menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Vraag stamheester (sering)

Yoni

Tekst aangepast

Yoni

Hallo iedereen,

Ik ga dit voorjaar mijn tuintje her aanplanten en zou graag een sering (of 2? ) willen, eventueel op stam voor wat afwisseling in vorm en hoogte, maar nu zit ik met de vraag hoe zo'n stamheester groeit?
Als ik een sering aanschaf op een stammetje van bv. 60cm, hoe hoog wordt die dan uiteindelijk? Gaat die stam nog mee de hoogte in of groeit alleen de struik erboven? Kan dat binnen een aantal jaren uitgroeien tot een klein boomformaat (2-3m van de grond tot het bovenste puntje van de blaadjes) of blijft dat op 'dwergformaat' ?

Alvast bedankt voor de reacties

zaterdag 4 maart 2017 - 01:52
WiPe

WiPe

Een boom en een struik hebben primaire en secundaire groei. De primaire groei is de lengtegroei aan het uiteinde van de takken en de wortels. De secundaire groei is de diktegroei van de takken, stam en wortels. Er moet dus eerst weefsel gevormd worden dat nadien kan dikker worden. Lengtegroei van bestaand weefsel is fysiologisch onmogelijk. Je stam van 60 cm lang zal dus nooit ook maar een mm in lengte kunnen toenemen. En een sering met stam zal even hoog worden als een sering zonder stam.
zaterdag 4 maart 2017 - 06:28
Tuinprins

Tuinprins

Sering op stam: ik neem aan dat je een sering bedoeld die is geënt op een onderstam met een lengte van bijv. 60 of 90 cm. De stam groeit hiervan niet in de hoogte maar wordt wel dikker. De ent die hier bovenop staat groeit wel in de hoogte. Maar voor sering op stam worden doorgaans rustig groeiende vormen als ent gebruikt (bijv. Syringa microphylla Superba of S. meyeri Palibin) zodat je niet snel op 2-3 meter uit komt. Bovendien: als je de sering op stam direct na de bloei terugsnoeit dan krijg je en houd je een soort van klein bolboompje.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 4 maart 2017 - 07:38
Yoni

Yoni

Bedankt voor de antwoorden!
Ik bedoel inderdaad een sering op onderstam geënt en de gegeven info die ik online kon vinden was nogal verwarrend .
Verschillende webshops die syringa vulgaris op geënte stam aanbieden die volgens hen maar 1.5m hoog wordt, wat ik moeilijk kan geloven van'n struik die ettelijke meters hoog kan worden. Aangezien ik uiteindelijk een klein boomformaat van max. 3m in de tuin zou willen denk ik dat ik beter een struik zet en die eventueel tot bescheiden boom omvorm over de jaren heen
zaterdag 4 maart 2017 - 14:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon