menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Cipres

Ga naar meest recente reactie

Kruit

Kruit

Ik heb een cipres vanongeveer 5meter.
Hij staat nu ongeveer 8 jaar in de tuin en begint nu bruin te worden van binnen met een soort zanderige schimmel. Dit loopt tot ongeveer twee meter van onder naar boven. Moet ik deze takken tot de stam verwijderen of is er een andere oplossing.
Hoop dat iemand mij hier in kan adviseren

Vriendelijke groet
Weiko

Struiken & Bomen

donderdag 6 juli 2017 - 10:51
Tuinprins

Tuinprins

Kun je een betere foto maken van die 'zanderige schimmel' ?

Coniferen met een dichte groei zoals die op bovenstaande foto worden van binnen altijd bruin vanwege het gebrek aan licht. Zolang de takken aan de buitenkant maar niet bruin worden lijkt mij dat er weinig aan de hand is (afgezien van die 'zanderige schimmel' dan).


Gegroet, de tuinprins
donderdag 6 juli 2017 - 19:09
Kruit

Kruit

Bedankt voor de reactie tuinprins. Zal proberen een betere foto te maken????

Struiken & Bomen

vrijdag 7 juli 2017 - 08:20
Tuinprins

Tuinprins

Foto is niet al te duidelijk maar ik vermoed dat er luizen in de conifeer hebben gezeten. Luizen produceren een plakkerig goedje dat honingdauw wordt genoemd. Op honingdauw groeit gemakkelijk een zwarte schimmel. Als de honingdauw na verloop van tijd indroogt blijft er een zwart laagje achter. Ik vermoed dat dat is wat we hier op de foto zien.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 11 juli 2017 - 07:01
Kruit

Kruit

Ik Denk dat u daar gelijk in heeft.
Had in het voorjaar veel bijen/ wespen in de boom. . Gaat dit over of kan ik hier wat aan doen

Alvast hartelijk dank.
woensdag 12 juli 2017 - 10:20
WiPe

WiPe

Bijen zijn stuifmeel- en nectarverzamelaars die bij coniferen niks kunnen vinden. Wespen daarentegen zijn suikerverzamelaars; die suikers gaan ze zoeken bij bv fruit, of rechtstreeks, aan onze tafels (confituur, limonade, fruitsap en alle andere zaken die vol suiker zitten.) Je zou kunnen veronderstellen dat die wespen op de honingdauw afkomen en die verzamelen;
In het voorjaar zijn er nauwelijks wespen te vinden, net omdat die vooral suikers verzamelen die vooral in de zomer en het najaar volop te vinden zijn.
Het lijkt me dus sterk dat een van die twee in het voorjaar op de boom zou gezeten hebben.

De kans is groter dat het om solitiaire bijen gaat, en die geven geen problemen voor mensen, ic die steken niet. Vermoedelijk kwamen die op de honingdauw af. Nu dat probleem over is, ga je ook geen solitaire wespen meer vinden.
woensdag 12 juli 2017 - 11:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon