menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Notenboom met te dunne stam...

Ga naar meest recente reactie

Wimsomnia

Tekst aangepast

Wimsomnia

Hoi,

Vorig jaar heb ik een Notenboompje "gered" door het te verplanten. Het was spontaan beginnen groeien achteraan in de tuin maar had daar zéér weinig licht: het stond onder grote berken en dan nog eens in de schaduw van een hazelaar. Ik verplantte het dus naar een perkje vlak bij ons terras waar vroeger al een grote Notenboom had gestaan. Nu, door zo "in 't donker" te hebben gestaan en naar 't licht te moeten zoeken, is de stam van 't boompje veel te dun in verhouding tot z'n lengte.Nu is m'n(misschien rare) vraag: bestaat er een middel om een boompje een dikkere stam te doen krijgen?

Ooit moet die steunpaal toch eens verdwijnen... Bijvoorbeeld door een bepaalde meststof meer voeding sturen naar schors in plaats van de bladeren? Ik weet niet of het kan of bestaat maar misschien hebben jullie een oplossing.

Alvast bedankt voor elke reactie!

Struiken & Bomen

zaterdag 1 juli 2017 - 20:41
WiPe

WiPe

Snoei die lange zijtak langs rechts weg. Op die manier krijg je een mooie rechte stam. maar het zal er ook voor zorgen dat de boom minder zwaar is in de top en beter zal blijven recht staan.
En dan het allerbelangrijkste: maak die boom los van die paal. Wanneer je een boom zo strak vast zet, heeft die het absoluut niet nodig om een dikkere stam te maken. Dan kan die volop investeren in een kruin, zonder dat er moet geïnvesteerd worden in een dikkere stam.
zaterdag 1 juli 2017 - 21:09
Wimsomnia

Wimsomnia

Ja, ik was ondertussen al door iemand overtuigd om die paal weg te halen en te vervangen door 2 of 3 kleinere.

De boom had bij verplanting slechts 1 lange peenwortel en geen zijwortels van betekenis.
Daarom is volgens mij een verankering toch nog nodig.

Of zou de periode maart 2016 tot nu lang genoeg zijn geweest om wat andere (haar)wortels te hebben ontwikkelen?
zaterdag 1 juli 2017 - 21:45
Wimsomnia

Wimsomnia

Heb hem eens los gemaakt van die paal, dat is me toch wat té scheef om nu al met die kleine paaltjes te werken.....

Struiken & Bomen

zaterdag 1 juli 2017 - 22:21
Tuinprins

Tuinprins

Zoals op de eerste foto is het m.i. goed. Laat die boompaal er minimaal 2 jaar bij staan en je hebt een boom met een mooie rechte stam. Niet te veel aan snoeien want de zijtakken moeten zorgen voor het dikken van de stam. Het enige waar je op moet letten is dat de boom niet gaat schuren aan de paal want dat leidt gemakkelijk tot beschadiging van de bast.


Gegroet, de tuinprins
zondag 2 juli 2017 - 07:12
WiPe

WiPe

Als je die zijtak er niet afhaalt, wordt die steds groter; Je zou het wegsnoeien kunnen uitstellen door de einknop weg te knippen, zodat die tegen gehouden wordt in de groei. Dat maakt het makkelijker om die er achteraf uit te halen. Maar ik zou hem zonder twijfel nu al weg halen.
zondag 2 juli 2017 - 08:30
Wimsomnia

Wimsomnia

Op de laatste foto is die tak er al af......
zondag 2 juli 2017 - 16:30
WiPe

WiPe

Had ik niet gezien
maandag 3 juli 2017 - 00:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon