxuskeverlarven allemaal over de kling jagen. Je moet dat wel enkele keer na mekaar gebruiken. Biogroei geeft ook aan wanneer je dat dient te gebruiken
zondag 22 oktober 2017 - 21:05
GEERT EN MR

GEERT EN MR

dank voor jullie reactie!
maandag 23 oktober 2017 - 21:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon