menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Late zomerstekken

leerling

Leerling

Een buur vroeg, vrij laat, stekjes van onze vlier en van de vijgenboom.

'k Heb er eind augustus een aantal in zowel water als in potgrond gezet en de meeste schijnen het redelijk goed te doen.
De vijgen in water beginnen worteltjes te maken. Die in potgrond (open en bloot) hebben hun blad verloren, maar krijgen kleine blaadjes.
Voor de vlier is de toestand wat minder duidelijk. In water zie ik, tegen verwachting, miniworteltjes aan de vrijwel verhoutte tak, maar (nog?) niet aan de half-verhoutte. Die in potgrond hebben een plastic tentje en zien nog mooi groen, maar ik kan niet zien of ze zich verder ontwikkelen.

Momenteel staan al die stekjes nog in de - onverwarmde - veranda. Kan ik ze best daar laten staan of haal ik ze beter binnen?

Andere bedenkingen?
dinsdag 12 september 2017 - 23:43
Patrikc

Patrikc

Volgens mij doe je je stekexperiment niet op het juiste moment, er schiet niet veel groeiseizoen meer over voor het stekje om te proberen aan de groei te geraken.
Maar wie niet waagt niet wint en niet geschoten is altijd gemist
Ik zou ze gewoon laten staan waar ze staan, zoveel mogelijk licht hebben ze nodig.

Met vlier heb ik de ervaring dat een winterstek in vollegrond zonder veel poespas quasi 100% resultaat geeft.
woensdag 13 september 2017 - 09:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon