menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snoeien

Ga naar meest recente reactie

Willy Nijhoff

Willy Nijhoff

Mijn Ginkgo Bilbao groeit een beetje uit zijn voegen en wordt iel en hoog.
Hoe kan ik dit boompje het beste snoeien zodat er wat model in komt.

Struiken & Bomen

vrijdag 12 mei 2017 - 20:27
WiPe

WiPe

Dat is een jonge boom die nog volop de hoogte in gaat. Dat wordt een grote boom, die langzaamaan een meer dichte kruin zal vormen.

Als je een Ginkgo wil die niet al te groot wordt, zal je een ge-ente boom moeten planten die geselecteerd is op het feit dat die minder groot wordt.
zaterdag 13 mei 2017 - 09:11
Willy Nijhoff

Willy Nijhoff

Dank je wel. Jammer dat er verder niets aan te doen is. Hij staat hier al een aantal jaren.
Zoals je het nu beschrijft zal hij daar weg moeten, want een grote boom past daar niet.
Vandaar mijn vraag of er iets aan het model te doen is om hem compacter te maken.
zaterdag 13 mei 2017 - 10:29
WiPe

WiPe

Ginkgo reageert daar slecht op. Je ziet die ook niet als bonsai, toch een teken dat die lastig in te perken zijn.
zaterdag 13 mei 2017 - 11:43
sophora

Sophora

Willy,

Ik heb een treur ginkgo en ik snoei daar regelmatig aan. Ginkgo is een heel sterke boom en er moet al veel gebeuren voor hij dood gaat.

Het is ook een hele karwei die boom uit te doen. Moest hij van mij zijn ik zou hem snoeien zoals aangeduid op de foto. De zij twijg zou ik dan met een bamboe stokje naar de hoogte leiden zodat hij de verlenging van de stam vormt.Dan is hij al een heel stuk kleiner.

Lukt dat niet dan is het nog altijd tijd om hem uit te doen.

sophora

Struiken & Bomen

zaterdag 13 mei 2017 - 13:31
Marei

Marei

Hier heb ik ook een Ginkgo staan op een kleine plek waar 'ie niet groot kan en mag worden. Dus heb ik er de top uitgehaald, jaren geleden al. De zijtakken heb ik ingekort en maak zodoende dus een zuil vorm in de boom. Jaarlijks kort ik hem 's zomers in en hou hem zo mooi in vorm.
Niet bang zijn, uithalen kan altijd nog.
Marei

Struiken & Bomen

zaterdag 13 mei 2017 - 17:47
sophora

Sophora

Marei, wij zijn vrouwen dus planttrekkers!!!!
zaterdag 13 mei 2017 - 19:00
WiPe

WiPe

Laten we het er op houden dat als de boom op termijn toch gekapt moet worden, je nauwelijks iets verkeerd kan doen omdat het uiteindelijk het definitieve einde uitstelt. Als het de bedoeling is om de boom duurzaam te behouden, dan heb ik een aantal argumenten waarom je dat beter niet doet.
zaterdag 13 mei 2017 - 20:22
Willy Nijhoff

Willy Nijhoff

Marei, ik ga jouw raad opvolgen, net wat je zegt: uithalen kan altijd nog.
Op hoop van zegen.
zaterdag 13 mei 2017 - 20:33
Marei

Marei

Sophora weet, net als ik, ook wel wat ze doet! Trouwens, wat denk je van de Ginkgo biloba 'Troll', hier in herfsttooi......die kun je altijd nog aanschaffen als het snoeien van jouw Ginkgo mislukt.....

Struiken & Bomen

zaterdag 13 mei 2017 - 20:39
Tuinprins

Tuinprins

Ginkgo verdraagt snoei prima en die kun je dus goed in de hand houden. Probleem bij bovenstaande Ginkgo is dat de plant dicht bij de verharding staat en op termijn met zijn wortels de bestrating zal 'optillen'.


Gegroet, de tuinprins
zondag 14 mei 2017 - 06:18
Carib

Carib

Wat me opvalt is het verschil in de verhalen over de snoei van Ginkgo's. Op internet vind je overal de waarschuwing dat Ginkgo's moeilijk te snoeien zijn en dan met name de waarschuwing dat ingekorte takken vervolgens afsterven. Opkronen door jonge takken weg te nemen is geen probleem. Ik heb zelf een Ginkgo en die heeft plaats genoeg om natuurlijk uit te groeien, dus behalve opkronen hoeft daar niks aan te gebeuren. Wat ik me nu afvraag, als ik de foto's zie, hoe de waarschuwingen op internet samen kunnen gaan met die tot zuil gesnoeide Ginkgo's? Die takken zijn toch ingekort, neem ik aan? Overigens ken ik meerdere voorbeelden van Ginkgo's waar de kop uit zijn gehaald, maar persoonlijk zou ik dan kiezen voor rooien. Maar dat is een kwestie van persoonlijke smaak en daar valt niet over te twisten
zondag 14 mei 2017 - 13:03
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Er is een verschil tussen snoei verdragen en goed reageren op snoei. De boom zal er niet van dood gaan. In die zin reageert die goed, maar je krijgt taksterfte, inrottende snoeiwonden en afstervende kroondelen.
Wanneer je die zuilvormig gesnoeide ginkgo opnieuw laat doorgroeien, krijg je steil rechtopgaande takken die bijna allemaal ingegroeide schors in de takverbinding zullen hebben, waardoor die op termijn weer makkelijk zullen uitscheuren. Op lange termijn is dat mijn inziens geen duurzame oplossing.
Je kan dan beter een klein blijvende selectie aanplanten, de keuze is erg groot. Maar een vrij uitgroeiende ginkgo wordt een flinke boom. En dat lijkt me in deze situatie niet de beste keuze

Struiken & Bomen

zondag 14 mei 2017 - 17:37
Marei

Tekst aangepast

Marei

Willy, onze Ginkgo wordt hier al sinds 2005 gesnoeid in zuilvorm.....elk jaar weer, zonder taksterfte natuurlijk!
Ik heb het afgekeken bij een tuin in Breda......die van Rein ten Klooster.........daar stond 'ie er nóg mooier gesnoeid bij dan hier! Laat je dus niet bang maken, ze zeggen maar wat.......en praten elkaar na, men zet op google wat men maar wil!
Eigen ervaring, dat weet ik zo langzamerhand wel, is de beste leerschool.
zondag 14 mei 2017 - 20:51
WiPe

WiPe

ze zeggen maar wat


Je meent het???
zondag 14 mei 2017 - 21:35
sophora

Sophora

Die is er ook niet dood van gegaan.

Maar Willy, daar is het wel een beetje laat voor om er een bonsai van te maken.

Struiken & Bomen

zondag 14 mei 2017 - 22:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon