menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Buxus nog te redden?

Ga naar meest recente reactie

Jeff79

Jeff79

Tijdje geleden is onze buxus bijna volledig weggevreten door buxusrupsen. Daarna hebben we hem besproeid en is hij even herkomen met nieuwe takjes maar sinds kort zijn de rupsen terug en dit keer is hij er erger aan toe.

Kan deze nog gered worden?
dinsdag 1 augustus 2017 - 20:37
Jeff79

Jeff79

Foto 1

Struiken & Bomen

dinsdag 1 augustus 2017 - 20:37
Jeff79

Jeff79

Foto 2

Struiken & Bomen

dinsdag 1 augustus 2017 - 20:37
leerling

Leerling

Hangt ervan af hoeveel gif je wil blijven spuiten en daarmee zowel je eigen gezondheid als die van het dierenleven in de buurt je om het hoekje wil brengen.
woensdag 2 augustus 2017 - 00:25
Tuinprins

Tuinprins

Ik ben van mening dat het geen nut heeft een plant in de tuin te hebben waar je met de vergifspuit bij moet gaan staan. Er zijn zoveel andere planten die je op die plek kunt zetten.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 2 augustus 2017 - 07:45
Jeff79

Jeff79

Zelf een andere boom of struik zetten is moeilijk en zal in overleg moeten met de huisbaas.

Zijn er geen alternatieven buiten gif? Hogedrukreiniger in combinatie met iets natuurlijk(er)?
woensdag 2 augustus 2017 - 09:27
Jeff79

Jeff79

Bedankt voor de reacties alvast.
woensdag 2 augustus 2017 - 09:27
leerling

Leerling

Handmatig de rupsen wegvangen.

Je kan volgend jaar proberen een nieuwe plaag te voorkomen door vanaf mei feromoonvallen te plaatsen, maar die zijn duur. Als er in de buurt nog buxus staat, zouden die buren daar hetzelfde moeten doen.

Best je huisbaas contacteren.
woensdag 2 augustus 2017 - 12:57
macbe01

Macbe01

Door wat opzoekwerk en experimenteren heb ik een oplossing gevonden voor de buxusrups.Men moet de buxus nog besproeien maar met iets dat niet milieubelastend is en geen kwaad doet aan mens en dier maar wel aan de buxusrups.Ik heb daar zelf goede resultaten mee.
dinsdag 15 augustus 2017 - 18:30
Tuinprins

Tuinprins

Dat is allang bekend! Is hier genoeg over te vinden op het forum.

Zie bijv.:

http://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/forum/4/tuinaanleg-onderhoud/63814/buxusmot-bestrijden-ervaringen-uitwisselen

Je zult dat een paar keer per jaar moeten doen omdat er meerdere generaties per jaar zijn. En dat ten eeuwige dagen want die buxusrups gaat uit onze contreien niet meer weg. Bovendien is er ook nog de buxusschimmel (Cylindrocladium) en daar is vooralsnog weinig tegen te doen.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 15 augustus 2017 - 19:05
macbe01

Macbe01

Mijn oplossing is nergens terug te vinden maar het is aan ieder zelf om een oplossing te zoeken.Ik heb heel goede resultaten met wat ik gebruik.
dinsdag 15 augustus 2017 - 20:22
Dany

Dany

Beste Macbe01,
Als je A zegt moet je ook B zeggen
dinsdag 15 augustus 2017 - 21:40
Dunya

Dunya

Het is nogal kleinzielig als je een methode hebt en ze niet wil delen. Wat doe je dan hier op het forum???
woensdag 16 augustus 2017 - 08:39
Roeli

Roeli

Of gebruik je misschien verboden middelen ?
donderdag 17 augustus 2017 - 15:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon