menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pruimenboom

Ga naar meest recente reactie

brouwerke

Tekst aangepast

Brouwerke

Ik had een pruimenboom staan van een heel oud ras. Kleine bijna ronde bruin rode vruchten 3cm met min of meer bruin vruchtvlees. De boom maakte de laatste 3 jaar minder en minder knoppen en vorig jaar waren alle takken dood.
In 2010 of 2011 had ik confituur gemaakt en alle pitten in de compostton gedropt. Heel veel van die pitten zijn het jaar nadien uitgekomen en de mooiste had ik een plaatsje gegeven op een zonnig plekje enkele meter naast de toen nog bestaande boom.
Het jaar nadien per ongeluk met de haagschaar de top volledig weg met als gevolg dat de boom nu 3 stammen heeft.
Ik heb ondertussen de boom elk jaar laag gesnoeid en de laatste 2 jaar de bovenste takken horizontaal aangebonden.
Nu is mijn vraag wanneer mag ik de eerste bloemen en vruchten verwachten.
donderdag 6 juli 2017 - 08:35
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Je pruimenboom is volgens mij Prunus cerasifera (kerspruim of kroosjespruim).
Normaal zou die na een jaar of vijf stilletjesaan moeten gaan bloemen, maar ik durf niet zeggen wat het effect van die snoei op de bloei is.
donderdag 6 juli 2017 - 17:27
Tuinprins

Tuinprins

Bloeit een zaailing van Prunus cerasifera al na 5 jaar? Ik denk dat je daar een aantal jaren bij moet optellen.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 6 juli 2017 - 19:19
brouwerke

Tekst aangepast

Brouwerke

Ik heb Prunus cerasifera gegoogeld maar dat is niet de soort pruim die ik heb. De vruchtzetting is helemaal anders meer zoals een gewone pruim.

Hier lijkt ze heel sterk op
https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=2qHXAxGm&id=53D5DC2185155D7760B5C158FA491EA117253F6A&thid=OIP.2qHXAxGmEIYgG2Ix0_ZtTAEeDa&q=pruim&simid=608040329881059582&selectedIndex=2
zaterdag 8 juli 2017 - 09:10
brouwerke

Brouwerke

Is er dan niemand die uit een pit van een vrucht een boom heeft kunnen kweken?
zaterdag 22 juli 2017 - 08:21
sugar

Sugar

Ik denk dat de meeste mensen dat overlaten aan veredelaars. Goede pruimenrassen veredelen (met goede ziekteresistentie, goede smaak, stevige vruchten) vraagt jarenlange selectie uit honderden of duizenden zaailingen.
De kans dat jouw zaailing een echt goede pruim gaat opleveren is miniem.en de kans dat ze als twee druppels water gaat lijken op de oude pruim is bijna even klein
Het is makkelijker om een bestaande boom te enten.
zaterdag 22 juli 2017 - 09:32
Roeli

Roeli

Maar als het lukt, is het toch leuk.
zaterdag 22 juli 2017 - 15:08
brouwerke

Brouwerke

Oei, dat wist ik niet, ik heb ooit ergens gelezen dat het met een perzik altijd lukt daarom dacht ik de het met een pruim ook zou gaan.
We zien wel wat er van komt
maandag 24 juli 2017 - 08:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon