menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Treurwilg gesnoeid

Ga naar meest recente reactie

Jvanbeek

Jvanbeek

Graag hadden wij raad gevraagd inzake onze treurwilg. Wij hebben een prachtige 9-jarige treurwilg in onze tuin staan, de boom werd nooit gesnoeid daar we gelezen hadden dat dit erg slecht is voor treurwilgen (verknotting ...). Vandaag hadden we iemand laten komen om onze haag te scheren, blijkbaar heeft dit individu het geniale idee gehad om ongevraagd ook onze treurwilg te snoeien (zie bijgevoegde foto) zodat we gemakkelijker ons gras konden maaien ...

Op een hoogte van ongeveer 1,5 meter heeft hij alle takken en twijgen weggesnoeid, daarbij werden ook dikkere takken afgezaagd. Kan er iemand ons zeggen wat het resultaat van dit alles gaat zijn op langere termijn, op het internet vonden we al allerlei horrorverhalen terug dat een treurwilg daar nooit meer van herstelt, dat het een nest van takken gaat worden, dat de dikkere takken gaan inrotten en dat de mooie uitlopers/twijgen die sierlijk tot op de grond hingen nooit meer terugkomen. Klopt dit want dat zou voor ons de ramp helemaal compleet maken

Moeten we maatregelen treffen om het inrotten van de dikkere takken die afgezaagd werden te voorkomen?

Met vriendelijke groeten.

Struiken & Bomen

maandag 20 maart 2017 - 18:28
Jvanbeek

Jvanbeek

Eén van de afgezaagde takken.

Struiken & Bomen

maandag 20 maart 2017 - 18:29
sugar

Sugar

Dat is echt een mishandeling van die boom, een prutser.
Zo'n grote snoeiwonden, dat geeft in ieder geval risico op inrottten, en je gaat op die tak ook en wildgroei aan nieuwe scheuten krijgen, denk ik
maandag 20 maart 2017 - 19:37
deHaan

DeHaan

Graag een foto waar alle takken opstaan, zodat er meer overzicht is.
maandag 20 maart 2017 - 21:09
Jvanbeek

Jvanbeek

Geeft deze foto een beter beeld?

Struiken & Bomen

dinsdag 21 maart 2017 - 09:55
c j de k

C j de k

lijkt mij idd een prutser die daar bezig is geweest , beste maar snel de wonden behandelen en die prutser niet betalen.
Die mooie boom is naar de vaantjes , tenminste het mooiste is er af .
dinsdag 21 maart 2017 - 12:14
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Wat gebeurd is, was niet nodig, maar paniek zaaien is ook niet nodig .

CJdeK, die wonde hoeft niet behandeld te worden, de boom doet dat zelf wel.

Bovendien kan ik op die foto niet uitmaken hoe dik of dun die tak wel is die afgezaagd is, misschien valt het allemaal wel mee.

Ik heb al treurwilgen gezien die veel erger mishandeld waren. Ik heb ooit één gezien die zo gesnoeid was dat enkel de stam nog over bleef, enkele jaren later stond die terug in vol ornaat... te treuren. Daarmee vergeleken is er hier nauwelijks iets aan de hand.
dinsdag 21 maart 2017 - 12:25
deHaan

DeHaan

Ik kan jammer genoeg nog steeds niet goed zien welke takken afgezaagd zijn.
Zaag de afgezaagde takken af tot een zijtak, liefst helemaal bij de stam.
De wond niet behandelen, de boom kan dat zelf veel beter.
Als het de onderste takken zijn die aan de stam zitten, zou ik ze gewoon netjes bij de stam afzagen.
Waar de tak aan de stam zit is het om de tak een stukje geribbeld (2a3cm) dat moet je aan de boom laten zitten.
Over een paar jaar zie je er niets meer van en is de boom weer mooi hangend.
dinsdag 21 maart 2017 - 12:55
Carib

Carib

Ik zie hier regelmatig treurwilgen die om de paar jaar gekandelaberd worden. Mooi is het niet, maar het schijnt ze niet te deren, want ze groeien inderdaad onverdroten voort. Goed gesnoeid is hier inderdaad niet, maar enig opkronen is wellicht niet verkeerd, wil je hier nog onderdoor kunnen lopen. Ook vraag ik me af, hoewel dit geen kleine tuin is, of deze boom niet te groot wordt voor deze tuin. Hij lijkt op een paar meter van de erfafscheiding te staan. Daar gaat hij over een paar jaar toch fors overheen hangen.
dinsdag 21 maart 2017 - 16:58
WiPe

WiPe

Wat deze boom betreft: Het is nog een vrij jonge boom. Je mag dus verwachten dat die daar goed van kan herstellen. Behandelen van snoeiwonden is niet nodig. Je kan de ingekorte takken wel best terug snoeien tot een gezonde zijtak.
Een tuinman mag in principe niet op eigen houtje gaan snoeien, zonder op voorhand iets af te spreken, ook al doet die dat met de beste bedoelingen. Het is geen ramp wat hij gedaan heeft, maar ik krijg hier niet de indruk dat hij echt zicht heeft op de correcte manier van snoeien. Maar je moet je echt wel afvragen of er in je tuin plaats is voor een boom die tot twintig meter hoog kan worden.

Wat het kandelaberen van grote trerwilgen betreft: het is niet omdat de boom er niet van dood gaat, dat het geen kwaad kan. Maar eigenlijk is dat hier nu niet aan de orde aangezien jonge bomen veel beter op snoeien reageren dan oudere bomen.
dinsdag 21 maart 2017 - 22:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon