menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Help wat "eet" onze haag op?

Ga naar meest recente reactie

Marliespl

Marliespl

Sinds een paar weken worden een groot aantal bladeren "opgegeten" Er ontstaan gaten in het blad en sommige bladeren zitten van de onderkant ook helemaal onder een soort van schimmel, tenminste daar lijkt het op.
Anders dan een paar spinnen kunnen we verder geen ongedierte ontdekken in de haag.

Spul tegen kevers ed en apart spul tegen luizen hebben we al geprobeerd, maar het lijkt niet echt te helpen..

Struiken & Bomen

zaterdag 2 september 2017 - 15:39
Marliespl

Marliespl

En nog een foto van de onderkant van een blad

Struiken & Bomen

zaterdag 2 september 2017 - 15:40
LT
zaterdag 2 september 2017 - 16:00
Tuinprins

Tuinprins

Geen spint maar 2 schimmelziektes: "powdery mildew" en hagelschotziekte.

Dat witte blad wordt veroorzaakt door "powdery mildew" . Dit is een schimmelziekte die vooral voorkomt bij de laurierkers als die flink wordt teruggesnoeid. Het jonge schot is zacht en daardoor extra vatbaar voor "powdery mildew". Het verspreidt zich door regen en water die op de bladeren komt. Hierdoor komen schimmelsporen vrij die dan weer andere bladeren kunnen aantasten. Bij een flinke aantasting krult het blad helemaal op of ziet er zeer misvormd uit. Tegen "powdery mildew" is weinig te doen maar als je volgend jaar maar beperkt snoeit dan kan het zijn dat je plant er weer goed uitziet.

Zie ook:

https://appeltern.nl/nl/veelgestelde_vragen/over_tuinieren/laurierkers_met_krullend_blad


Die gaten in het blad ziet er voor mij uit als hagelschotziekte, zo genoemd omdat het lijkt of iemand met een geweer een schot hagel op de plant heeft afgevuurd waardoor er allemaal blaadjes in het blad zitten. Hagelschotziekte is een schimmelziekte en de laurierkers is hier tamelijk gevoelig voor. De aanwezigheid van hagelschotziekte verschilt van jaar tot jaar dus de plant hoeft er volgend jaar geen last van te hebben

Zie ook:

https://appeltern.nl/nl/veelgestelde_vragen/over_tuinieren/hagelschot_in_laurierkershaag.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 2 september 2017 - 18:22
Marliespl

Marliespl

Bedankt voor de feedback! Hopen dat de haag volgend jaar weer helemaal de oude word, we zullen voorlopig even wat minder snoeien
zaterdag 2 september 2017 - 21:59
Dany

Dany

Tuinprins bedankt voor de info. Ik heb daar ook regelmatig last van (powdery mildew) na het snoeien mijn laurierkers en ik dacht altijd dat het meeldauw was maar zoals je zegt het volgend jaar komt het terug goed.
Kan je dat ook hebben op een krentenboompje als je hem kort snoeit?
zondag 3 september 2017 - 10:33
Tuinprins

Tuinprins

Het krentenboompje (Amelanchier soorten) heeft last van de gewone meeldauw. Het blad slaat wel wit uit maar dit wit is niet poederachtig zoals bij de laurierkers. De 'powdery mildew' van de laurierkers gaat niet over op de krentenboom. Krentenboompjes krijgen vooral meeldauw onder invloed van stress. Meestal is dit droogte maar kan ook andere oorzaken hebben. Overigens zit er tussen de verschillende Amelanchier soorten wel een verschil voor de gevoeligheid voor meeldauw. Bij Amelanchier alnifolia zie ik niet zo vaak meeldauw, bij Amelanchier lamarckii wel regelmatig.


Gegroet, de tuinprins
zondag 3 september 2017 - 11:02
Dany

Dany

Dan zal het hier wel door de droogte geweest zijn, bedankt voor de uitleg
zondag 3 september 2017 - 13:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon