menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bladval bij Ilex Crenata Blondie in pot

Ga naar meest recente reactie

Lorogo

Tekst aangepast

Lorogo

Hallo,
Ik heb enkele weken geleden 2 van deze planden in pot gekocht ter vervanging van buxus.
Nu stel ik vast dat ze heel veel blad verliezen, de een nog meer dan de andere, ze staan enkele meters van elkaar op het terras. Het is de bedoeling ze in pot te houden. We geven ze leidingwater. Ondertussen weet ik dat ze niet van kalk houden.
Iemand een idee wat er fout gaat?
Dank bij voorbaat.
Met vriendelijke groet,
Lorogo
dinsdag 9 mei 2017 - 08:20
satomi

Satomi

Met een foto wordt vaak veel meer duidelijk.
dinsdag 9 mei 2017 - 14:55
Tuinprins

Tuinprins

Kan zijn dat de plant last heeft gehad van de late nachtvorst van een paar weken geleden en nu het bevroren blad laat vallen.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 9 mei 2017 - 20:28
Lorogo

Lorogo

Hallo Satomi,

Ziehier de foto.

Struiken & Bomen

woensdag 10 mei 2017 - 12:27
satomi

Tekst aangepast

Satomi

Vorstschade, zoals Tuinprins oppert, is heel goed mogelijk. Ik neem aan dat de planten uit een kas, tuincentrum of iets dergelijks komen.

Dat blad is dan nog niet helemaal afgehard tegen kou en als er dan een flink nachtvorst overheen gaat krijgt zo'n plant een flinke klap.

Hoe zien de wortels eruit?
donderdag 11 mei 2017 - 13:36
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Komt nog eens bij dat de planten in tuincentra vaak uit kwekerijen in Zuid-Europa komen, met de koude nachten die we recent gehad hebben is de temperatuurschok nog eens groter.
donderdag 11 mei 2017 - 14:16
Lorogo

Lorogo

Ik hoop dat jullie gelijk hebben en dat de schade het gevolg is van de lage temperaturen en de overgang van tuincentrum naar buiten standplaats.
En dat ze mooi herstellen van deze schade, het was tenslotte de bedoeling de buxusen te vervangen door planten die minder problemen zouden opleveren. Door de problemen met de buxusmot zijn deze planten een (duur) alternatief.

Met vriendelijke groeten,
Lorogo
donderdag 11 mei 2017 - 19:38
satomi

Satomi

Had je ze uit de volle grond gekocht dan had je daar minder last van gehad. Komt nog bij dat bij een kweker de planten vaak toch wat goedkoper dan in een tuincentrum.
vrijdag 12 mei 2017 - 13:35
Lorogo

Lorogo

Hallo Satomi,
Het is wel de bedoeling ze als potplanten te houden op het terras.
vrijdag 12 mei 2017 - 13:46
satomi

Satomi

Maar dat maakt niets uit. Planten die je uit de volle grond koopt staan het hele jaar buiten en zijn dus al goed afgehard. Of je ze nu in een pot wil zetten of niet. Bij kwekers zijn meestal verschillende maten te koop en daar zal allicht ook het juiste formaat voor jouw potten bij zijn.
vrijdag 12 mei 2017 - 13:52
Lorogo

Lorogo

Bedankt Satomi,
Zal er in de toekomst rekening mee houden.
vrijdag 12 mei 2017 - 19:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon