menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Leiboom beuk aangetast door beukenbladluis

Ga naar meest recente reactie

Lorogo

Lorogo

Beste forumleden,
Deze lei beuk is aangeplant in het najaar van 2015.
Vorig jaar was hij zwaar aangetast door de beukenblad luis.
Op advies heb ik hem 2 keer behandeld met For-Insect.
De foto is vandaag genomen na besproeiing met Edialux
Insecticide 10ME.

Wat denken jullie over zijn toestand? Als ik kijk naar zijn soortgenoten
dan staan die al mooi in blad.

Alvast bedankt,
Lorogo

Struiken & Bomen

woensdag 10 mei 2017 - 12:02
Polplastron

Polplastron

Hier staan nog verschillende beuken zonder blad; geduld hebben is een mooie zaak.
Op je, vrij wazige, foto kan ik niet zien hoe de knoppen er aan toe zijn natuurlijk ...

Wat die beukenluis betreft: zonder bestrijding overleeft zo'n beuk dat ook perfect hoor en zonder zichtbare schade. Binnenkort is het trouwens snoeitijd en dan snoei je meteen 80% van die luizen mee weg. Laat de rest ook maar rustig zitten; de vogels zullen je dankbaar zijn (en jij na een paar weekjes ook de vogels!)

Grts,
Pol
woensdag 10 mei 2017 - 15:31
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Ik denk op de foto duidelijk grotere knoppen te zien dus de beuk leeft m.i. nog gewoon.

Beuken worden vermeerderd door zaaien. Je krijgt hierdoor een natuurlijke variabiliteit die o.m. tot uiting komt in het feit dat de planten niet allemaal op hetzelfde moment in het blad komen.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 10 mei 2017 - 20:36
Lorogo

Lorogo

Beste Polplastron en Tuinprins,

Dit jaar ben ik bijzonder waakzaam en ongerust wat die beukenkluis betreft, na wat ik vorig jaar ervaren heb. Toen heeft dat beestje alle blaadjes aangetast, (zie foto) en leek het alsof het jonge boompje vroegtijdig de geest had gegeven. Ik heb hem toen 2 maal behandeld met For-Insect maar waarschijnlijk te laat. Natuurlijke vijanden o.a. vogels, die hebben toen toch niet zo goed hun best gedaan.

Met vriendelijke groet,
Lorogo

Struiken & Bomen

donderdag 11 mei 2017 - 09:53
Tuinprins

Tuinprins

Dat bruine blad lijkt mij niet het gevolg van een flinke beukenbladluis aantasting. Ik denk eerder dat de beuk moeite heeft met aanslaan/hergroei. Meestal wordt zoiets veroorzaakt door problemen met de wortels (te kleine kluit, te natte standplaats, te veel water gegeven, verplantingsshock etc.). Dit zou ook kunnen verklaren waarom de beuk nu moeite heeft om in het blad te komen.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 11 mei 2017 - 20:28
WiPe

WiPe

Tuinprins, je vergeet te diep planten. Het zou me niks verbazen moest deze bomen te diep staan. De bovenste wortels mogen maar net onder de grond zitten. 5 cm onder de grond is al te diep.

Die bruine randen zijn een manier van de boom om zijn bladoppervlak te verkleinen, een reactie op wortelsterfte of droogte.
donderdag 11 mei 2017 - 20:44
Tuinprins

Tuinprins

Je hebt gelijk, te diep planten is een veel gemaakte fout.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 12 mei 2017 - 06:00
Lorogo

Lorogo

Ik heb deze boom niet zelf geplant, dat is het werk van een professionele tuinman. Het soort bodem: lichte zandgrond, eerder te droog dan te nat. De verdorde bladeren zaten wel degelijk vol witte 'stippen'. Wij hebben vorig jaar raad gevraagd aan een lerares (foto getoond) van de tuinbouwschool in Mechelen, volgens haar: beukenbladluis.

Met vriendelijke groeten,
Lorogo
vrijdag 12 mei 2017 - 09:28
Carib

Carib

Het een sluit het ander niet uit. Pas geplante beuken zijn, net als veel andere jonge of verplante struiken, in stress en zijn dan veel gevoeliger voor aantastingen. Het is dus een kip en ei-verhaal. De plant had het al moeilijk en toen kwamen de luizen er ook nog bij. Als ik naar het blad kijk dan denk ik ook niet aan luizen maar aan een boom die het heel moeilijk heeft. En als die boom nu nog niet is uitgelopen of heel dikke knoppen heeft, dan vrees ik het ergste. Krab anders even met je nagel aan de bast. Als er groen onder zit, is er nog hoop.
vrijdag 12 mei 2017 - 15:21
Lorogo

Lorogo

Hallo Carib,
Zo zien de knoppen er vandaag uit.

Met vriendelijke groet,
Lorogo

Struiken & Bomen

vrijdag 12 mei 2017 - 15:36
Carib

Carib

Zien er niet uit of ze al schuiven. Heb je de krabtest al gedaan?
vrijdag 12 mei 2017 - 19:57
leerling

Leerling

We hadden na de recentste aanplant van beukenhaag een paar planten die het niet gehaald hebben. Die knoppen zagen er echt dood uit: wat verschrompeld, hol en donkerder bruin. De jouwe zien er mij nog niet dood uit. Ik zou ze nog niet opgeven.

Voor de rest ben ik het eens met de anderen: de bruingerande bladeren zijn geen gevolg van bladluis.

En uit eigen ervaring met een tuin waar een deel beukenhaag wel en een ander niet bespoten werd (de haag die niet bespoten werd lag aan de moestuin, de andere aan de voortuin), kan ik alleen maar aanbevelen om niet te behandelen. De niet-behandelde haag had het derde jaar geen last meer van luizen. De wel-behandelde bleef last hebben tot een paar jaar nadat ze laatst bespoten was.

Ik vermoed dat je door het spuiten ook de insecten die bladluizen op het menu hebben staan het hoekje om helpt. En je hebt altijd minder jagers dan prooien. Die laatste kunnen zich dus ook sneller terug vermeerderen.
Het meeste spuitspul is ook behoorlijk giftig voor bijen, hommels en andere beestjes die we echt wel nodig hebben. Sommige gifcontainers hebben teksten die neerkomen op "niet spuiten op tijden dat bijen rondvliegen", maar dat is onzin. Dat gif is een paar uur later niet minder dodelijk.

Zoals Polplastron al schreef:
zonder bestrijding overleeft zo'n beuk dat ook perfect hoor en zonder zichtbare schade. Binnenkort is het trouwens snoeitijd en dan snoei je meteen 80% van die luizen mee weg.

En ook dat komt overeen met mijn ervaring. Zelfs toen de beukenhaag in onze vorige tuin onder de bladluis zat, zaten die beestjes in de eerste plaats aan de onderkant van het jonge blad. Verder merkte je daar zo goed als niets van. Als de buurvrouw er ons niet had op gewezen, hadden we het misschien niet eens gemerkt.
(Je kan je afvragen in hoeverre de chemische industrie ons geconditioneerd heeft om te geloven dat een perfecte tuin insect- en onkruidvrij moet zijn.)

Als je vindt dat het echt de spuigaten uitloopt, en je echt schade ziet, kun je er met de tuinslang eens stevig tegen aangaan. (Dat zal je dan wel een aantal keer willen herhalen.) Ook dan ga je de jagertjes mee wegspoelen. Maar je spaart tenminste de insecten die ook in de buurt komen en die je eigenlijk (hoop ik) niet wil treffen.


zaterdag 13 mei 2017 - 00:01
WiPe

WiPe

Ik heb deze boom niet zelf geplant, dat is het werk van een professionele tuinman.


Ik wil geen afbraak doen aan de kwaliteiten van je tuinman. Maar het feit dat hij een professional is, betekent nog niet dat hij onfeilbaar is. Ik moet in alle nederigheid toegeven dat ik zelf ook al bomen te diep heb geplant. En hoewel ik dat ooit geleerd heb dat dat niet goed is, ben ik zelf ook door schade en schande wijzer moeten worden.
Je kan best eens kijken hoe die de bovenste wortels onder de grond zitten. Ofwel sluit je een van de belangrijkste oorzaken van slecht aanslaan met weinig moeite uit, ofwel heb je de oorzaak en kan je voorkomen dat de bomen helemaal afsterven.
zaterdag 13 mei 2017 - 09:17
Lorogo

Lorogo

Hallo iedereen,
Alvast bedankt voor de reacties.
ik heb de krabtest niet gedaan, maar onderaan de stam, verschijnen er minuscule blaadjes, bewijs dat er nog leven is.
Aan leerling: ik ga volledig akkoord met jou, dat we zoveel mogelijk chemische bestrijdingsmiddelen moeten vermijden. Ook ik maak mij zorgen over wat er met o.a.de bijen en andere insecten die voor bestuiving zorgen aan de hand is.
Aan WiPe: goed idee 'k zal eens kijken hoe diep de wortels onder de grond zitten.
Stel dat hij te diep geplant is, kan ik daar nu nog wat aan doen?

Vriendelijke groet,
Lorogo
zaterdag 13 mei 2017 - 09:41
WiPe

WiPe

Mijn ervaring is dat je bomen die te diep geplant staan, niet meer kan herplanten, omdat een deel van de wortels is afgestorven en de nieuwe wortels erg kwetsbaar zijn en bij het herplanten gemakkelijk verloren gaan. Je kan dan best een drainagebuis rond de kluit ingraven. Als beide einden dan boven steken kan er lucht aan de wortels.en kan de boom zich herpakken.
zaterdag 13 mei 2017 - 09:57
Lorogo

Lorogo

Ik ben gaan kijken naar de plantdiepte van de beuk (zie foto).
Meer dan 15 cm voor ik wat zie dat wortels van de boom zouden kunnen zijn.

Struiken & Bomen

zaterdag 13 mei 2017 - 10:31
WiPe

WiPe

Dan krijg je wortelsterfte, wat gepaard gaat met verdroging van het blad (bruine randen) aantastingen wegens een verminderde weerstand en slecht uitlopen van het blad.
Een drainagebuis voor de beluchting kan al iets betekenen. Maar dit is een fout die gemaakt is door degene die de boom aangeplant heeft.
zaterdag 13 mei 2017 - 11:40
Lorogo

Lorogo

Erg bedankt WiPe.
Zijn we het erover eens dat het aanplanten, aan de basis ligt van de problemen?
In dat geval kan ik er de tuinman op aanspreken. Hij was de eerste waar ik te rade ging, en volgens hem was de beukenbladluis de schuldige.

Met vriendelijke groeten,
Lorogo
zondag 14 mei 2017 - 08:59
WiPe

WiPe

Ik zou hem daar zeker op aanspreken.
zondag 14 mei 2017 - 10:01
Lorogo

Lorogo

Drainagebuis, hoe moet ik mij dat voorstellen? Ik heb het even opgezocht, worden gebruikt om water af te voeren. Als ik zulke flexibele buis rond de wortelkluit ingraaf op een diepte van +_ 20 cm, de uiteinden bovengronds laat uitsteken, ben ik dan goed bezig?
Hoe komt er dan zuurstof bij de wortels? Moet ik op zoek naar geperforeerde buizen?

Dank bij voorbaat en vriendelijke groeten,
Lorogo
zondag 14 mei 2017 - 10:49
WiPe

WiPe

Drainagebuizen zijn geperforeerd. Als de twee uiteinden bovensteken, is dat voldoende. Veel lucht moet daar niet door passeren. Bomen hebben aan hun wortels wel lucht nodig, maar dat moet geen grote hoeveelheid zijn. Zo alng als die gemakkelijk bereikbaar is, is dat snel voldoende.
zondag 14 mei 2017 - 17:33
sugar

Sugar

15 cm te diep geplant? Wow, dat is iemand die er zich snel van af heeft willen maken. Ofwel op een maandagmorgen geplant.
zondag 14 mei 2017 - 21:43
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Niet per sé. ik heb ooit meegemaakt dat een leilinde in een perfect, strak aangelegde tuin het niet deed, en vervangen werd; en opnieuw en opnieuw. Tot de oudste bomen een stamomtrek hadden van minstens veertig cm en er eentje nog altijd pas geplant was.
Daar waren al allerhande onderzoeken gebeurd om uit te zoeken wat er aan de hand was. Veel geld uitgegeven voor nop. En dan ben ik eens gaan kijken, heb naar de wortels gegraven en heb ik onmiddellijk gezien dat die te diep geplant was.
De reden was even stom als simpel. De leilinden werden perfect geplant: alle onderste takken op een lijn. Dat zag er goed uit, alleen begonnen niet al die onderste takken op exact dezelfde hoogte. En dus was er eentje die te diep zat. Stom genoeg was de vervanger er iedere keer eentje waarvan de onderste takken ruim hoog zaten. En dus gingen die een na een dood. De aannemer wou dat echt wel goed doen, was ook een bedrijf met een grote naam. Maar de werknemers wisten niet beter dan dat ze er vooral moesten op letten dat de onderste takken op de juiste hoogte zouden uitkomen.
Zowel aannemer als tuinarchitect en nog een paar andere stropdassen stonden met het schaamrood op de wangen. Klant boos en ik werd achteraf nooit meer gevraagd door dat bedrijf.
zondag 14 mei 2017 - 23:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon