menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aftakelende klimhortensia

Ga naar meest recente reactie

satomi

Satomi

Sinds vorig jaar krijgt mijn klimhortensia dit soort bladvlekken (Zie foto). Ook worden de bladeren geel (Zie foto 2). Nieuw blad dat na de bloei gevormd wordt is in het begin zonder dit soort vlekken. Mijn plant staat in zandgrond aangevuld met universele potgrond en goed verteerde compost. Het is een muur op het zuiden/zuidwesten. De eerste symptomen waren bruine vlekken bij de bladsteel...

Ik denk zelf dat het een schimmelziekte is, gezien de donkerbruine randen en vergeling van de oudere aangetaste bladeren. Zou dit Xylella fastidiosa kunnen zijn? Of is het toch puur verbranding?

Dezelfde vlekken zie ik sinds kort ook bij mijn moeder's klimhortensia. Haar plant staat juist op het oosten.

Struiken & Bomen

woensdag 6 september 2017 - 13:46
satomi

Satomi

Foto 2 :

Struiken & Bomen

woensdag 6 september 2017 - 13:47
WiPe

WiPe

Ik denk eerder dat dat verbranding is. Klimhortensia verkiest schaduw boven volle zon. Zandgrond tegen een muur is dan extra droog waardoor de kans op verbranding toeneemt.
woensdag 6 september 2017 - 21:03
Tuinprins

Tuinprins

Geen bladverbranding want dat ziet er anders uit. Die vlekken zijn typisch voor een bladvlekkenziekte. Op basis van de bovenstaande foto's denk ik aan Alternaria compacta. Deze bladvlekkenziekte begint aan de randen van het blad en aan de bladsteel. ('petiool'). De vlekken groeien samen en vormen necrotische plekken. Bij een ernstige aantasting verdort het hele blad en valt doorgaans van de plant.

Een andere bladvlekkenziekte die regelmatig bij hortensia's voorkomt is Cercospora hydrangea. Deze bladvlekkenziekte begint vaak met kleine roodpaarse puntjes op het blad die zich geleidelijk verder uitbreiden. Vaak wordt het blad wat geelachtig. Toch denk ik dat het bij bovenstaande plant niet om Cerspora hydrangea gaat want de paarsrode puntjes en vlekken zijn afwezig.

Behandeling: alle aangetaste bladeren van de plant knippen, alle (uitgebloeide) bloemen verwijderen, al het blad dat in de herfst van de struik valt goed opruimen (niet op de composthoop maar in de zwarte kliko). Nieuw blad volgend jaar goed controleren en bij tekenen van een aantasting direct van de plant verwijderen.

Chemische bestrijding: volgend jaar eventueel spuiten met een schimmelwerend middel. Over het effect hiervan moet ik in gebreke blijven want ik weet niet hoe effectief die middelen zijn. Vroeger werd door professionele kwekerijen tegen dit soort bladvlekken vaak gespoten met Daconil (werkzame stof: chloorthalonil) maar dat mag niet meer in onbedekte teelten (lees: buiten) gebruikt worden.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 7 september 2017 - 09:41
Tuinprins

Tuinprins

Toevoeging: als je de plant water geeft doe dit dan aan de voet van de plant en vermijdt dat de bladeren nat worden. Schimmels hebben minuscule kleine vruchtlichamen die sporen produceren. Door water (beregenen of door natuurlijke regen) kunnen deze schimmelsporen zich verspreiden en andere bladeren aantasten. Verder is het beter om 's morgens water te geven dan 's avonds. Veel bladvlekkenschimmels floreren onder vochtige omstandigheden en als je 's morgens water geeft droogt het blad doorgaans relatief snel op.


Gegroet, de tuinprins


donderdag 7 september 2017 - 09:53
Roeli

Roeli

tja, zou je dat dan ook met een berichtje naar de gieter engeltjes kunnen sturen ? Die gieten echt boven op de planten.
donderdag 7 september 2017 - 10:30
satomi

Satomi

Ik ging ook uit van een schimmel omdat een klein deel van de bladeren idd. verdroogd. Dit beeld is juist ontstaan na een flink verbranding, dus verzwakking van de klimhortensia.

Verbranding was een mogelijkheid maar 1 die ik niet als eerste overwoog omdat deze plant al meer dan 20 jaar op dezelfde plek staat. Dan was verbranding al eerder aan de orde geweest. En Cercospora is het zeker niet; eerst komt er een roestbruine plek in het blad bij de bladsteel, het jaar daarna zie je de vlekken zoals op foto 1. Daarna ontstaan in de loop van het volgende jaar de bladeren zoals op foto 2. Als ik kijk naar foto's van bladeren met Alternaria compacta schimmels zou het dat gezien de kleur en rand van vlekken kunnen zijn. De eerste beschrijving klopt in ieder geval precies met het ziekteverloop.

In 3 jaar tijd is inmiddels bijna de hele plant besmet (beslaat een meter of 3, 4) en ik denk dan ook dat bestrijden weinig zin heeft. Zouden het uitnemen van zieke delen en bespuitingen met lavameel volgend jaar vanaf het begin van het groeiseizoen kunnen helpen? Wat is jouw mening daarover, Tuinprins?

Ik ben trouwens wel met Roelie eens dat water van boven valt nu eenmaal lastig weg te houden van planten; omdat ik weet dat het schimmel-bevorderend kan werken als je 's avonds planten afsproeit of over hun kopjes water geeft, geef ik altijd 's morgens al water bij de voeten van de planten. En er valt steeds meer water, dus ik ben benieuwd wat ons nog meer te wachten staat aan schimmels e.d..
donderdag 7 september 2017 - 11:25
Tuinprins

Tuinprins

Vaak is het zo dat als een schimmel in de planten zit of de schimmelsporen in de buurt van de plant in kwestie zitten, de kans van herbesmetting redelijk groot is. Of lavameel een effectief middel is tegen deze bladvlekkenziekte of de plant er minder gevoelig voor maakt, is iets wat ik niet zou weten. Idem dito voor het snoeien van de plant. Het probleem is dat je schimmelsporen doorgaans met het blote oog niet kan zien. Ze kunnen dus ook zitten op delen van de plant die schijnbaar niet aangetast zijn.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 7 september 2017 - 11:49
satomi

Satomi

Tja, dat is natuurlijk zo. En aangezien ik zelf niet veel kan doen wegens lichamelijke moeilijkheden gaan we de plant maar verwijderen.

Heb je misschien nog een leuk, niet al te gangbaar alternatief? Zo'n kale schuurmuur is ook maar niks.
donderdag 7 september 2017 - 12:00
Roeli

Roeli

Passiebloem ?
donderdag 7 september 2017 - 12:30
satomi

Satomi

Mooie plant, Roelie, maar die groeit me veel te snel
donderdag 7 september 2017 - 13:18
Roeli

Roeli

Gewoon afknippen waar je hem niet wilt hebben.
donderdag 7 september 2017 - 19:49
katrienvan49

Katrienvan49

Wat kan ik doen tegen de groene plekken, schimmel ??? , op de stam van mijn klimhortensia? Hij heeft bijna geen bladeren meer

Struiken & Bomen

vrijdag 29 juli 2022 - 17:10
WiPe

WiPe

Die plekken zijn korstmossen. Die zijn inschadelijk. De kans is veel groter dat de klimhortensia weinig blad heeft omwille van de droogte.
zaterdag 30 juli 2022 - 08:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon