menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Druif, clematis of passiebloem ??

Ga naar meest recente reactie

Sonjasidoontje

Sonjasidoontje

Wat is de beste keus qua minst ziekte gevoelig om mijn schutting op de zon kant te Laten begroeien, een druif een clematis of een passiebloem.

Ik wil graag een vol begroeide schutting met het liefst zolang mogelijk blad. Hedera kan helaas niet meer.

Wie adviseert me? Alvast veel dank.
zondag 23 juli 2017 - 14:45
Roeli

Roeli

Volgens mij een passiebloem. Dan wel een winterharde, natuurlijk.
Met de zachte winters van de laatste tijd blijft er de hele winter wel blad aan de plant.
Maar waarom kan hedera niet meer ?
gr. Roeli
zondag 23 juli 2017 - 16:54
rivofa

Rivofa

U noemt wel 3 totaal verschillende planten. De passiebloem (passiflora caerulea is de meest winterharde) groeit elk jaar ongeveer 6 meter maar hij groeit nogal slordig, de bloemen zijn maar 1 dag mooi, daarna heb je van die gele schutblaadjes van waaruit de vruchten groeien, ze zijn eetbaar maar niet zoals de passievruchten die je in de winkel kan kopen.
Een druif, dan moet het een winterharde buitendruif zijn, best eentje die je niet moet krenten.
Clematissen zijn er in vele soorten en maten maar om een schutting te laten begroeien heb je er verschillende nodig, best kleinbloemigen (minder kans op ziektes, vooral de verwelkingsziekte)die lang bloeien oa de clematis étoile violette.
Alle drie hebben ze goede steun nodig en je moet de nieuwe scheuten in het groeiseizoen bijna elke dag goed vastmaken.
zondag 23 juli 2017 - 19:56
Sonjasidoontje

Sonjasidoontje

@ Roelie mijn man wil geen hedera meer.
@ Rivofa dank voor de heldere uitleg. Het klopt het zijn idd verschillende soorten, maar deze vind ik wel leuk. Ik kom er maar njet uit...heb totaal geen groene vingers of verstand er van.. en niemand in mijn omgeving die me kan helpen. Ik wil gewoon een leuke klimmer die geen ziektes krijgt en die redelijk snel mijn kale schutting weer bedekt.
dinsdag 25 juli 2017 - 06:39
rivofa

Rivofa

Als je schutting niet al te zonnig is dan kan je een klimhortensia overwegen.
dinsdag 25 juli 2017 - 09:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon